Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnader för en kuppa  (läst 1034 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Kostnader för en kuppa
« skrivet: 26 apr-10 kl 14:58 »
Vad är den årliga kostnaden för ett bi samhäl och vad tjänar ni på erat samhälle?
« Senast ändrad: 26 apr-10 kl 21:25 av ivigtut »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kostnader för en kuppa
« Svar #1 skrivet: 26 apr-10 kl 16:04 »
Jag är nybörjare, mina tre avläggare dog tyvärr i vintras, men nu går jag kurs och läser på ordentligt, så nästa vinter ska det gå bättre.

Jag räknar med att i princip inte ha några intäkter första året, däremot en massa kostnader. Inköp av kupa och avläggare typ 1600 + 700-800, avläggarna riskerar att bli dyrare i år pga att många förlorat en stor andel av sina samhällen. Fodring med socker, 20 kg för invintring, plus kanske 5-8 som stödfoder-drivfoder eftersom det är en avläggare. Sockerpriset är ju inte direkt på väg att gå ner, bästa sättet att köpa sitt socker någorlunda prisvärt är enligt tips i andra trådar att hamstra när mataffärerna har kampanjer i saftnings- och syltningstider. Man kan fundera på om bina påverkas av om det är pektin i sockret, det verkar som att det ofta är syltsockret som det är lockpriser på, men det hör nog hemma i en annan tråd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 26 apr-10 kl 20:13 »
Jag gjorde en överslagsräkning en gång och kom fram till att "vinsten" är 1000 kr per samhälle och år. I det ingår 10 kupor med tillhörande investeringar. Arbetstid inte inräknat.

Tror man kan vända och vrida på alla kalkyler och komma fram till nått som passar en!  :)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #3 skrivet: 26 apr-10 kl 21:25 »
Det vore roligt att se en kalkyl.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-10 kl 21:46 »
Bi odling kan vara dyr i början om man vill.

Räkna med ca 6000kr

Ta det lugnt om 3-4 år har du säkert igen dina pengar.

men glöm inte att ha roligt under resan gång

för det är roligt och fascinerande med bin + så småningom betalar det sig själv.
      mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser