Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindruva  (läst 2196 gånger)

Nelle

• Blekinge
Vindruva
« skrivet: 16 apr-10 kl 10:13 »
Jag har nu satt 5 vindruvs frön.
Men jag skulle vilja ha lite råd om hur jag ska göra.
Vill dom stå ljust,mörkt,varmt,kalt ?
Lite tips skulle vara jätte snällt  :)

Mona

• -
SV: Vindruva
« Svar #1 skrivet: 12 apr-13 kl 00:22 »
Nu är jag i samma situation som du  ::). Hur sår man vindruvskärnor. Ska de stratifieras tex ?
Har sorten "Vitis Amurensis".

/Mona
Livet är som det är. Nu ser jag till att göra något bra av det hela.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 apr-13 kl 13:45 »
Nu är jag i samma situation som du  ::). Hur sår man vindruvskärnor. Ska de stratifieras tex ?
Har sorten "Vitis Amurensis".

/Mona

Här finns forskningsresultat:
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract;jsessionid=D56D9E3230F3F77510831ACD5846F649.journals?fromPage=online&aid=8423154

Jag tolkar det som att de gror bäst vid en temperatur på +5 grader, men kan gro när det är upp till +25 grader. De gror också bäst när temperaturen varierar, men hur lång tid det tar verkar variera. Du bör alltså ställa ut krukan med fröna i skuggan nu, temperaturen de närmsta veckorna borde vara ganska optimal. Ta in om det verkar bli frost.

Mona

• -
« Svar #3 skrivet: 12 apr-13 kl 18:26 »
Här finns forskningsresultat:
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract;jsessionid=D56D9E3230F3F77510831ACD5846F649.journals?fromPage=online&aid=8423154

Jag tolkar det som att de gror bäst vid en temperatur på +5 grader, men kan gro när det är upp till +25 grader. De gror också bäst när temperaturen varierar, men hur lång tid det tar verkar variera. Du bör alltså ställa ut krukan med fröna i skuggan nu, temperaturen de närmsta veckorna borde vara ganska optimal. Ta in om det verkar bli frost.

Tack för det. :D .
Jag har ej så bra med tålamod att läsa på Engelska nu när våren spritter i benen, tur att du har det.  ;)
Livet är som det är. Nu ser jag till att göra något bra av det hela.

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser