Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är det för sent att plantera vitlök?  (läst 5409 gånger)

Helen N

• Skåne
är det för sent att plantera vitlök?
« skrivet: 28 apr-10 kl 13:50 »
Hej,
Jag planterade min vitlök på hösten som vanligt, och när det töade mellan dagarna här i Skåne såg jag alla vitlök ahde redan kommit upp.  Nu på våren har det bara varit 2 stycken från 2 hela löka dom ahr överlevt vintern!
Är det för sent att plantera nya - är det någon som har erfarenhet av det - känns som jag måste vänta till hösten för att plantera om :'(

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: är det för sent att plantera vitlök?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-10 kl 14:03 »
De hinner inte växa sig lika stora som om du satt på hösten såklart, men visst går det. Kanske hinner de inte mogna så att de blir lagringsdugliga, eller hur funkar det? Men du får ju i alla fall för färskkonsumtion.

Helen N

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 apr-10 kl 14:05 »
Det går det också!
Tack för tipsen, jag ska plantera lite ikväll!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 apr-10 kl 19:02 »
En normal sommar ska du få lagringsdugliga vitlökar om du sätter dem nu. Vitlökar kan stå kvar länge på hösten, och du kan gärna sätta klyftor från din egen odling till hösten, och spara några att sätta tidigt på våren, för att öka chansen att några blir bra.

Tänk på att alla grönsaker som kan övervintra, men även andra, mår bra av bra dränering, så om anledningen till att din vitlök inte överlevde vintern är att den blev blöt och ruttnade, kanske du ska överväga upphöjda bäddar. Bra både för övervintring, tidigt varm jord så att man kan så tidigare, regniga somrar, bra skörd pga luftig jord när man inte trampar i bäddarna osv. Om man marktäcker med tex gräsklipp kring plantorna blir vattningsbehovet inte stort.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 maj-10 kl 18:55 »
Förra året satte jag vitlök i maj. Jag städade i kylskåpet och fann en del dålig vitlök, som jag satte. De blev lite mindre, men det var ordentligt med krut i dem, så ibland har inte storleken betydelse.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 03 maj-10 kl 21:01 »
Planterar man vitlöken på hösten är den mogen mycket tidigare.
Sätter man den nu blir den klar senhösten. Funkar kanon. Mina som jag planterade för 14 dagar sen är ca 4 cm höga nu.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Boström

• Småland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-10 kl 18:45 »
Jag satte vitlök för ca 2 veckor sen,som jag hoppas på till hösten.
Jag ska sätta i höst oxå för att kunna skörda i maj/juni
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 31 aug-14 kl 00:39 »
När jag köper vitlök att äta brukar jag alltid glömma kvar några i kylen, som ibland börjar gro. I våras hade en legat där ovanligt länge i kylan och mörket, i flera månader, och hade fortfarande fina, gröna skott. Jag planterade den i en kruka i fönstret och den växte så snabbt att den började knäckas efter ett par veckor.

Det jag vill säga är mest att det verkar vara ena tåliga och snabbväxande jäklar, så testa, vetja.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser