Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förgro jordärtskockor  (läst 23039 gånger)

s60012

• Västergötland
Förgro jordärtskockor
« skrivet: 12 apr-10 kl 07:25 »
Hej,

Jag tänkte plantera jordärtskockor men har inte lyckats få dom att gro. Jag köpte en påse ekologiska jordärtskockor på ICA och lät dom ligga i ett ljust fönster i hopp om att dom skulle gro på samma sätt som sättpotatisen. Det enda som hände var dock att de skrumpnade ihop. Vad gjorde jag för fel? ???

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Förgro jordärtskockor
« Svar #1 skrivet: 12 apr-10 kl 07:50 »
Jordärtskockor behöver du väl inte förgro? De växer ju så det knakar! Bara ner med dem  i jorden så ska du se att de snart sticker upp så gröna skott!  :)
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

s60012

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 apr-10 kl 09:46 »
Jaha, är det så lätt? Då åker dom ner i jorden direkt! Tack!

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-10 kl 22:38 »
Ja, jordärtskockor kan visst växa bra, och är härdiga i jorden över vintern, men de kommer igång rätt sent på våren. Inte förrän i början av juni tycker jag de började sticka upp hos mig.  Sen drar de iväg. Men många gånger har jag alltså undrar om de har dött över vintern.

Så tålamod!

Tulipanaros

« Svar #4 skrivet: 12 apr-10 kl 23:13 »
Jag tror att det är nästan omöjligt att misslyckas med jordärtskockor, bara man gräver ner dem i jorden. "Hur enkelt som helst" blev rubriken för jordärtskockor på min blogg, och det stämmer verkligen. Det enda jobbiga är att skala dem. Och att tvätta bort leran från dem.  >:D Och att hindra dem från att ta över, om man inte är noga med att ta upp alla knölar på våren!

kattfot

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-10 kl 16:12 »
Den enda risken man tar om man odlar jordärtskockor är att de börjar sprida sig som ett ogräs.
Sätt dem gärna på ett eget ställe så att de inte tar över trädgårdslandet.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 13 apr-10 kl 17:17 »
Jag plockade upp jordärtskockor från förra årets odling och tvättade dem och lade dem i en hink i garaget. Efter en vecka fanns det små rötter och även knoppar på en del av dem. Om du ska förgro dem så skulle jag helt enkel plantera dem i lagom fuktig jord i små krukor för att sedan plantera ut så snart tillfälle finns.

Om de har legat i fönstret och skrumpnat först så tror jag nog att du får köpa nya.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 16 apr-10 kl 12:49 »
Tänk på att skockor köpta i affären både kan vara av en sort som inte växer bra i Sverige och ha med sig sjukdomar. Bäst är att tigga från någon som har friska och fina plantor på hösten och plantera dem direkt. Du kan gå med i tex Sesam som byter gamla lokala grönsakssorter med varandra.

Jag tycker inte att jordärtskockor sprider sig alls lika aggressivt som många påstår, någon som hamnar utanför den tilltänkta ytan får man gräva upp, men annars blir de mest höga och täta där de växer. Om man däremot vill tillämpa växelbruk på dem får man problem, minsta skocka överlever och sprider sig bland de nya växterna, därför gör jag undantag från växelbruket vad gäller jordärtskockan, men täckodlar och lägger på ny kompost varje år, de växer jättebra och visar inga tecken på sjukdom eller näringsbrist  ;D.

Jag skördar dem jag vill ha och lägger i jordkällaren, lämnar utsädet plus lite för tidig skörd (ibland skrumpnar de vid långtidsförvaring och det är gott med fräscha skockor på våren, går bra att skörda fram tills de börjar skjuta skott) kvar i jorden. Enkelt och bra.

Själv skulle jag gärna vilja ha tag på sorten Bianca, som ska vara den enda som hinner blomma en normal sommar i Sverige.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 16 apr-10 kl 13:07 »
det finns någon som brukar säljer bianca här uppe på våren... annonsen finns på lokus men det är dock lite tidigt ännu... Jag håller ögonen oppna..... kan man äter bianca också??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 16 apr-10 kl 13:13 »
Javisst, ger lika fina skockor som andra sorter. Har hört att någon tycker att den blir lite mer knölig och ojämn, men också hört motsatsen. Min erfarenhet är att i lerjord blir skockorna mer asymmetriska och svårare att skala, medan de blir mer jämna och släta i lättare jord, men det finns dem med motsatt uppfattning här också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 16 apr-10 kl 16:46 »
Jag har Bianca, har kvar efter vårskörden ifall någon vill ha tag på utsäde. Finns utanför Linköping.

Längst ner i det här inlägget http://ylven.blogspot.com/2010/03/vardagjamning-mellan-vinter-och-var.html kan man se hur mycket skörd det gav av en enda planta i lerjord blandad med kompost.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 16 apr-10 kl 18:24 »
hej,

jag var sugen tills jag läste att du hade sniglar.... de vill jag inte ha.....

men tack ändå

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

äppelpaj

• Småland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-10 kl 18:53 »
Åh, jordärtskockor som är så gott! Är det så enkelt att odla alltså?!  :D Som potatis, ungefär..?

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #13 skrivet: 16 apr-10 kl 19:03 »
mycket lättare än potatis...... ingen skötsel alls

och de kan va under marken tills våren......

mvh

Jonathan

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

mistel

• -
« Svar #14 skrivet: 16 apr-10 kl 19:04 »
Det är enklare att odla jordärtskockor än potatis, det mera som att odla ogräs. Jag bara skörda när frosten svett blasten sent på hösten alt. när marken tinat under tidig vår. Jag slänger tillbaka de små. Jordärtskockor är härdiga och kan övervintra långt upp i norra sverige, det är främst om man har stora problem med sork som de kan dö ut. Jordärtskockor har få sjukdomar och själv göder jag dem inte så mycket, några spadtag med kopost + några gödselvattningar det är allt. Jordärtskockor sprider sig lätt ifall de trivs men jag tycker det är lätt att dra bort skott som hamnar fel.

äppelpaj

• Småland
« Svar #15 skrivet: 16 apr-10 kl 19:21 »
Åh, toppen! Ungefär när ska man sätta dem då?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 16 apr-10 kl 19:30 »
Du kan sätta dem nu, om du hittar utsäde, eller till hösten. Egentligen kan man nog sätta dem när som helst, de överlever det mesta. Bäst tycker jag är att sätta dem på hösten, när man skördat, som jag skrivit i något annat inlägg.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #17 skrivet: 16 apr-10 kl 19:31 »
hej,,

sätt de när jorden reder sig första året annars låter man de ligger kvar över vintern......

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

äppelpaj

• Småland
« Svar #18 skrivet: 16 apr-10 kl 19:40 »
Tack! Ska se om man hittar utsäde då..

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #19 skrivet: 16 apr-10 kl 20:04 »
Hej,

jag kanske har... jag ska bara kolla om de har tinat fram.... de är dock ej blommande....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 4 användare (1 dolda)
Smålandstokarna, skogskälla, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser