Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trigga igång ruvning  (läst 1145 gånger)

Gamina

Trigga igång ruvning
« skrivet: 20 apr-10 kl 09:58 »
Jag har en liten höna som jag tror börjar bli sugen på att ruva. Hon har börjat plocka en ruvfläck men hon verkar inte komma till ro. Jag misstänker att det kan bero på att hon är blind på ett öga och därmed har svårt att hålla koll på de andra djuren. De är inte elaka mot henne utan problemet är att hon inte riktigt hänger med. Iom att hon inte ser vad som händer på hennes vänstra sida så blir hon överaskad och rädd flera gånger varje dag. Saken blir inte bättre av att hon har valt att värpa i ett rede där hon vänder sitt blinda öga utåt och det andra mot väggen.
Förra året ruvade hon fram en kull med kycklingar men då hade jag bara 2 hönor + en tupp vilket hon säkert kände sig tryggare med då hon bara hade 2 andra individer att hålla reda på varav den andra hönan är menlöst snäll <3.
nu funderar jag på vad jag kan göra för att hjälpa henne at tkomma igång. Hon vill ruva och jag vill ha kycklingar. Jag tror inte att det hjälper att "stänga inhenne med äggen" hon kommer fortfarande itne få ro utan jag funderar mer i banor på ifall det kan vara värt att flytta henne till ett "eget boende" där hon får vara helt i fred. Nackdelen med detta kan jag dock se som att hon då blir ensam viket kanske stressar henne det med samt att hon kanske blir stressad av flytten.
Snälla ge mig lite tips.
Genbank för Gotlandshöns

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Trigga igång ruvning
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 22:16 »
Ser jag att mina hönor blir ruvvilliga sätter jag transportburar in i hönshuset med lite plastägg. Andra hönor lägger gladeligen sina ägg i samma rede. Han den ruvvilliga hönan bestämd sig för att det är hennes ägg nu och ligger bra, flyttar jag hela buren i en extra-avdelning som jag bygger av kompostgaller.

Ruvhönan har  kvra kontakt med flocken men blir inte störd av för närakommande höns och kycklingarna kan sedan vara första tiden lite extra med mamman men göra utflykter till resten av gänget.

Att flytta hela buren funkar mycket bättre här än att ha en ruvhöna i vanliga rede.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gamina

SV: Trigga igång ruvning
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 22:25 »
Oj glömde skriva att hon har tillgång till ägg. I det rede där hon värper har hon 8 ägg att roa sig med.
Hönan har altså inte lagt sig utan har "bara" börjat plocka sig på bröstet. Nu de senaste dagarna har hon fått lite extra gott för att bygga upp henne lite. Iom att hon är enögd får hon inte tag i så mycket godsaker som de andra och har därför mindre kroppsfett att ta av. Jag har för mig att jag läst att de lättare lägger sig om de blir lite rundare.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 3 användare (2 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser