Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnader för en kuppa  (läst 1031 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Kostnader för en kuppa
« skrivet: 26 apr-10 kl 14:58 »
Vad är den årliga kostnaden för ett bi samhäl och vad tjänar ni på erat samhälle?
« Senast ändrad: 26 apr-10 kl 21:25 av ivigtut »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kostnader för en kuppa
« Svar #1 skrivet: 26 apr-10 kl 16:04 »
Jag är nybörjare, mina tre avläggare dog tyvärr i vintras, men nu går jag kurs och läser på ordentligt, så nästa vinter ska det gå bättre.

Jag räknar med att i princip inte ha några intäkter första året, däremot en massa kostnader. Inköp av kupa och avläggare typ 1600 + 700-800, avläggarna riskerar att bli dyrare i år pga att många förlorat en stor andel av sina samhällen. Fodring med socker, 20 kg för invintring, plus kanske 5-8 som stödfoder-drivfoder eftersom det är en avläggare. Sockerpriset är ju inte direkt på väg att gå ner, bästa sättet att köpa sitt socker någorlunda prisvärt är enligt tips i andra trådar att hamstra när mataffärerna har kampanjer i saftnings- och syltningstider. Man kan fundera på om bina påverkas av om det är pektin i sockret, det verkar som att det ofta är syltsockret som det är lockpriser på, men det hör nog hemma i en annan tråd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 26 apr-10 kl 20:13 »
Jag gjorde en överslagsräkning en gång och kom fram till att "vinsten" är 1000 kr per samhälle och år. I det ingår 10 kupor med tillhörande investeringar. Arbetstid inte inräknat.