Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gulare ägg gula hur ?  (läst 25968 gånger)

tomtefrej

Gulare ägg gula hur ?
« skrivet: 25 apr-10 kl 20:08 »
Vad ger ni era höns för att få fina gulor i äggen.   

Eva-Marie

• Skåne
SV: Gulare ägg gula hur ?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-10 kl 20:27 »
Mina värphöns är frigående och smaskar i sig mycket av det mesta. Gräs, nässlor, spillsäd mm. På vintern ger jag dem rivna morötter.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 25 apr-10 kl 20:33 »
Allt som är vegetabilier som har starka färger innehåller antioxidanter och de ger en gulare och nyttigare gula, har jag läst. På vintern är det alltså bra att komplettera kosten med groddar eller morötter, rödbetor och liknande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 11:31 »
Annars är groddar ett bra sätt att få fina gulor på vintern, om man inte har torkat fint gräs, nässlor och annat godis sparat sedan sommaren.

Man kan grodda vanligt spannmål, lusern, linser, ärtor mm. Om du söker på groddar här på forumet, så hittar du flera detaljerade beskrivningar som jag skrivit i ämnet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 20 jan-11 kl 08:50 »
alfalfa skall tydligen vara superenkelt att grodda. Bara att lägga fröna i vatten som byts ut regelbundet, finns som sagt trådar om hur man kan göra på forumet. :)
Nej, de ska inte ligga i vatten, utom första 12-24 timmarna. Sedan ska de sköljas minst två gånger per dag, men få rinna av ordentligt. Det är ju en liten växt, och om den ligger i vatten får den syrebrist.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 20:39 »
Mina gulor är bleka och trista. Men smaken är det inget fel på  :D

Med risk för att värka som jag spottar i kyrkan, så funderar jag på att köpa det där fodret som heter gold någonting på granngården.
Men veti f-n om jag bör ändra på något nu, hönsen är ju friska och krya som det är.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-11 kl 20:46 »
Dom här ger blek gula..
Vete, E-vitaminbrist, Linfrö.

Men det gäller inte om man groddar vete, va? Då blir det ju gröna skott, och då måste det ju bli jättegula gulor.  :)
/Sara
« Senast ändrad: 22 sep-13 kl 11:40 av Sirpa »
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

MittUtopia

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 jan-12 kl 20:40 »
Vad är det av hönsens kost som gör äggets gula mer gul färg?
Vet att det finns ett värpfoder som ska göra det men vad i det och i övrig kost påverkar dess färg?
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Hængur

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 jan-12 kl 20:55 »
 Jag tror det är karotin. Finns i gräs. När hönsen är ute blir gulan gulare eller brandgul.

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 15 jan-12 kl 21:11 »
Ägg med gulare gula har algmjöl astaxanthin som tillsats. Har också sett att några producenter påstår att de även tillför paprikapulver. Våra hobbyhöns vackra gula kommer ifrån klorofyllet när de får beta gräs.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jan-12 kl 21:22 »
Våra får gula ägggulor på vintern av gräsmattahö. Restan av året från grönt de hittar ute.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 jan-12 kl 22:42 »
Tagetes.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-12 kl 23:01 »
Det som gör gulan gul är ämnen i gruppen xantofyller, som tillhör karotenoiderna. Framförallt Lutein som finns i enorma mängder i grönkål och spenat gör gulan gul.
Xantofyllerna är naturens gula färg, alltså den färg man ser på löven på hösten när klorofyllet har bleknat.  :)

Förutom allt grönt i naturen (som gräs, maskrosblad, grönkål och spenat) så innehåller zucchini, majs, broccoli och ärtor också rejält med lutein.

Torkade nässlor ger väldgt gula gulor, och även lucern. Om man bara kan lura hönsen att äta det.  ::)

/Sara

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 16 jan-12 kl 00:11 »
Jag tycker mina hönor har gulare gulor (än köpeägg alltså) även nu på vintern trots att de inte får nått av detta. Bara värpfoder. Kan det vara så att utevistelse även inverkar?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #14 skrivet: 16 jan-12 kl 00:32 »
Mina får finhackat alfalfahö på vintern
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 16 jan-12 kl 01:14 »
Jag tycker mina hönor har gulare gulor (än köpeägg alltså) även nu på vintern trots att de inte får nått av detta. Bara värpfoder. Kan det vara så att utevistelse även inverkar?

I värpfoder finns xantofyller!  ;)
I t.ex Edels hönsfoder är det paprika och grönmjöl som gör gulan gul.
« Senast ändrad: 16 jan-12 kl 01:16 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 16 jan-12 kl 01:40 »
Men hönserihöns äter väl också värpfoder liksom? ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 16 jan-12 kl 07:28 »
Värpfoder med tex paprikapulver eller annat specifikt för att göra gulan gulare lär ju förmodligen vara dyrare än värpfoder utan liknande tillskott. Och hönserierna lär väl förmodligen ta det billigaste.  ;)

/Sara

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 16 jan-12 kl 09:11 »
Majs och Luzernhack gör susen på vintern. Tycker nog att groddar gör en viss skillnad också.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 16 jan-12 kl 09:17 »
Mina höns ägg har väldigt orangegula gulor. Dom får bl a rätt mycket riven morot . Kanske är det bidragande.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser