Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extrainkomster/Bidrag  (läst 2746 gånger)

_m_

Extrainkomster/Bidrag
« skrivet: 20 apr-10 kl 01:39 »
Är i stånd att bjuda på gård. Min budget går ihop men jag som lantbruksnovis är ändå nyfiken på vilka extrainkomster man kan få in.

Jag har bristfällig koll på detta med stödrätter och bidrag.
Dock ingen koll på belopp och hur svåra de är att få och behålla (hur mkt arbete konta pengarna). Eller vilka av alla dessa bidrag som kan va aktuella.

Jag vet ju att många djur som betar och håller öppet kan ge stöd. Gäller detta även dvärggetter, eller måste det vara lantras?

Nu till gården:

Totalt 20Ha varav 10ha åker (vall), 4 ha bokskog, 5ha bete och 1ha övrig mark.

På gården finns många stenmurar och marken är ett riktigt kulturlandskap. Regionen är 3.

_m_

SV: Extrainkomster/Bidrag
« Svar #1 skrivet: 21 apr-10 kl 10:43 »
Ingen som har någon idé?

Finns det någon info någonstans om vilka typer av bidrag man kan söka?

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 21 apr-10 kl 11:04 »
Länsstyrelsen.

LRF?

Du kan inte få fram info från nuvarande ägare?

trädman

« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 00:53 »
www.jordbruksverket.se

Där finns i stort sett all information som behövs för att söka de stöd och bidrag som finns inom "EU-systemet" och det nationella stödet i region 1-3.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 07:03 »
Punkt ett om man ska bjuda på en gård, och är intresserad av att plocka ut stöd, är ju att kolla om stödrätterna följer med gården. Eller om marken har varit utarrenderad, och stödrätterna därmed troligen finns hos arrendatorn.
Och apropå det så kan man ju samtidigt kolla om marken kanske fortfarande är utarrenderad.

bo_i_dala

« Svar #5 skrivet: 22 apr-10 kl 08:49 »
hej
Det är inte möjligt att svara på dina frågor mer än att hänvisa till nuvarande ägare eller brukare, kolla stödbelopp med jordbruksverket, kolla om det varit någon från länsstyrelse eller jordbruksverket ute på kontroll- be att få se protokoll.

Var noga att kolla med ägare/ mäklare;
-Är det utarrenderat? Hur länge? Kom ihåg att ett arrende som inte finns skriftligt gäller inte!!
-Finns det stödrätter?
-Följer stödrätterna med vid köp?
-Är det natura 2000 område?
-Finns det någon skötselplan för marken (del av)?
MVH

_m_

« Svar #6 skrivet: 22 apr-10 kl 12:31 »
Inget av detta finns. Mark ej utarrenderad. Inga stödrätter finns, ägaren död, det finns ingen utom mäklaren att fråga. osv..

Det jag undrar mest över är mer exakt vad man kan få stöd för? Skulle vilja ha en lista typ:
Stenmur: 500:-
Ekdunge: 100:-
osv...   

Hittade en liknande på jordbruksverkets hemsida med ändringar för 2010 men jag skulle vilja ha en komplett.

trädman

« Svar #7 skrivet: 22 apr-10 kl 23:38 »
Inget av detta finns. Mark ej utarrenderad. Inga stödrätter finns, ägaren död, det finns ingen utom mäklaren att fråga. osv..

Det jag undrar mest över är mer exakt vad man kan få stöd för? Skulle vilja ha en lista typ:
Stenmur: 500:-
Ekdunge: 100:-
osv...   

Hittade en liknande på jordbruksverkets hemsida med ändringar för 2010 men jag skulle vilja ha en komplett.

Även det finns på jordbruksverkets hemsida, men kanske inte sammanställt i en enkel prislista eftersom det i regel är en del om och men och villkor för att få stöden.

När det gäller stödrätter så är det ingalunda "kört" bara för att det kanske inte följer med stödrätter till marken. För det första så behövs stödrätterna "bara" för att få gårdsstödet. Miljöstöden av olika sorter kräver inte stödrätter. För det andra så går det att köpa sig stödrätter för den areal man skaffat. Lite beroende på stödrättens värde verkar priset vara runt 1,5 gånger utbetalningen. Dvs andra året är stödrätten betald och ger ett visst överskott. Värdet av fastighetens åkermark borde , förutsatt att intressenter/köpare köpare agerer någorlunda rationellt, vara lägre om stödrätterna inte ingår än om de skulle ingå. Hos www.konsult.lrf.se finns en köp och säljlista för stödrätter där det går att få en uppfattning om prisnivån.

Arrenden bör dock kollas upp noggrannt eftersom arrendeavtal ger arrendatorn ganska starkt besittningsskydd.

_m_

« Svar #8 skrivet: 22 apr-10 kl 23:49 »
Tack för svaret. Marken är ej utarrenderad.
Visste inte detta om miljöstödet, trodde man behövde stödrätter till detta med.

Men kan någon vänlig själ ge lite hintar om vad man kan få stöd för och om ni vet någon summa, kanske egna erfarenheter?

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 apr-10 kl 12:09 »
Tja, det finns ju en rätt omfattande flora av stöd, men jag kan ju dra några som kan tänkas vara intressanta, är ju lite svårt eftersom vi inte vet om du ska köpa en spannmålsgård på 300 hektar, eller en liten gård i skogsbygden på 10 ha.
Men om vi utgår från det senare, så kan ju detta vara nåt.

Hotade husdjursraser.
1100 kr per djurenhet av djur som är utrotningshotade, en ko är en djurenhet, har man t.ex  får, så krävs det fler för att komma upp i en djurenhet, linderödssvin ger 1500 kr per djurenhet.

Minskat kväveläckage.
handlar om att plöja på våren, ha fånggrödor etc.. , ger mellan 500 och 1500 per hektar.

Handjursbidrag.
Du får 1500 för en tjur, eller upp till 2200 kr för en stut som är minst 22 månader gammal vid slakt.

betesmarker och slåtterängar.
Här finns en uppsjö av miljöstöd att söka.

Googla på det som är understruket, så får du nog fram mer.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #10 skrivet: 23 apr-10 kl 22:11 »
vet inte om det finns färdiga prislistor, men som exempel kan vi lista vad vi fick förra året. gård i skåne, område 5b tror jag det va...

brukningsväg             0,6 kr/m
stenmur                     2,6 kr/m
odlingsröse/stentipp 60 kr/st
åkerholme                 180 kr/st

det låter ju inte så mycket var för sig, men på våra 10 ha har vi över 2 km stenmurar, och jordbruksverket har själva räknat till 11 odlingsrösen. Sen får vi gårdsstöd (kräver stödrätter + minimum 4 ha) diverse annat. Sedan kan man få mer ifall man har träd som man hamlar (lövtäkt), om man bor på öland och odlar bruna bönor, om man odlar vall, ekologisk odling, och för tusen andra grejer... :-)

_m_

« Svar #11 skrivet: 25 apr-10 kl 23:55 »
Tack för all hjälp!

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 apr-10 kl 06:48 »
Glöm bara inte att allt sånt där är politiskt bestämt.... Ett plötsligt nyck av några och så...tjoff! allt borta..så det är ju inget man bygger ett gårdsköp på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare
MaBr, Bokohammare, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser