Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta en vägg och golvfråga.  (läst 2731 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Flytta en vägg och golvfråga.
« skrivet: 27 apr-10 kl 16:35 »
Bor i ett timmerhus som tack vare en tillbyggad har två genomgångsrum på övervåningen. För att råda bot på detta så skulle jag vilja flytta en vägg som går mellan de två rummen. Har undersökt väggen i fråga och det verkar vara en plankvägg av något slag. Alltså inte en del av timmerstommen. Då borde det väl inte vara några problem att flytta den ca 30-40 cm? Sen när det gäller golvet så är tanken att lägga ett nytt ovanpå det gamla. Gör man det innan eller efter man sätter upp väggen? Alltså nytt golv över alltihop och sen vägg upp eller vägg upp och nytt golv i de nya rummen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Flytta en vägg och golvfråga.
« Svar #1 skrivet: 27 apr-10 kl 17:17 »
är det en tunn vägg så tror inte jag att den är bärande.. borde gå att flytta isåfall..  golvet kan du lägga hela ytan och sen sätta upp väggen...blir svårare att byta golv i framtiden... sätter du väggen först kan du ha olika golv i rummen och det blir lättare att byta ut om så önskas.. det är en smaksak hur du gör....
Fjäderfän och kaniner

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #2 skrivet: 27 apr-10 kl 17:25 »
Skulle ta väggen först och golvet (eller golven) efter. Ligger det bara ett lager på golvet kan man nog lägga nytt uppepå, men finns det redan fler lager skulle jag skala av i vart fall det översta på en gång.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 28 apr-10 kl 11:07 »
Tack för svar!  :) Det blir nog vägg först och sen golv. Det ligger ett par lager på nu men, det är jämnt och fint och finns plats för ett golv ovanpå. Förre ägaren fick hjälp med att lägga skivor och sedan linoleumgolv överst. Brädgolvet som ligger underst är innertak på bottenvåningen. Det är dessutom ojämnt ja, i alla fall om det är lika som det i hallen där jag tagit bort en bit och kollat. Så det som ligger får vara kvar och så lägger vi nytt ovanpå. Innan det golvet som ligger där nu lades in lär det ha varit mycket lyhört nerifrån och upp. Det är lyhört fortfarande så det är ju bra om det inte blir värre. Nu behöver jag bara lite pengar över så jag kan sätta igång också.  :P

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 28 apr-10 kl 15:47 »
Nu behöver jag bara lite pengar över så jag kan sätta igång också.  :P

Ja, eller hur!  :P
Höns, stickning och pelargoner

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 28 apr-10 kl 15:52 »
Tänk bara på att om du skulle få tanken att ta ner väggen igen så är det väldigt praktiskt om golvet redan ligger där. Finns inget eländigare än att skarva.  (:)

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 28 apr-10 kl 17:12 »
Tänk bara på att om du skulle få tanken att ta ner väggen igen så är det väldigt praktiskt om golvet redan ligger där. Finns inget eländigare än att skarva.  (:)

Precis min tanke.

Ska väggen vara där "för alltid", så kan det ju kvitta, men om väggen kanske ska ner när barnen flyttat hemifrån/det ska ordnas danskurser/whatever så är det smartare med golvet först.

... och inte alltför mycket sextumsspik i golvet, så klart. :)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 28 apr-10 kl 17:29 »
Bara att ställa en enkel skärmvägg eller bokhylla så är problemet med vägg löst!  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 28 apr-10 kl 18:02 »
Aha, tänkte inte på att man kanske vill plocka ner väggen någon gång.  ::)  Inte vi men, nästa ägare kanske? 

Genom att flytta den där väggen så kommer man att få två bra rum. Istället för två genomgångsrum så blir det ett rum som slipper att vara genomgångs och kommer att bli ett jättebra pojkrum + att det blir en ordentlig platsbyggd garderob för gossens kläder+ att det andra genomgångsrummet blir så mycket större att det går att använda som sovrum. Det är något klantigt inrett med murstock, halvvägg, outnyttjade krypvindar och dåligt gjort överhuvudtaget mot tillbyggnaden (som gjordes på 30-talet någongång) så det ska fixas till i samma veva som väggen flyttas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

877 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser