Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tomatplantor av sticklingar  (läst 5911 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
tomatplantor av sticklingar
« skrivet: 18 apr-06 kl 20:06 »
I höstas när jag slängde mina gamla tomatplantor på komposthögen nöp jag av ett fint litet sidoskott från en planta. Jag satte det i en kruka med jord och där stod det i mitt svala men ljusa köksfönster hela vintern. Jag väntade mej faktiskt inget större resultat av detta men i januari började skottet växa och så småningom blomma. Efter sju klasar toppade jag plantan och nu har jag små fina tomater som snart är fullvuxna!

Just den här sorten heter Gelbe Dattelwein och är egentligen en högväxande sorts cocktailtomat för växthus men ändå har den lyckats få runt 60 blommor i de översta klasarna. Nu blir det säkert inte den mängden tomater, men ändå.

Jag tänker göra samma sak i höst, åtminstone av de tidiga sorterna. Ta ett sidoskott från varje sort jag odlat och när plantan väl skjutit fart nästa vår kan man ju ta flera skott från den.

Mitt hus är väldigt ljust och särskilt svalt i fönsterkarmarna  :D och jag tror att det är just den kombinationen som gjorde att det gick så bra. I ett varmare hus hade plantorna antagligen blivit långa och gängliga och i ett mörkare hade de kanske inte klarat sej alls.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vitis

• Skåne
Re:tomatplantor av sticklingar
« Svar #1 skrivet: 18 apr-06 kl 23:47 »
Det där var mycket intressant. Jag har tagit sticklingar av tomat på försommaren och odlat små tomatplantor av dem, det har funkat bra men jag hade ingen aning om att det funkade att övervintra.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 apr-06 kl 08:13 »
 GRATTIS! Det är helt klart något jag ska prova till hösten, det blir ju tidiga tomater! Så bra att du testade detta och så bra att du berättar för oss andra!  :D
MVH Rosita zon 1

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 19 apr-06 kl 08:16 »
Jag har försökt att övervintra tomatsticklingar två gånger men båda gångerna dog de under vinterns gång. men eftersom det gick bra för dig kobbe så ska jag försöka igen och kanske ställa dem svalare.
Tack för tipset

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 19 apr-06 kl 08:56 »
Ja, jag tror faktiskt att det är just kombinationen ljust/svalt som gjorde att det gick bra. Jag kan inte tänka mej att det är mer än 10-12 grader i vårt köksfönster under vintern och lite lätt dragigt...

Det roliga är ju att man får gratis plantor tidigt  ;D

Jag har gjort likadant med basilika, tagit sticklingar på moderplantan på hösten, slängt den när den är "slut" och övervintrat sticklingarna med gott resultat.

Jo... jag glömde en sak. I januari satte jag tomatplantan bland alla mina andra frösådder under två 36 W lysrör. Det har nog oxå sin betydelse.
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 09:51 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

19Haglund78

• Dalsland
SV: tomatplantor av sticklingar
« Svar #5 skrivet: 10 jun-15 kl 11:10 »
Detta måste provas.  :D
Jag byggde ett litet växthus av överblivna reglar, en gammal bokhylla & våran välanvända genomskinliga vaxduk, satte 9 tomat plantor i halm/kompost blandat i april & har flera blomklasar på varje planta.
Det växer så det knakar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser