Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läkande trädgård  (läst 6563 gånger)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Läkande trädgård
« skrivet: 22 apr-10 kl 10:44 »
Trädgård och odling kan vara läkande på flera plan, särskilt för själen. Men det jag funderar på nu är odling av växter för "medicinskt" bruk.

Jag har själv tidigare mest odlat kryddväxter, men har börjat intressera mig mer för medicinalväxter. Det som för närvarande står på min att odla-lista är humle, kamomill, åbrodd, ålandsrot och en massa mer som jag inte kommer på just nu.

Är det någon som odlar och använder karbendikt/blessed thistle? Verkar vara en intressant växt som jag inte hört talas om förrän nu.

Vad odlar ni för läkeväxter? Dela gärna med er av tips för såväl odling som användning.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Läkande trädgård
« Svar #1 skrivet: 22 apr-10 kl 11:24 »
hej,

köp boken # grow your own drugs#

den innehåller allt du vill veta...

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Läkande trädgård
« Svar #2 skrivet: 22 apr-10 kl 12:36 »
Tack för tipset. Är det denna du menar? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0007307136 Det var han som hade den där serien som gick på tv för lite sen va? Missade tyvärr det mesta av den.

Böcker har jag en hög och jag läser massor på nätet, men jag vill gärna dela ha era personliga erfarenheter och tipps!

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Läkande trädgård
« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 14:23 »
hej,

jo det var denna bok..... mycket bra tips om vad man kan odla och hur man gör med det sen.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Läkande trädgård
« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 15:06 »
Svenska örtasällskapet sysslar med örter för matlagning, te, medicin och färgning m.m.

Gå med där så får du en intressant tidning och om du är i närheten av en lokalförening finns det möten, kurser, utflykter mm. Bor du inte i närheten av en lokalförening, kan du dra igång en själv.

Jag ska just försöka starta upp en lokalförening i Skåne/Halland/södra Småland och hoppas att intresset är stort.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lilla J

  • Inlägg: 12
    • Uppland
    • www.lillaortagarden.se
SV: Läkande trädgård
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 17:06 »
Hej!

Jag odlar en hel del medicinalväxter och det flesta använder jag till mat,medicin och hudvård.

Min lista på växter är bl.a.
Echinacea, Johannesört, Grönmynta, Kornvallmo, Isop, Pepparmynta, Citronmeliss, Åbrodd, Malört, Daggkåpa, Kryddsalvia, Kungsmynta och gulbladig oregano, Kryddtimjan, Kryddtagetes, Vinterkyndel, Franskdragon, Gräslök, Gurkört, Humle, Libbsticka m.m.

Sedan är jag mycket ute i den vilda naturen och plockar det jag behöver för husbehovet.

Jag arbetar som aroma/örtterapeut och öppnar gärna upp min örtagård för intresserade personer.
Hör gärna av er!

http://www.lillaortagarden.se

Bästa hälsningar från Lilla J
Örtkunnig vegeterian som arbetar som egenföretagande aromaterapeut. Har skapat en egen ekologisk hudvårdsserie med varumärket Loe´la. Titta gärna in på min hemsida http://www.lillaortagarden.se Välkomna!

Elisabeth A

  • Inlägg: 63
    • Gästrikland
SV: Läkande trädgård
« Svar #6 skrivet: 05 jul-10 kl 19:20 »
Trädgård och odling kan vara läkande på flera plan, särskilt för själen. Men det jag funderar på nu är odling av växter för "medicinskt" bruk.

Jag har själv tidigare mest odlat kryddväxter, men har börjat intressera mig mer för medicinalväxter.

Hej!
Jag tror inte det finns någon skarp gräns mellan kryddor och medicinalväxter - egentligen.

Jag har lärt mig från lite olika håll att rotselleri är jordande, precis som (vissa?) fiskar kan vara, att det finns kryddor som ökar livsglädjen eller stärker kvinnligheten. Jag använder salivate både som desinficering av varbölder på katter och som renande när jag arbetar mentalt med mig själv. Vi har ju flera kroppar - den fysiska, mentala, osv - och maten vi äter påverkar alla eller någon av dem på olika sätt och nivåer.

Hur du får veta vilken krydda eller ört som gör vad är ju oftast  genom utbildning och litteratur. Men du kan också använda din intuition om du har övat upp den. Ofta har jag märkt att jag väljer mat och annat intuitivt och efteråt har jag fått bekräftelse både från kroppen och från andra källor (vetenskap, kunniga människor, böcker) att maten kunde ge mig det jag behövde.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Läkande trädgård
« Svar #7 skrivet: 06 jul-10 kl 09:35 »
Jag odlar Echinacea (solhatt, både röd och grön) och gör spritutdrag på blommorna. Det blir en egentillverkad "Echinagard" och kostar bara en bråkdel jämfört med det hutlösa priset när man köper i affär.

De flesta andra örter som jag använder för medicinskt bruk hittar jag i naturen, vildväxande alltså.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Läkande trädgård
« Svar #8 skrivet: 06 jul-10 kl 10:06 »
En solhatt har jag här ute. Men jag har insett att om jag tänker mig att använda växterna måste jag ha mer än en liten planta av varje, annars blir det snart inget kvar av dem.
Var på öland i våras och handlade på Capellagårdens handelsträdgård. De hade en hel del gamla medicinalväxter mm och jag köpte med mig vänderot, hjärtstilla, läkebetonika, malört, mattram, pimpinell mm hem. Jag kommer säkert inte att använda dem alla, men jag tycker om att ha dem.

Krydda eller medicinalväxt, nej det är väl främst ens egen avsikt med växten som avgör vad man kallar den.

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Läkande trädgård
« Svar #9 skrivet: 15 apr-11 kl 07:30 »
På Biskops Arnö odlar vi ett 80-tal medicinalväxter. Några av mina favoriter är hjärtsilla, läkemalva, kransborre, humlesuga, fransk dragon, vinruta, björnrot, järnört, anis-isop, ålandsrot och frossört.
Jag har skrivit en bok som heter Örtapoteket. Den kom ut förra året på ICA-förlaget. Jag har skrivit om mina favoritörter på min hemsida www.prakriti.se

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Läkande trädgård
« Svar #10 skrivet: 15 apr-11 kl 18:06 »
På Biskops Arnö odlar vi ett 80-tal medicinalväxter. Några av mina favoriter är hjärtsilla, läkemalva, kransborre, humlesuga, fransk dragon, vinruta, björnrot, järnört, anis-isop, ålandsrot och frossört.
Jag har skrivit en bok som heter Örtapoteket. Den kom ut förra året på ICA-förlaget. Jag har skrivit om mina favoritörter på min hemsida www.prakriti.se
Och stanna kvar hos oss här på alt.nu för örter behövs här-nu-framöver
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser