Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fler lamm??  (läst 1090 gånger)

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
fler lamm??
« skrivet: 11 apr-10 kl 15:20 »
Vad tror ni? Min ena tacka lammade till morgonen en normalstor liten en. Efter han föddes kom en ny fosterblåsa, så då tänkte jag ju att det kommer en till...Men det gjorde det inte. Efterbörd har sedan kommit , tackan äter och njuter av sitt lamm i godan ro. Nu när hon låg ned så rör hennes mage sig mycket, precis som om det vore ngn där... Har varit in en bit och känt men vill inte gå så långt in , men kände inget. Tycker bara att det är så märkligt, är hon klar eller vad?? Åhh, ju fler lamningar desto mer känner jag att jag inte kan...
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

hustran

SV: fler lamm??
« Svar #1 skrivet: 11 apr-10 kl 16:24 »
Det kan faktiskt komma en till även om efterbörden lossnat. Har själv varit med om det. Ta det lugnt och vänta lite. Är du orolig så känn efter de kan ligga långt inne. Lycka till.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 11 apr-10 kl 17:11 »
Just det där att veta om det kommer flera lamm, är bland det svåraste i lamningen. Det är faktiskt så att det kan bildas som en fosterblåsa av efterbörd och hinnor också, utan att det kommer flera lamm.

Min "lamningssponsor" har lärt mig ett specialgrepp. Man ställer sig grensle över tackan, vänd mot baken. Därefter tar man ett stadigt tag runt magen på henne och lyfter så högt man kan. När tackan "lyfter" från ströbädden kan hon inte längre spänna magmusklerna och man kan känna om det rör sig, om det känns ben eller annat. Finns det ett lamm till så kan man känna det när man lyfter så. Endast om lammet befinner sig i själva "födselkanalen" är det svårt att känna.
Åsenfår, hundar och katter

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #3 skrivet: 12 apr-10 kl 11:26 »
Ja, det har inte kommit ngt mer lamm i allafall utan det måste vara som så då att det blev en "fosterblåsa" av andra hinnor. Ja, tänk vad man kan bli lurad, men magen har rört sig mycket, vilket jag oxå tycker verkar märkligt. Hon mår bra idag, äter och mår som vanligt. Provade tricket i går med att lyfta att henne, men vet inte om jag gjorde rätt direkt... Jag kände inget i allafall därinne. Tack för era svar!
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser