Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan man vänta på att någon lägger sig?  (läst 3176 gånger)

Imina

• Skåne
Hur länge kan man vänta på att någon lägger sig?
« skrivet: 15 apr-10 kl 09:10 »

Vi har två skånegäss som har börjat samla ägg i ett rede. Antar att det är båda som värper eftersom redet fylldes så fort.
Nu är de ju bara unghonor, så chansen att de lägger sig är väl ganska liten. Hur länge ska man vänta ut dem? Fortsätter de att värpa i oändlighet, eller slutar de efter ett tag?  Hur länge håller äggen att ligga och vänta i redet?
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur länge kan man vänta på att någon lägger sig?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-10 kl 11:07 »
skånegäss värper ca 20ägg var... ser du att bägge är där o värper så plocka bort ca 10 och kläck dem i maskin eller använd i hushållet... de lägger sig när det blir en hög.. mina italienare har lagt sig som unghonor och det tror jag dina skåne gör också... ju färskare ägg desto bättre..men eftersom det tar ett antal dagar innan det blir ca 15ägg så kan man utgå från att de håller att vänta såpass länge..

själv har jag 2 italienare och 1 skånehona..plockat nästan 35ägg... nu idag räknade jag till 13ägg i redet..bara vänta på att nån lägger sig....
Fjäderfän och kaniner

Imina

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 apr-10 kl 16:22 »
Då kanske jag ska plocka bort av de understa, som borde vara äldst. Sist vi kollade så var där minst 14, och det var ju några dagar sedan.
Vet du om de vill halvtidsruva i början som myskankorna gör? En av honorna låg ett tag härom kvällen, och jag hoppades att det var dags, men nu har hon varit ute som vanlig igen. Kanske hon värpte, men jag har fått för mig att de gör det på dagen...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 15 apr-10 kl 20:10 »
Mina gäss brukar börja med att halvtidsruva innan de lägger sig på riktigt. Så har hon börjat med det kommer hon säkert att lägga sig snart. Jag brukar ta de första äggen till kläckaren så jag har 2 chanser att få fram lite ungar. Men mina brukar själv aruva fram ett gäng ungar också. JHust nu ligger 2 honor och jag tror att det är fler på gång.

Imina

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 apr-10 kl 20:39 »
Mina gäss brukar börja med att halvtidsruva innan de lägger sig på riktigt. Så har hon börjat med det kommer hon säkert att lägga sig snart. Jag brukar ta de första äggen till kläckaren så jag har 2 chanser att få fram lite ungar. Men mina brukar själv aruva fram ett gäng ungar också. JHust nu ligger 2 honor och jag tror att det är fler på gång.

Vad spännande! Då finns det hopp! Den lilla gåsgruppen har hängt löst ett tag nu, på grund av gåskarlens vaktbeteende, men nu ska de få en chans till.

Vilverin

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 apr-10 kl 08:59 »
Mina gäss har också varit nära yxan på grund av ilsket beteende. Ärligt talat är jag rätt rädd för hanen... han är en riktig elaking! =)

Men honan började samla ägg, hon är född förra året så jag blev hemskt överraskad. Och nu är det två veckor sen hon la sig, och hon har legat konstant sedan hon började. Jag försöker smyga in och mata henne intill redet (hon vill knappt gå av ens för att äta och dricka!) och ge henne vatten att dricka och tvätta sig med. Men hon är inte helt glad på mig och skriker argt mellan tuggorna...

Jag hoppas jag ska få någon liten minigås i alla fall! Men jag är osäker på hur länge de ligger... längre än hönsen i alla fall?
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Imina

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 apr-10 kl 09:13 »
Ja fy, vad elaka de kan bli! Slogs med galningen igår kväll igen. Han ger sig på mig, småbarn och ankorna. Jag förstår att han vill vakta gåshuset, men nu kom attacken ute hos hönsen, helt oprovocerat...
Idag verkar det som att en hona har lagt sig, så om en månad har vi förhoppningsvis en liten kull små, och då säljer vi nog de andra två.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 16 apr-10 kl 09:44 »
Om gåsakarlen är elak skulle jag byta ut honom, de ska vara snälla, utom mot andra gåsakarlar och mot rovdjur. Nu har jag pilgrimsgäss, och de kanske är generellt snällare, men mina är riktigt trevliga, inte så att de kommer fram och vill bli kliade, men de går gärna i närheten av mig när jag är ute och fixar, visst kör de bort ankorna från vattnet ibland, men de fortsätter inte att jaga dem, om ankorna väl flyttat på sig. När hunden kom lös och gick i närheten av boet (den ena gåsen ruvar på 7 ägg, jippi!) så blev de ganska aggressiva, väste och slog med vingarna, men när hunden backade 5-8 meter bort så lugnade de ner sig, även om de höll koll på att hunden inte närmade sig igen.

Det bästa är såklart att ha gäss som är någorlunda hanterade och vana vid människor från tidig ålder (tack gernsö, mina fåglar fungerar utmärkt, och går numera in på nätterna...  :) ). Köp gäss från någon som har hanterat gässen, eller kläck egna som blir vana vid den miljö där du vill ha dem.

Problemet med att byta ut gåsakarlen är efter vad jag förstått att honorna ibland har väldigt svårt för att acceptera en ny partner, ibland tar det flera år innan de lägger befruktade ägg.

Om jag får tillgång till mer mark så att jag kan ha en andra grupp med gäss så skulle jag köpa in ägg från två olika håll så att jag fick obesläktade djur och behålla 1 hane från den ena omgången och 2-5 honor från den andra omgången (gäller bara att ha olika kläckare eller lite olika kläckdatum så att man kan märka upp dem separat). Sedan skulle jag låta dem växa upp tillsammans och hantera dem mycket så att de blir trevliga att ha med att göra. Gäss lever ju länge, så det är värt tiden och besväret att lägga ner arbete på dem i början.

Om du har skånegäss som ruvar själva så borde de vara populära, det är inte jättevanligt. Du kan ju sälja till någon som har gott om plats och inga barn. Om man bara inhägnar dem separat så är det ju inget problem att de vaktar.

Mina gäss larmar och väser, men attackerar inte, och lär sig snabbt vilka som är välkomna, grannens barn och mins syskonbarn är inget problem, gässen ser bara till att hålla sig på någon meters avstånd, annars betar de på som vanligt, så jag tycker att deras vaktbeteende är jättebra, de är duktigare än hundarna på att larma när någon kommer, samtidigt som de lugnar sig snabbt igen.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Imina

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 apr-10 kl 13:56 »
Det låter som att vi ska sikta på någon mildare gåsras i framtiden.
Vår lilla gåsgrupp var bara ungdomar när den kom till oss, och de var så tama och fina och vana vid folk och fä.
När jag matade dem brukade vi prata lite och det var inga problem att klappa dem eller bära dem.  Detta fungerade fram till i februari, sen började en av dem visa sig lite väl karsk. När isen lossnade och de kunde börja simma, så såg vi till vår glädje att vi hade en gåskarl och två damer. Helt perfekt.
Ja, och nu sen äggen är lagda, så är han alldeles vild. Honorna är inte alls aggressiva, men har blivit väldigt skygga.
Tror precis som du skriver att det bästa vore att sälja dem till någon som kan ha dem instängda i en hage eller som inte har barn - för vuxna kan ju försvara sig. Vårt problem är att vi har ett långt vatten som går igenom flera hagar, alldeles omöjligt att stänga av.

Egentligen tror jag att han kommer lugna ner sig så snart våren är förbi, men det går ju inte att ha ett barn instängt i flera månader i väntan på det.
Jag kommer sakna deras vaktande, bara. Eftersom vi inte har hund, och jag inte hör så bra, så har det varit kanonbra att ha dem strövandes omkring. De flesta har grym respekt för dem och man har hört direkt när besök varit på ingång.

Hoppas hoppas att det blir någon reda med ruvningen. Då får jag ju nya små gåsungdomar att kela med så småningom!

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 apr-10 kl 14:58 »
Gåsen Sune en bra vaktkarl, som gör att tom muskelknuttar tar fram mobilen och ber mig komma ut och lotsa vid besök, gör ett gott jobb.
Dock måste han läras att "Här bestämmer jag" så om han försöker trilskas, dvs anfalla tar jag honom  i ett stadigt tag om halsen och med rak arm lyfter (för att inte få blåmärken av vingarna).  Han är sedan lite spak och fattar att vem han ska vara tuff mot.
Första gången mindes han det i tre dagar, sedan blev det sex dagar osv, efter ett tiotal  uppläxningar blev det balans i relationerna, och han visar all respekt.  Duktig gås, jag vill inte ha en gås som inte skrämmer iväg tjuvar och objudna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-10 kl 16:16 »
halvtidsruva... idag har en italiensk hona bestämt sig..legat hela dagen ;D...apropå arga gåskarlar fasen va ilskna de kan bli..min står o gör utfall mot staketet och flyger nästan över >:D...  går man lugnt in i hagen så de hinner akta på sig är det oftast lugnt...i början fick jag stå på ett ben o plocka ägg..den andra foten fick man rikta mot gåskarlen så han fick bita i den ;D
Fjäderfän och kaniner

Imina

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 apr-10 kl 20:00 »
halvtidsruva... apropå arga gåskarlar fasen va ilskna de kan bli..min står o gör utfall mot staketet och flyger nästan över >:D...  går man lugnt in i hagen så de hinner akta på sig är det oftast lugnt...i början fick jag stå på ett ben o plocka ägg..den andra foten fick man rikta mot gåskarlen så han fick bita i den ;D
Ja, man måste verkligen vara på sin vakt. Jag försöker att komma ihåg att ta handskar på mig när jag går ut till dem, ifall det måste bli närkamp.

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-10 kl 21:44 »
enklast är att ha en pinne i handen så kan man hålla de på avstånd.. för några år sedan när jag hade många gäss som vaktade sina ungar fick jag ta på mig en hjälm med visir som skydd mot anfallande gäss ;D
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 apr-10 kl 18:33 »
nu har alla 3 honor bestämt sig för att ruva i samma rede på 18ägg... knäppgökar... jag gick in och flytta 9 ägg till ett annat rede men 2 ligger på varandra ändå... måste få tag på lite mer ägg nu så de får en stor hög var så de blir nöjda.....
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 21 apr-10 kl 12:35 »
nu hade jag satt för ett galler igår kväll så att bara en gås skulle kunna ligga på ägg i favorit redet.... dumma gäss..nu har de övergett de andra 9e äggen i andra redet och värpt i det 3e redet...  och så tänkte jag att gåsen i favoritredet skulle få sträcka benen i 5minuter o släppte ut den...när jag kom tebax låg 2 gåsdamer på varann......behöver jag bygga varsin hage åt de tre knäpplapparna eller?
Fjäderfän och kaniner

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #15 skrivet: 21 apr-10 kl 13:45 »
skånegåsen bör värpa mer ägg än 20 per säsong, det går att driva de lite bättre än så. tyvärr är inte ruvningsinstinkten den bästa utan lägg äggen under en stor höna istället om du ej vill kläcka i maskin. dränk äggen i kallvatten en liten stund varannan dag sista veckan innan kläckning.

bästa skyddet mot gåshanen är en sopkvast. hanen gillar starkt att bråka med den. eller så kan man göra som min kära mormor (r.i.p), ta gåsajävelen runt halsen och svinga iväg 16kg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser