Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan en höna få nackspär??  (läst 2730 gånger)

Helen N

• Skåne
Kan en höna få nackspär??
« skrivet: 27 apr-10 kl 06:38 »
Hej,
Jag vet det låter konstigt, men det ser nästan ut som en av mina hönor har nackspär.  Hennes huvud ligger på ryggen, hon kan inte håller upp huvudet.  jag hittade henne när jag kom hem från jobbet.  Hon kan röra på sig, rullade själv över när jag lade henne på ryggen.  Jag satt henne för sig själv, hon åt med gott aptit, kan inte se någonting på henne, men hann inte undersöka jätte noga.  Hon har inte värpt sistone, trodde det var pga ruggning - kan de två saker vara kopplat?  Vill inte avliva om det går att bota - kan det vara en virus?
Är det nån som vet?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Kan en höna få nackspär??
« Svar #1 skrivet: 27 apr-10 kl 07:09 »
hej,

jag hade en sån ifjöl.... jag fick veta att det var snurrsjukan och fick avliva henne.... någon sa att det kunde beror på b-vitamin brist.....

söka på höns sjukdomsidan efter snurrsjuka.... där finns det några trådar. Jag hoppas att jag har fel......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Helen N

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 apr-10 kl 07:37 »
Hej,
Tack för svaret.  Jag kollad snurrsjukan på nätet - men det beskrivs som hönan dra i huvudet under magen.  Min maran höna har huvudet nästan slängt över ryggen - är rädd att vi får avliva henne - finns det en sajt med höns sjukdomar någonstans??

Helle-Mari

• -
« Svar #3 skrivet: 27 apr-10 kl 07:38 »
Skulle tro att det är Marek. Dels kan de bli lama liksom ligger med ett ben fram och de andra bak eller/och så kan de få konstigheter med nacken och huvudet. Liksom stretar med huvdet antigen under sig framåt eller som du beskriver bakåt upp över ryggen.
En del kan tillfriskna andra får man ta bort. Detta är ett virus som finns i dammet i hönshuset och bara vissa höns får det.
Om det nu är detta vill säga.

Helle-Mari

• -
« Svar #4 skrivet: 27 apr-10 kl 07:38 »
SVA kolla där.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-10 kl 07:57 »
Jag vet det låter konstigt, men det ser nästan ut som en av mina hönor har nackspär.  Hennes huvud ligger på ryggen, hon kan inte håller upp huvudet.  Är det nån som vet?

Det kan vara B-vitaminbrist.

Beror lite på "hur" hon har huvudet?
(finns lite annat också som kan orsaka huvet på ryggen)

Mvh "någon"
« Senast ändrad: 28 apr-10 kl 16:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helen N

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 apr-10 kl 13:41 »
Jo det är hur hon har huvudet - väldigt konstigt, men vad kan man ge som tillskott och kan hon hämta sig?  Hönsen får allfoder veg pellets från granngården plus majs och snäckskal, så jag trodde de fick allting de behövde.
Pratade med en vet från SVA, han trodde på en hjärnskada och avlivning - så det hade varit kanon om det gick att rädda henne.
Nån vet om B vitamin?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 28 apr-10 kl 16:20 »
På Granngården finns flytande B-vitamin till ko/får
(inte hästvariantenden  är blaskig)

Ge 10 ggr dosen (det som står på förpackningen är till friska djur glöm den) och B-vitamin kan inte överdoseras. Ge i några dagar och se hur det går, ge med plastspruta i näbben.

Jag ger hönsen/kycklingar i dricksvattnet varje Söndag, så den lilla 1-liters förpackningen tar alltid slut innan bäst före datum  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helle-Mari

• -
« Svar #8 skrivet: 29 apr-10 kl 17:00 »
Hur går det med hönan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser