Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övertyga hyresvärden om att plantera frukt- och bärbuskar vid hyreshuset?  (läst 3436 gånger)

Humle

• Västerbotten
Hej jag funderar på att ge mig på att försöka övertyga min hyresvärd om att sätta upp äppelträd och vinbärsbuskar vid mitt hyreshus som har söderläge! Har någon här erfarenhet av det? Funderar på att ge dem ett förslag om att de får stå för inköpskostnaden och så kan jag föreslå och motivera platser och plantera dem eller så... men jag har ju ingen formell trädgårdsutbildning så de kanske inte litar på mig :P.

Dessa är de för- och motargument jag kan komma på:
+ Bra PR för hyresvärden nu när det pratas mycket om närodlat och ekologiskt
+ Aningen mindre gräsklippning
+ Kan göra lägenheterna attraktivare

- Kostar pengar
- Kan vandaliseras och se fula ut
- Kan behöva viss översyn
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
I  2 bostadsområden här i byn där vi bor. Har Förbo planterat massor med vinbärsbuskar.

Ser trevligt ut.
Inte giftiga för barn el djur.
Knappt något underhåll. De har lagt täckbark under så det blir minimalt med ogräs.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Bra idé!

Ge dem exempel på bostadsområden som gjort så, och låt dem ta kontakt med dem för att höra vad de anser om för- och nackdelar.

Jag vet att HSB-föreningen på Kämpagränden i Lund gjort så, och de är nöjda med resultatet. Finns säkert massor av exempel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tench

• -
    • Solrot
Jag har lite erfarenhet av detta. Generellt verkar många vara väldigt rädda för att testa lite nya växter i offentliga miljöer. Dels på grund av att växterna ofta utsätts för rätt mycket stryk i form av salt, uppskottad snö och klängande av barn. Ibland är de också rädda för att barn och ungdomar ska kasta äpplen på fönster och kleta in bär på fönster med mera.
Du kanske kan ge förslag på frukt/bär som ofta används i offentliga miljöer och är tåliga.
T.ex. bärhäggmispel (Amelanchier alnifolia), körsbärskornell (Cornus mas), fläder (Sambucus nigra). Jag är lite nyfiken på rönnsorten 'Edulis' också. Den sägs ge större och sötare bär som ska gå att äta direkt.
Annars kanske ni kan få till något brukaravtal?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Humle

• Västerbotten
Ok tack för svaren. Snöskottningen hade jag nästan glömt  :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

tench

• -
    • Solrot
Jepp, men det finns ju metoder för det också. Du får kika lite på platsen och hur den ser ut.
Mekaniska skador kan lösas med någon form av robust skydd runt stammen. Det används ofta i stadsmiljöer.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Jan lindgren

Hej!
Det finns ett ökande intresse för att plantera ätliga växter i offentlig miljö. Förvånansvär ofta finns det redan bra växter men ingen vet vad det är eller vågar plocka. Gör en inventering av vad som finns. Sätt ut skyltar om att det är ätligt och att det går bra att plocka. Gärna recept också.
De flesta kommuner planterar aronia. Viking och Nero anses ha bäst smak så försök att få kommunerna att köpa dem.

Sorbus Edulis äter man inte gärna färsk. Den är däremot bra att använda till sylt och marmelad. Den enda sorbus som jag kan tänka mig äta från trädet är Orangevaja. Min Rosina har inte burit frukt ännu så jag vet inte om den är god.
MVH
Jan

tench

• -
    • Solrot
Orangevaja har jag inte hört talas om. Men det är en Sorbus aucuparia du syftar på, eller är det någon annan sorbus? Finns den i handeln?
Må gott \o/

Jan lindgren

Hej!
Vilken art eller hybrid Orangevaja är har jag inte hittat. Sorten verkar inte finnas  i handeln. Jag har letat men det var bara en liten plantskola i Litauen som tycktes ha den. Jag har lyckats få tag i några ympkvistar men villkoret var att jag inte sprider den. När vi har testat den några år så ska jag försöka få tillstånd till att göra en större uppförökning.
MVH
Jan

tench

• -
    • Solrot
Aha, skoj. Köper du in många frukt/bär utomlands? Har du några bra tips ifall man är nyfiken på ett lite roligare sortiment?
Borde väl fungera att få in barrotat i alla fall?
mvh
Må gott \o/

Jan lindgren

Hej!
www.garden-shopping.de har en del kul grejor. Jag har handlat en del där.  www.agroforestry.co.uk har också en del intressant. Deras kvalité är lite skiftande och frakten från England är blodig.  Leif Blomqvist i Finland har bra växter men frakten var mycket dyr.
Det mesta som jag köper kommer från div. olika länder. Det är sällan jag hittar något intressant i Sverige.
Jag har god hjälp från Balsgård och Elitplantstationen. Det är mycket trevliga människor där. Tyvärr har de för lite pengar och tid.
Det gäller också att ha många trädgårdsvänner. Göran i Växjö håller på och gör ett eget arboretum. Han har nu 1.500 olika lignoser och jag fyller på om jag har något nytt. Trädgårdsamatörernas växtmarknader är en guldgruva om man vill hitta nya växter, dock sällan något ätbart.
Många människor uppskattar våra visningar av demoodlingen och de delar gärna med sig av tips och plantor.

Vissa växter går att få tag på som barrotade men det är lite olika från plantskola till plantskola. Jag ville att Leif Blomqvist skulle skicka barrotat men det kom en lastpall med krukade plantor.I den senaste sändningen från Tyskland var fruktträden barrotade men alla buskarna krukade. Jag väntar en ny sändning fruktträd och buskar från Tyskland den här veckan. Det är varmare i Tyskland så löven har spruckit ut och då får plantorna stå i växthuset till nattfrosterna är över här.
Från länder utanför EU är det besvärligt att få in plantor så det har jag gett upp.
MVH
Jan

tench

• -
    • Solrot
Jag får hålla lite utkik. Tack för tipsen!
Må gott \o/

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
Jag bor i ett hyreshus som har vinbär och rabarber och så har de flesta hus i området och grannområdet. Det är skitbra faktiskt att kunna få lite bär och kräm fast man bor i hyreshus. Jag är dock en av få som plockar, jag tror de flesta inte vågar eller tycker att det är 'ofräscht' eller något.
elliha.blogspot.com

tench

• -
    • Solrot
Ja, det finns en viss skepsis mot odlad mat. Många i storstäder har troligen inte den relationen till sina livsmedel och känner sig tryggare när det är förpackat och infryst i butik.
Jag har exempelvis hört att det finns folk som påstår att hemmaodlade äpplen är äckligare än de i butik. Vet inte om jag vill hålla med  ::)
Men nu får du ju bären för dig själv i alla fall! :)
Må gott \o/

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Ja, det finns en viss skepsis mot odlad mat. Många i storstäder har troligen inte den relationen till sina livsmedel och känner sig tryggare när det är förpackat och infryst i butik.
Jag har exempelvis hört att det finns folk som påstår att hemmaodlade äpplen är äckligare än de i butik. Vet inte om jag vill hålla med  ::)

Det har du väldigt rätt i.... En kompis till mig fick odlade grönsaker och ägg från våra höns.
Tyckte det va roligare att ge bort än en blomma. Då säger kompisens man... Tack det va jättesnällt det blir till mig för...... använder bara sådant som kommer från affären. Hon är rädd för allt annat.
Då undrar jag om de tänker på all besprutning, frakt m.m. Allt hemodlat är ju godare än affärens. Lycka till med dina bärbuskar.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

tench

• -
    • Solrot
Jag tror inte direkt att det är kunskapsbaserat. Nästa gång får du göra sylt och marmelad och använda burkar från butik med etiketten kvar. Gamla äggkartonger kan du också spara!
 ;D
Må gott \o/

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Det har du väldigt rätt i.... En kompis till mig fick odlade grönsaker och ägg från våra höns.
Tyckte det va roligare att ge bort än en blomma. Då säger kompisens man... Tack det va jättesnällt det blir till mig för...... använder bara sådant som kommer från affären. Hon är rädd för allt annat. 
Otroligt!  :o
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

evel

• Uppland
Då undrar jag om de tänker på all besprutning, frakt m.m. Allt hemodlat är ju godare än affärens. Lycka till med dina bärbuskar.

Det är som min sambo, han är mycket osäker när det kommer till sådant som är egenplockat eller odlat, för det som säljs i affären är ju kontrollerat  ::)
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser