Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om storlek på sittpinne sittpinnar?  (läst 38535 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Om storlek på sittpinne sittpinnar?
« skrivet: 11 apr-10 kl 21:54 »
Vi ska inreda vårt hönshus nu och undrar om ni har några bilder eller så på era sittpinnar.
Hur de ska vara och så så det blir bäst för hönsen

Ska de vara runda?
Hur stora?
Ska man använda pinnar av ex björkar från naturen?
Vad gillar de bäst och vad är bäst för deras fötter?

Snälla ge mig tips och bilder och råd
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Om storlek på sittpinne sittpinnar?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-10 kl 21:58 »
Vi ska inreda vårt hönshus nu och undrar om ni har några bilder eller så på era sittpinnar.
Hur de ska vara och så så det blir bäst för hönsen

Ska de vara runda?
Hur stora?
Ska man använda pinnar av ex björkar från naturen?
Vad gillar de bäst och vad är bäst för deras fötter?

Snälla ge mig tips och bilder och råd

Vi har fällt lite småbjörk och satt upp som pinnar. Har för mig att de ska vara så pass stora så att hönsen precis får grepp om dem?! Rätta mig om jag har fel...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 apr-10 kl 22:02 »
ca 4 cm i diameter brukar vara lagom... träd från naturen är inte helt jämntjocka och det kan vara bra...
Fjäderfän och kaniner

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #3 skrivet: 11 apr-10 kl 22:05 »
Har inga bilder av mina pinnar just nu, men vi har använt allt från kvastskaft till björkgrenar från skogen till våra höns, och runda är absolut ett måste!
Jag byter ut dom en gång om året, eller mer om jag tycker det behövs, istället för att skrapa ren dom. Tycker det känns fräscht och rent att sätta in nya istället.
Jag har just nu tre olika sorters pinnar åt dom och har märkt att samma hönor sitter på samma pinnar jämt, så jag tror dom hittar sin favorit ;)
Storleken beror väl lite på om du har stora höns eller dvärghöns, men huvudsaken är att dom inte sitter ovanför varann eller för nära varann, så att hönsen kan bajsa på varandra.
Är också smidigt att sätta pinnarna en ganska bra bit ut från väggen så man slipper skrapa bort bajs från väggen hela tiden.

Skulle gissa på att det finns lika många olika sorters hönspinnar som det finns hönsägare ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #4 skrivet: 11 apr-10 kl 22:16 »
Jag använder gran lr hassel till sittpinnar för de är inte så krokiga som björk.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 11 apr-10 kl 22:29 »
Läste någon som skrev om att det allra bästa ska va ovala???
Varför då?
Runda borde väl vara bättre att få grepp om?
Eller ???
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #6 skrivet: 11 apr-10 kl 22:44 »
Runda har jag alltid kört med..barkad torkad gran funkar bra
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

slainte

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 12 apr-10 kl 00:25 »
Mina föredrar att sitta på en hässjestör som är ca 8 cm i diameter eller på fönsterkarmen (brahmor).  Det enda jag tycker är viktigt är att det ska vara lätt att byta ut pinnarna och att de inte är för tunna. Anpassa tjockleken efter storleken på fåglarna.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

johe71

« Svar #8 skrivet: 12 apr-10 kl 08:32 »
ur "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (utgiven av jordbruksverket)
Citera
Sittpinnen ska vara rund eller avfasad fyrkantig med en diameter på 5-8 cm och de bör placeras med ungefär 35 cm mellanrum
(denna text gäller, med tanke på vilken publikation den är tagen ur, för värphybrider, alltså normalstora höns)

Läste någon som skrev om att det allra bästa ska va ovala???
Varför då?
Runda borde väl vara bättre att få grepp om?
Eller ???

när hönsen sitter på pinnen och sover så lägger de ner bröstbenet mot pinnen, är den för smal så får de ett deformerat bröstben som resultat, oval (eller avfasad fyrkantig) är det som är snällast mot hönans bröstben

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 12 apr-10 kl 11:26 »
"Försök som Lantbruksuniversitetet gjort visade att sittpinnarnas form och material har betydelse för hönsens hälsa.
En felaktig form på sittpinnen kan orsaka fotbölder och bröstbensdeformationer.
Bästa sittpinnen är av trä med ovalt tvärsnitt

En perfekt tjocklek skall vara så att hönorna precis kan "gripa runt" sittpinnen."
Så vilken diameter sittpinnar ska ha beror då på vilken storlek det är på hönsen man har.

Mer om sittpinnarna:
varje höna ska ha 15 cm sittpinne
och sittpinnen måste ha 20 cm till väggen, finns det fler ska det vara 30 cm mellan sittpinnarna.
DFS 2004:17 L100

"Någon" ;D  lägger nu in en bild här på oval sittpinne.
Bilden visar det önskvärda lutet också.
« Senast ändrad: 10 dec-12 kl 22:34 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 13 jul-10 kl 18:35 »
Vad ska man ha för tjocklek på sittpinnen? Jag har Stor Orpington och Brahma höns
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 13 jul-10 kl 18:39 »
Till mina stora Sussex har jag 10 cm bräda eller regel med lite avrundade kanter.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 13 jul-10 kl 18:48 »
Jaha! Jag trodde att man skulle ha en helt rund pinne. Räcker det med rundade kanter alltså? Ganska bred bräda.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

johe71

« Svar #13 skrivet: 13 jul-10 kl 19:23 »
ur "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (utgiven av jordbruksverket)
Citera
Sittpinnen ska vara rund eller avfasad fyrkantig med en diameter på 5-8 cm och de bör placeras med ungefär 35 cm mellanrum

denna text gäller, med tanke på vilken publikation den är tagen ur, för värphybrider, alltså normalstora höns ... så det borde hamna på några cm till för de stora rasera... 7-11 cm kanske?

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 13 jul-10 kl 19:31 »
Hade tänkt att använda hässje stakar men började tro att de var för tjocka. Men det verkar ju som de passar utmärkt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 13 jul-10 kl 19:39 »
Dom har nog inte sett så gammalmodiga saker som krakestörar på Jordbruksverket ::) ...men de funkar utmärkt. Likaså om du tagit ner skog, så sitter hönsen gärna på lagom grova grenar av lövträd eller tall.
Vill du kunna byta sittpinnarna gör du en ställning där pinnarna enkelt kan sättas fast och tas bort.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #16 skrivet: 13 jul-10 kl 21:01 »
Jag har läst nånstans att de ska vara så grova så att hönsen bara precis kan greppa dem, kan det stämma? Jag tror att jag har för smala grenar åt en del... de rackarns kycklingarna växer ju!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ante-ante

• Hej och välkommen till min lilla sida.
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 13 aug-10 kl 13:31 »
"Försök som Lantbruksuniversitetet gjort visade att sittpinnarnas form och material har betydelse för hönsens hälsa.
En felaktig form på sittpinnen kan orsaka fotbölder och bröstbensdeformationer.
Bästa sittpinnen är av trä med ovalt tvärsnitt

En perfekt tjocklek skall vara så att hönorna precis kan "gripa runt" sittpinnen."
Så vilken diameter sittpinnar ska ha beror då på vilken storlek det är på hönsen man har.

Mer om sittpinnarna:
varje höna ska ha 15 cm sittpinne
och sittpinnen måste ha 20 cm till väggen, finns det fler ska det vara 30 cm mellan sittpinnarna.
DFS 2004:17 L100

"Någon" ;D  lägger nu in en bild här på oval sittpinne.
Bilden visar det önskvärda lutet också.

Undrar visar bilden lutet om pinnen sitter på en vänster vägg, och den understa delen är mot väggen om det ska vara rätt? En annan fråga är den optimala sitt höjden som hönorna trivs bäst på eller kan man variera höjden? Likså höjden på redena?

Ante
Vill mer en gärna flytta ut till landet och slippa betong stressen som man har levt i allt för många år.

rackarns

• Närke
« Svar #18 skrivet: 13 aug-10 kl 13:58 »
Har haft tunga Marantuppar med deformerat bröstben klart synligt vid slakt, vilket berott på felaktiga sittpinnar.
De tupparna hade suttit på runda träskaft som man har till krattor odl. Jag har dock inte sett det på de stora lättare sorterna.

Astra

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 05 sep-10 kl 21:56 »
Såhär har jag gjort mina pinnar, fast alla 6 ligger ihopgosade i brödbacken som är inne-sandbad och sover på nätterna i alla fall. Hihi, som stora skogaholmslimpor! De hoppar bara upp på pinne för att kolla läget lite ibland verkar det som.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
ärt, Stengrim, lavendula

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser