Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igensotad skorsten  (läst 2435 gånger)

Marita42

• Uppland
Igensotad skorsten
« skrivet: 10 apr-10 kl 12:33 »
Hejsan
Vi hadde för ca 3 mån sedan ut sotarn extra för att de knapp brann i vår kökspanna.
Han sa vi hadde en (jag tror han kallade) det för kärknöl som satt på ena väggen i skorstenen.skorstenen var nästan igentäppt. Så han slog ner den och sotade ur skorstenen riktigt ordenligt noga.
Nu har vi märkt något liknande, men den här gången var gallret (plåtslagarn har satt dit en skorstenshuva med galler för ca 6mån sedan) som var igensatt.
Varför händer de?
Vi har ventlationen utdragen helt, eldar bara lövrtäd, har ordentligt fart på elden, veden är torr

Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

ca

SV: Igensotad skorsten
« Svar #1 skrivet: 10 apr-10 kl 15:25 »
troligen för kall panna. Vedgaserna(röken) måste komma upp i över 800 grader, vilket kan vara svårt då elden är omgärdad av kallare ytor, för att de ska brinna annars omvandlas de till sot o tjära och du får ingen nytta av dem. Att isolera området (sidorna) där veden brinner med några eldfasta stenar kan göra susen.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Igensotad skorsten
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 17:25 »
Det var nog en "tjär-knöl" sotaren menade. Om det kommer ut så stora mängder tjära i pannan så betyder det ju att det inte blir en fullständig förbränning. Detta kan bero på för låg temperatur eller dålig blandning mellan brännbara gaser och luft.

Vad har ni för sorts eldstad? Hur lägger ni in?

Jag kan tänka mig att om man har t.ex. en gammal kombipanna och lägger i fullt ilägg när skorstenen är kall att man får dålig förbränning och dessutom att det kondenserar i skorstenen. Har ni sekundär och primärluft på eldstaden? Prova i så fall att dra ner på primärluften lite och öka sekundären.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser