Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kirskål - Round up?  (läst 29009 gånger)

Mexxi

SV: Kirskål - Round up?
« Svar #20 skrivet: 13 apr-10 kl 22:18 »
......en tanke....... kan du inte gräva upp det du vill behålla och rensa ur rutklumparna ordentligt..... och sedan göra gräsmatta på hela stycket ett par år...... vårblommande lökar kan ju stå kvar, de är ju bara att klippa över när gräset kommer..... gör en rabatt någon annanstans under ett par år och när du fått bukt med det som du upplever som ett problem, så kan du glad i hågen flytta tillbaka växterna......

Rom byggdes inte på en dag och det görs i sanning ingen trädgård heller ;)

Jo så har jag börjat göra. Har en tillfällig rabatt som jag sätter dem i. Men jag skulle behöva matta av kirskålen för att ens kunna se vissa plantor. Så när jag är klar med det kan jag göra gräsmatta även där. Men sen är det in mellan buskar också, där hade jag inte kommit åt att klippa så jag vill inte så gräs där.

Jag vet att det tar tid  :)
Men jag vill ändå göra på det smartaste sättet, så att det inte tar onödigt lång tid. Ett trådgårdsår går så fort ändå!

Mexxi

« Svar #21 skrivet: 13 apr-10 kl 22:20 »
om man behandlar med round up tar det ej fröna vilket kan bli ganska många från "kvegen". när jag har försökt brukar det komma mer ogräs eftersom det ej blir något som konkurerar med fröna.

Ok, det visste jag inte. Tål att tänkas på.
Har som du ser i ovan inlägg försökt flytta en del, men problem kommer kvarstå mellan buskar.

Mexxi

« Svar #22 skrivet: 13 apr-10 kl 22:21 »
Man kan också fråga sig: går det inte att använda kirskål till någonting?
Svinmålla och nässlor är ju åtminstone ätliga.

Jo men det är väl ätligt?

Mexxi

« Svar #23 skrivet: 13 apr-10 kl 22:24 »
Round up är giftigt, inte bara för de växter man vill ha bort, utan för naturen i ett större spectra, kolla här:

Genom att glyfosat-medlen är totalbekämpningsmedel finns en uppenbar risk för skador på andra och skyddsvärdaväxter i miljön. (Kemikalieinspektionen PM 1992-12-07)

Nyare undersökningar visar att glyfosat kan frigöras från jordpartiklar och därigenom läcka ut i vattendragen (Piccolo et al 1994). Halveringstiden i vattenmiljö (dammvatten) varierar mellan 12 dagar och 10 veckor (Extoxnet rev. 5/94). Undersökningar av akuttoxiciteten på fisk (karp) visar på en medelhög akuttoxicitet (LC50 48h 5,5mg/l) som var 12 gånger högre än motsvarande test med fenoxisyran 2,4-D. (Wang et al 1993)

och visst går kirskål att äta, den är rik på både vitaminer och mineraler. Anrätta som spenat ungefär.

Jag förstår inte mängdangivelserna, avser detta hushållsanvändning?
Jag frågar med tanke på att det tydligen finns för lantbrukarna och de lär väl inte gå med en pumpflaska om 1 liter.

Mexxi

« Svar #24 skrivet: 13 apr-10 kl 22:25 »
Dessutom är får och höns tokiga i kirskål ;)

Så bra!! Då förväntar jag mig att mina kommande höns kan hjälpa mig lite! Äter det både det gröna och rötterna?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 13 apr-10 kl 23:02 »
Man kan också fråga sig: går det inte att använda kirskål till någonting?
Svinmålla och nässlor är ju åtminstone ätliga.
Växtfärga ullgarn, fin färg... ta extra mycket så blir färgen starkare :) 
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #26 skrivet: 13 apr-10 kl 23:37 »
Så bra!! Då förväntar jag mig att mina kommande höns kan hjälpa mig lite! Äter det både det gröna och rötterna?

Problemet löst? Du behöver mer biologisk mångfald, inte mindre. Hönsen kommer uppskatta kirskålens vitalitet (eller så kommer de käka upp dina grönsaker istället :-). Troligen är kirskål det effektivaste du kan odla på den platsen. Och den odlar sig själv!

Appropå det så var det nån som sa ungefär så här:
Den första principen i odling är att få det att växa bra.
Den andra är att få det att växa med kvalitet.
Den tredje är att hindra det som konkurrerar alltför mycket med det man vill odla att växa (i alltför stor omfattning) samt att hindra sjukdomar och skadegörare att ta för mycket av skörden.

Det fel jag tycker många gör är att börja med den tredje principen, och se vital växtlighet som ett problem. Börjar man med de två första principerna och tar den tredje därefter så behöver man inte bekymra sig lika mycket om den.

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 14 apr-10 kl 08:33 »
Jag förstår inte mängdangivelserna, avser detta hushållsanvändning?
Jag frågar med tanke på att det tydligen finns för lantbrukarna och de lär väl inte gå med en pumpflaska om 1 liter.
Det avser all användning. 1 liter på 25 kvm är nog mer än vad bonden använder på sina marker i mängd beräknat på yta.

Ett annat sätt är att byta ut jorden, gräva upp till djupet motsvarande kirskålens rötter och tippa i ett lass "garanterat" ogräsfri jord, kostar runt 1500. Alternativet till att gräva bort den gamla jorden kan vara att täcka den, bygga en ram runt och anlägga en förhöjd odlingsbädd ovanpå.
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 08:37 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #28 skrivet: 14 apr-10 kl 10:24 »
Det avser all användning. 1 liter på 25 kvm är nog mer än vad bonden använder på sina marker i mängd beräknat på yta.

Lantbrukare kör med koncentrerade preparat. Till oss andra säljs en utspädd variant så jämförelsen är inte helt korrekt.

Du har inte möjlighet att ha några grisa bökande en sommar i ditt land? de gillar rötter.

signe

« Svar #29 skrivet: 14 apr-10 kl 16:19 »
Bästa metoden att bekämpa kirskål (om man inte har grisar) är marktäckning i två år. Köp en kraftig stor presenning. Sprid gärna ut en del organiskt material som halm, gammalt hö o.dyl. Lägg över presenningen och förankra med stenar. Vänta i två år om du har tålamod. Alternativt flytta presenningen redan efter ett år och odla potatis, kål eller något annat "stort" första året. Men då gäller att du håller efter minsta kirskålsskott som kan titta upp, annars får du tillbaka den igen. Inne i buskar är det svårt att använda denna metod men man kan täcka med annat runt de buskar man absolut vill ha kvar.

Vurre

« Svar #30 skrivet: 14 apr-10 kl 19:00 »
Handlar det bara om 25-30 kvm är det ju en baggis att gräva. Du ska ha en bra grävgrep och du kommer att få hålla på ett tag, men det fungerar. Sila bort rötterna med grepen.

Om du inte orkar gräva upp 25 kvadratmeter har du helt andra problem att ta tag i än ogräs.
snus? vad är priset på en pris?

Tapio

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 14 apr-10 kl 19:01 »
Halaj!

Det där med en enda stor presenning har jag funderat lite på.
Marken där under blir ju snustorr. Kan inte vara bra. Man vill ju att det som ligger under skall brytas ner. Fukt gör ju gott när saker skall ruttna/mögla/käkas upp av mikrober.

//T

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #32 skrivet: 14 apr-10 kl 19:51 »
Halaj!

Marken där under blir ju snustorr. Kan inte vara bra. Man vill ju att det som ligger under skall brytas ner. Fukt gör ju gott när saker skall ruttna/mögla/käkas upp av mikrober.

//T

Jorden blir visserligen inte genomblöt under presenningen, men den relativa fuktigheten blir definitivt tillräckligt hög för att mögel och andra kompostrelaterade biologiska processer ska trivas - åtminstone vissa tider på året.

Tapio

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 14 apr-10 kl 22:32 »
Halaj!

God poäng. Presenningen kommer att hålla inne fukt. Men. Ändå. Jag är skeptisk.

//T

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #34 skrivet: 14 apr-10 kl 22:40 »
Halaj!

//T

Det funkar. Jag heltäcker med plast eller gammal golvmatta eller vad jag får tag på för att kväva bort kvickrot. Det får ligga minst över en sommar, gärna längre. Sen är det lätt att gräva upp, rensa bort kvarvarande rötter och sätta potatis. Året därpå har man ett nytt köksland :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #35 skrivet: 15 apr-10 kl 15:11 »
Ja e gla' åt min kirskål jag. Vi äter den hela sommaren. Hönsen, fåren, getterna, kaninerna och husfolket....alla har ätit av den. Snacka om underhållsfritt grönsaksland  ;D

Menne, någon här nämnde att släppa grisar på kålen och att dom även tar minsta lilla rotstump.

Skytten

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 15 apr-10 kl 18:51 »
Jag kämpar med kirskål och nässlor. Jag lovar att roundup hjälper för stunden, en invasiv art stoppas inte av det.   Mekansisk bearbetning, även om det finns rötter som kommer igen, kan de aldrig klara sig länge utan gröna blad.

Det mest drastiska som kan vara acceptabelt är att plöja upp rötterna på hösten, och sedan hålla efter med lukning, de är sega men kan besegras.

RoundUp är ett fult ord i mina öron.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Angua

« Svar #37 skrivet: 15 apr-10 kl 18:55 »
Halaj!

God poäng. Presenningen kommer att hålla inne fukt. Men. Ändå. Jag är skeptisk.

//T

Annars kan du köpa markväv som släpper igenom fukten.

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 15 apr-10 kl 19:09 »
Jag har en pressening, och odlar i pallkrage ovanpå första året, därefter täckodling av potatis.
tredje året är marken fri från nässlor och kirskål, och då kommer andra grönsaker. Ökar mina odlingar med ca 25 kvm per år.

Tragedin med nässlor och kirskål är i viss mån självförvållad, då jag haft för mycket djur på tomten, som gödslat hårt och slitit på gräs.  Nu ska balansen bli bättre, endast odling och djur för eget behov.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ersam

• -
« Svar #39 skrivet: 15 apr-10 kl 21:07 »
Annars kan du köpa markväv som släpper igenom fukten.
Som släpper upp kirsen och kvickrot!  :)

Lita inte för mycket på markväv/geoduk!

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser