Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  synlig slida efter lammning  (läst 1202 gånger)

ulfg

synlig slida efter lammning
« skrivet: 12 apr-10 kl 07:10 »
Hej. Problem med en tacka efter lammning. Slidan öppen och synlig efteråt, ser ut att ha glidit ut någon cm. Tror inte det är rester av efterbörd. Kan slidframfall uppstå även efter lammning? I övrigt tackan frisk och glad, liksom lammet.
Vad göra för att få slidan dra sig inåt och sluta sig igen? Framfallsbygel? Risk för infektioner?
Tacksam för svar, bästa hälsningar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
SV: synlig slida efter lammning
« Svar #1 skrivet: 12 apr-10 kl 07:59 »
Jag har lärt mig att det är slidframfall innan lammning och livmoderframfall efter lammning.

Fast det var väl inte till större hjälp, vad det heter :o

Jag hade väntat och sett om det inte gått tillbaka av sig själv.  Livmoderframfall är inte speciellt botbart, har jag för mig... Bygel borde inte heller hjälpa (tror jag).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 12 apr-10 kl 09:17 »
Ställ tackan som en skottkärra och håll henne så en stund. Vi har haft ett par tackor som fått slidframfall även efter lammning och vid ett tillfälle hjälpte detta. Annars får du sätta in en bygel.

Om tackan får livmoderframfall så får du ut hela alltet, det går att bota men man måste vara snabb. Vi sålde en tacka som fick livmoderframfall som sällskapsfår, och hon lever o mår bra... :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 12 apr-10 kl 21:28 »
Tack för goda och snabba svar från duktiga kollegor som vanligt. Tycker den stora, öppna slidan på tackan rättat till sig av sig självt nu när jag kom hem från jobbet och tittade till henne. Slidan stängd och svansen sedesamt neråt. Veterinären sade också samma sak imorse - att avvakta och se om det inte går tillbaka av sig självt.
Annars är det fantastiskt hintintills vad problemfritt  det varit denna lammningsomgång. Inga svaga lamm, inga rävar och torrt fint väder direkt efter all snö. Nu är det bara det späda gröna gräset de väntar på.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser