Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga in kläckningsklara ägg under höna????  (läst 1314 gånger)

SelmaXXX

Lägga in kläckningsklara ägg under höna????
« skrivet: 20 apr-10 kl 11:13 »
 ???Nu har jag två dvkochinhönor som ligger på ägg. Höna1, som nu har 4 st ägg, som skulle kläcks i söndags. Hon ligger kvar på dem. I de äggen hörs inga ljud, det har förmodligen varit obefruktade eller svaga kycklingar i dem.
Höna2, ligger på 6 st ägg. De ska egentligen inte kläckas förrän imorgon, men de har börjat spricka upp och där hörs massor av ljud.
Nu har jag lagt 2 ägg från höna2 och lags in till höna1, då hon förmodligen inte annars kommer att få någon kyckling. Är det ok att göra så????? Kan hönan ta till sig de nya äggen och ta hand om de kycklingarna???
Tacksam för svar!!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Lägga in kläckningsklara ägg under höna????
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 11:48 »
jag har lagt pipande ägg under en höna som har haft tömma ägg att ruva.... aldrig varit ett problem....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 18:10 »
Har haft hönor som velat ruva och då har jag tagit ägg ur kläckare ocjk lagt under. Ruvtiden som var kvar på äggen variera från 1-2 veckor. Inget problem alls. Har även lagt dag gammla kucklingar under hönor som adoptera dem. Lade dem under henne på kvällen i mörkret.

SelmaXXX

« Svar #3 skrivet: 20 apr-10 kl 21:46 »
Nu har vi fått kycklingar. Höna1, fick 2 pipande ägg. Hon har nu 2 gulliga kycklingar. Höna 2, hade då 4 ägg. Hon har nu fått 3 gulliga kycklingar. Hoppas ägg nr4 kläcks imorgon. Nu har jag ytterligare 2 nöjda nyblivna kycklingmammor.

Liro

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 apr-10 kl 20:40 »
Vad härligt:) Tänk så bra att man kan göra så och så blir alla nöjda :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-10 kl 20:45 »
en gång för flera år sedan så hade vi många veliga ruvhönor som låg en vecka och hoppa av...
året efter körde vi äggen i äggkläckaren och stoppa in dem under hönan nån/några dagar innan kläckning...  kycklingarna adopterades glatt och hönsen slapp ruva tills de lessna...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser