Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag baka utan bakmaskin och "degkrokar"?  (läst 25942 gånger)

Gurkan82

• -
Kan jag baka utan bakmaskin och "degkrokar"?
« skrivet: 13 apr-10 kl 20:07 »
Vill börja baka men jag äger varken en bakmaskin eller elvisp med "krokar"  så är det kört? ::)
Köpte en sån där påse med mjöl från kungörnen tror jag den heter med färdigblandad mjöl där man bara ska tillsätta jäst och vatten och stod att det gick bra  :-[ att knåda för hand i 10 min..  Tyckte väl att brödet blev ok..
Men funkar det med andra mjöl sorter? 
Har inget emot att knåda för hand så..

vad säger ni?
vill ju så gärna börja baka mitt eget bröd :P
Du är så fin. Jag tycker om dig.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Kan jag baka utan bakmaskin och "degkrokar"?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-10 kl 20:08 »
Självklart, knåda med en slev och sedan med händerna. I princip alla recept går att göra på detta sätt det är bara lite jobbigt att knåda. Jag har ingen maskin själv så jag gör alltid så.
elliha.blogspot.com

Gurkan82

• -
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 20:18 »
Självklart, knåda med en slev och sedan med händerna. I princip alla recept går att göra på detta sätt det är bara lite jobbigt att knåda. Jag har ingen maskin själv så jag gör alltid så.

Åhh vad skönt att höra! :)
Frågade på ett annat forum och då sa personen att det inte var så bra att göra på det här viset eftersom det krävdes att man knådade i ungefär 20min och sen nåt om gluten behövde bildas för att göra degen seg och expandera.. Nåja..

Det som jag tyckte var lite jobbigt var att det blev så "kladdigt" och kändes som att degen aldrig skulle bli fast och fin som det stod :P
Men efter att jag tillsatte lite mer mjöl så gick det väl bra,sen vill man inte ta för mycket mjöl för då kanske brödet blir segt ::)

äppelpaj

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 apr-10 kl 20:22 »
Visst går det bra att baka utan maskin! (Även om jag själv är lite smått kär i min..).
Ett tips är att leta efter recept där man har i bikarbonat och bakpulver istället för jäst.. Brukar ofta vara fil/yoghurt i med..  de ska bli lösare i degen, så det är nog enklare att röra ihop utan maskin. Sök här på typ "hälsobröd" så borde du få upp en drös med sådana liknande recept!
Lycka till med bakandet=)

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #4 skrivet: 13 apr-10 kl 20:34 »
Jag tycker att det går utmärkt att baka bröd med jäst/surdeg utan maskin. Brödet blir fint trots att jag bara har tålamodatt knåda i några minuter.  ;D

Gurkan82

• -
« Svar #5 skrivet: 13 apr-10 kl 20:44 »
Jag tycker att det går utmärkt att baka bröd med jäst/surdeg utan maskin. Brödet blir fint trots att jag bara har tålamodatt knåda i några minuter.  ;D
:D vad bra! Då ska det inte hindra mig från att baka mer ;D

Gurkan82

• -
« Svar #6 skrivet: 13 apr-10 kl 20:45 »
Visst går det bra att baka utan maskin! (Även om jag själv är lite smått kär i min..).
Ett tips är att leta efter recept där man har i bikarbonat och bakpulver istället för jäst.. Brukar ofta vara fil/yoghurt i med..  de ska bli lösare i degen, så det är nog enklare att röra ihop utan maskin. Sök här på typ "hälsobröd" så borde du få upp en drös med sådana liknande recept!
Lycka till med bakandet=)

Det ska jag också göra,tack för tipset ;)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #7 skrivet: 13 apr-10 kl 20:49 »
Håller med om att det är trevligare/lättare att baka med bikarbonat än jäst- Jäst så bökigt med degvätskan.
Finns en massa goda bröd som går under namnet yoghurt bröd. Hur smidiga som helst.
Rör ihop allt , släng in i ugnen 90 min senare har du ett toppenbröd :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #8 skrivet: 13 apr-10 kl 20:50 »
Du kommer att lyckas bara du testar dig fram. 
Förr fanns det varken degkrokar el bakmaskiner.
 Lycka till med bakningen!
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Gurkan82

• -
« Svar #9 skrivet: 13 apr-10 kl 21:21 »
Håller med om att det är trevligare/lättare att baka med bikarbonat än jäst- Jäst så bökigt med degvätskan.
Finns en massa goda bröd som går under namnet yoghurt bröd. Hur smidiga som helst.
Rör ihop allt , släng in i ugnen 90 min senare har du ett toppenbröd :)

Måste man inte knåda degen? ???
sökte på hälsobröd här inne men hittade inget ::)
får googla på det. Inte heller fick jag upp några träffar när jag sökte på yoghurt bröd här inne..

Gurkan82

• -
« Svar #10 skrivet: 13 apr-10 kl 22:18 »
Hittade ett recept där det enbart står "blanda degen väl" innebär det då att jag inte ska knåda den? och efter att jag blanda degen väl ska den jäsa,sen ska jag blanda degen igen men står inget om knådning ???
Försökte kopierra sidan men datorn har blivit knasig och det går inte att  kopiera inlägg längre :( höger knappen funkar inte..

Hoppas nån kan hjälpa mg att tyda receptet..

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #11 skrivet: 14 apr-10 kl 07:35 »
Måste man inte knåda degen? ???
sökte på hälsobröd här inne men hittade inget ::)
får googla på det. Inte heller fick jag upp några träffar när jag sökte på yoghurt bröd här inne..

Nix inget knådande, bara att röra ihop. Det ser ut som en slemmig klump men blir otroligt gott. jag pmar dig receptet
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 14 apr-10 kl 07:54 »
Vill börja baka men jag äger varken en bakmaskin eller elvisp med "krokar"  så är det kört? ::)

Du behöver inte mycket för att baka bröd.

En rejäl bunke är bra att ha. Välj en i rostfritt, så kan du låta degen jäsa i bunken i ugnen (bra för mig som har bott i dragigt hus med låg innetemperatur, för ingen deg vill bli fluffig när det är kallt och blåsigt omkring den).

All övrig utrustning är överkurs, men som nybörjare/hyfsat bekväm kan det vara bra med lite mer grejer:
Brödformar.
Hård slickepott som inte viker sig när du skrapar ur degen ur bunken.
Degskrapa att göra rent bordet/bänken med utan att repa hela ytan. Används även när du delar degen, om du t ex bakar bullar.
Måttsats. L- och dl-mått är bra om man är typen som vill mäta. Somliga förespråkar våg för att få exakta mängder av ingredienserna, men efter en tids bakande har du erfarenheter nog för att avgöra när du har tillräckligt av det ena och det andra. Lägg "vågpengarna" på ingredienser i stället!
Träsked/-gaffel att röra ihop degen med.
Bakduk. Används på det färdiga brödet när detta svalnar.
Timer.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gurkan82

• -
« Svar #13 skrivet: 14 apr-10 kl 08:03 »
Nix inget knådande, bara att röra ihop. Det ser ut som en slemmig klump men blir otroligt gott. jag pmar dig receptet

Rör man ihop med en slev bara då ::)?
Jo,fick ditt mail och har svarat ;)

Gurkan82

• -
« Svar #14 skrivet: 14 apr-10 kl 08:11 »
Du behöver inte mycket för att baka bröd.

En rejäl bunke är bra att ha. Välj en i rostfritt, så kan du låta degen jäsa i bunken i ugnen (bra för mig som har bott i dragigt hus med låg innetemperatur, för ingen deg vill bli fluffig när det är kallt och blåsigt omkring den).

All övrig utrustning är överkurs, men som nybörjare/hyfsat bekväm kan det vara bra med lite mer grejer:
Brödformar.
Hård slickepott som inte viker sig när du skrapar ur degen ur bunken.
Degskrapa att göra rent bordet/bänken med utan att repa hela ytan. Används även när du delar degen, om du t ex bakar bullar.
Måttsats. L- och dl-mått är bra om man är typen som vill mäta. Somliga förespråkar våg för att få exakta mängder av ingredienserna, men efter en tids bakande har du erfarenheter nog för att avgöra när du har tillräckligt av det ena och det andra. Lägg "vågpengarna" på ingredienser i stället!
Träsked/-gaffel att röra ihop degen med.
Bakduk. Används på det färdiga brödet när detta svalnar.
Timer.

Aha! Tack för alla bra tips ;)
Får skaffa mig en träslev :P  och nån slickepott ;)

Jaa men då ska jag nog klara det här jag med ;D
Tack!

Gurkan82

• -
« Svar #15 skrivet: 14 apr-10 kl 08:28 »
fler som vill svara? ;D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #16 skrivet: 14 apr-10 kl 08:33 »
Det går jättebra att knåda för hand. Jag bakar alltid mitt bröd för hand, tycker det är en härlig känsla att få ihop en smidig deg och gillar inte alls maskinknådad deg. Jag vill känna när degen är färdig. Den ska vara precis på gränsen till klibbig men ändå släppa från bakbordet och händerna.

Nackdelen med bikarbonat eller bakpulverbröd är att de inte håller sig utan måste ätas direkt.

Lycka till.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Gurkan82

• -
« Svar #17 skrivet: 14 apr-10 kl 08:46 »
Det går jättebra att knåda för hand. Jag bakar alltid mitt bröd för hand, tycker det är en härlig känsla att få ihop en smidig deg och gillar inte alls maskinknådad deg. Jag vill känna när degen är färdig. Den ska vara precis på gränsen till klibbig men ändå släppa från bakbordet och händerna.

Nackdelen med bikarbonat eller bakpulverbröd är att de inte håller sig utan måste ätas direkt.

Lycka till.

Måste ätas direkt?  ja det var en stor nackdel måste jag säga!
Kan man inte ens frysa in? ::)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #18 skrivet: 14 apr-10 kl 10:11 »
Måste ätas direkt?  ja det var en stor nackdel måste jag säga!
Kan man inte ens frysa in? ::)

Jo det går, men det blir inte lika gott.

Det tramsas mycket om bröd tycker jag. Det går utmärkt att göra jäsbröd utan maskiner. Jag skulle säga att det är omöjligt att göra ett äckligare bröd än köpesbröd hur lite du än bearbetar degen. Det finns även jäsbröd som inte behöver knådas så mycket heller.
elliha.blogspot.com

Gurkan82

• -
« Svar #19 skrivet: 14 apr-10 kl 10:24 »
Jo det går, men det blir inte lika gott.

Det tramsas mycket om bröd tycker jag. Det går utmärkt att göra jäsbröd utan maskiner. Jag skulle säga att det är omöjligt att göra ett äckligare bröd än köpesbröd hur lite du än bearbetar degen. Det finns även jäsbröd som inte behöver knådas så mycket heller.

Jaa lite så känner jag också när jag läser andra forum..  Att det tramsas mycket ;)

Fast jag tycker att köpesbröd är gott :-[  har säkert blivit skadad eller nåt ;D ;)
Men jag vill iaf börja baka eget för det är ju så roligt att baka och sen känna att man gjort nåt :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser