Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompstering med förnyelsebara råvaror?  (läst 1951 gånger)

CinaLN

• Alternativmixen
Kompstering med förnyelsebara råvaror?
« skrivet: 20 apr-10 kl 16:30 »
Hej!

Jag har en fråga om kompostering och naturlig hudvård och vet inte om jag har skrivit i rätt tråd här i forumet. Kanske ni kan hjälpa mig?

Jag har en del funderingar kring naturlig hudvård som ofta påstås innehålla enbart förnyelsebara råvaror. Om en sådan produkt verkligen bara innehåller förnyelsebara råvaror så borde den ju vara komposterbar. Men eftersom många naturliga produkter inte är så naturliga som de sägs vara och innehåller syntetiska kemikalier såsom till exempel betainer, fenoxyetanol och sodiumbensoat så kanske de ändå inte går att kompostera...

Finns det någon här som kan hjälpa mig att komma på rätt spår och hitta information kring dessa mina funderingar så blir jag glad!

Hälsningar

Cina
You must be the change you wish to see in the world. Mahatma Gandhi

Jan lindgren

SV: Kompstering med förnyelsebara råvaror?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 20:22 »
Hej!
Natriumbensoat låter ofarligt. Blir det farligt får man sluta äta en del bär och frukter.
MVH
Jan

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 22:20 »
Hej!
Natriumbensoat låter ofarligt.

....

Säkerligen, men man kanske inte ska hälla stora mängder konservringsmedel i komposten.

Sen kan man ju såklart undra vadför man öht. ska kompostera hudvårdsprodukter?   :o

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 20 apr-10 kl 22:34 »
Att en råvara är naturlig betyder ju inte nödvändigtvis att de mikroorganismer man normalt hittar i komposter klarar att bryta ner den. Exempelvis torde nog en gråsten passera ganska oförändrad genom en kompost. Det finns också många helt naturliga produkter som man inte gärna vill ha alltför mycket av i en kompost eftersom de tar död på eller hämmar en del biologiska processer. Man vill ju t ex inte ha komposten så genomdränkt med vatten (en ren naturprodukt) att bara anaeroba processer kan fortgå. Men det blir inte heller någon fart på komposten om man får i t ex stora mängder salt eller garvämnen (eklöv).

CinaLN

• Alternativmixen
« Svar #4 skrivet: 26 apr-10 kl 14:53 »
Hej och tack för era svar!

Till Jan: Men med tanke på hur man framställer natriumbenzoat så kanske det inte är så naturligt egentligen. Enligt Shenet tillverkars det såhär; Tillverkning: Natriumsalt av bensoesyra (bensoat), besläktat med t. ex. bensylbensoat och parabener. Det framställs lätt och billigt genom att naturlig eller syntetisk bensoesyra får reagera med alkaliska lösningar av natriumhydroxid eller natriumbikarbonat; när vätskan kyls och avdunstas fälls natriumbensoat ut i fast form. Industriellt framställs det med hjälp av toluen (toluol, metylbensen - huvudämnet i bensin).

Till Vitis: Jo, jag funderade och funderade på att många företag påstår att deras hudvård är tillverkad av förnyelsebara råvaror och det var då tanken slog mig att om en sådan produkt verkligen bara innehåller förnyelsebara råvaror så borde den ju vara komposterbar. Eller hur ska man annars tolka orden "förnyelsebar råvara"?

Hälsningar Cina
You must be the change you wish to see in the world. Mahatma Gandhi

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 26 apr-10 kl 17:57 »
Man kan även utvinna natriumbensoat ur vinbär, krusbär, omogna äpplen m.m. och då är det ju en både naturlig och förnyelsebar produkt.

Askorbinsyra kan man utvinna ur citroner, eller tillverka industriellt. Ämnet är detsamma, naturpåverkan är olika.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser