Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  problem vid lammning  (läst 2053 gånger)

pathja

• Södermanland
problem vid lammning
« skrivet: 18 apr-10 kl 01:19 »

Vi fick sju tackor en bagge och en get i höstas. Nu har tre av tackorna lammat och det gick mycket smidigt . Men det är en av tackorna som jag känner mig orolig för. Hon gick undan en stund och låg och tryckte på lite , det enda som hände var att det såg ut som livmoder framfall när jag närmade mej reste hon sig och gick så jag kom aldrig år att känna. sedan dess har hon verkat som vanligt, hon äter och är pigg. Kan någon  råda mig , Kan det vara så att lammet/en fastnad och hon har kvar döda lamm i magen, kan jag kontrolera det skälv eller skall jag ringa veterinären genast.  ???

Ulla Krull

SV: problem vid lammning
« Svar #1 skrivet: 18 apr-10 kl 07:51 »
Det du såg kan nog i så fall ha varit ett slidframfall. Dessa kan åka ut och in och ser ut som en rosa apelsin.
De livmoderframfall jag har varit med om innebär att hela livmodern kommer ut och det är mer dramatiskt och åker inte in av sig själv.

Om tackan äter och beter sig normalt så kan du nog låta henne vara men om hon håller på och krystar utan att hon lammar så måste du undersöka henne. Är det ett slidframfall på gång så bör du sätta in en bygel tills hon lammar annars förvärras det.
Krystningar som ofta innebär något fel är när de står på huk som om de ska kissa och småkrystar. Då ligger ofta ett lamm fel (ofta med baken eller ryggen mot öppningen) eller så kan det vara ett slidframfall.
Skaffa grindar eller en herdestav så att du kan få tag på dina djur om du måste undersöka dem. Sätt sedan fast dem med en grimma eller rem runt halsen så att de inte kan springa iväg om du är själv. Man kan också ställa grindarna i en smal triangel med huvudet fastspänt i ena hörnet så att de inte får så stort svängrum.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser