I höstas när jag slängde mina gamla tomatplantor på komposthögen nöp jag av ett fint litet sidoskott från en planta. Jag satte det i en kruka med jord och där stod det i mitt svala men ljusa köksfönster hela vintern. Jag väntade mej faktiskt inget större resultat av detta men i januari började skottet växa och så småningom blomma. Efter sju klasar toppade jag plantan och nu har jag små fina tomater som snart är fullvuxna!
Just den här sorten heter Gelbe Dattelwein och är egentligen en högväxande sorts cocktailtomat för växthus men ändå har den lyckats få runt 60 blommor i de översta klasarna. Nu blir det säkert inte den mängden tomater, men ändå.
Jag tänker göra samma sak i höst, åtminstone av de tidiga sorterna. Ta ett sidoskott från varje sort jag odlat och när plantan väl skjutit fart nästa vår kan man ju ta flera skott från den.
Mitt hus är väldigt ljust och särskilt svalt i fönsterkarmarna

och jag tror att det är just den kombinationen som gjorde att det gick så bra. I ett varmare hus hade plantorna antagligen blivit långa och gängliga och i ett mörkare hade de kanske inte klarat sej alls.