Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdsmässan Älvsjö (biodlingsrapport ...)  (läst 6614 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Trädgårdsmässan Älvsjö (biodlingsrapport ...)
« skrivet: 10 apr-10 kl 12:18 »
Trädgårdsmässan i Älvsjö var den tråkigaste på länge, helt avslagen och när man ser DEFA billarm på trädgårdsmässan inser man att man tar in nästan vad som helst i Hall A.
I hall A träffade jag www.Sbio.se (Skälby Biodling) som hade honung, lite prylar pga litet stånd och en uppstaplingskupa.
I hall B däremot var det lite slakare, bara föreningar och där träffade jag vänner som höll till i Pomologiska Sällskapet som var bra representerat.
Jag letade febrilt efter SBR montern, och gick och kollade utställartavlan och fick gå tillbaka till en märklig monter.
Jag frågade om detta var SBR montern, fick till svar "VEM ÄR DU?". Jag frågade igen och fick svar JA! Märklig kommunikation.
Det fanns för det första inte en enda SBR burk eller SBR skylt i själva ståndet, det enda som associerade till SBR var några A3-ark uppsatta diskret på väggen.
Det som visades upp var snickarglädje i form av hutlösa kupor om 1-2 kubikmeter för ca 10.000 sek, dvs så långt ifrån min biodling man bara kunde.
Jag fotograferade och man spännde ögonen i min fantastiska charmoffensiv!!
Till slut slutade konversationen med att jag inte tyckte montern var speciellt representativ för SBR varav montertanten gick i taket och tillkallade några herrar.
Man saluförde enbart sina egna Ekerö produkter, sin egen honung, sina egna stånd och plaket.
Personligen tyckte jag montern var en stor besvikelse. Den attraherade då inte några nya biodlare om detta nu skulle vara budskapet.
Det är nästan som man tänker skippa att gå på mässan nästa år när inte ens SBR har något att ställa ut.
« Senast ändrad: 10 apr-10 kl 12:42 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Trädgårdsmässan Älvsjö (biodlingsrapport ...)
« Svar #1 skrivet: 10 apr-10 kl 12:30 »
Bilder från mässan ...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-10 kl 12:36 »
Själv köpte jag Sparrisplantor och några fina liljor som jag inte har tidigare.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 10 apr-10 kl 14:46 »
Fast samtidigt så kanske den "vanlige" trädgårdsodlaren skulle ryggat tillbaka om man ser fula plastkupor. Den visade är ju riktigt snygg i sin trädgård även om den inte representerar modern biodling.

Själv ska jag göra fejktrågkupor för att de är snygga. De ska bara fungera som ett skal utanpå mina vanliga nackakupor som jag absolut inte vill ha stående i trädgården.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 apr-10 kl 15:03 »
Den stora kupan får man kalla på stadsbudet för att flytta på, jag tror ingen är intresserad av sådant idag.
Att propagera för sådant är väl knappast att få till flera kupor i landet?
Vad alla nya som gamla behöver är en billig rationell kupa som fungerar och som man kan bygga ut och skaffa flera av.
Den enda som känar på snickeriet är snickaren eller återförsäljaren, biodlaren kommer att dö ut.
De som lämnar biodlingen idag har gamla kupor, slungor och hopplösa format.

Gep

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 10 apr-10 kl 15:35 »
När jag köpte mina uppstaplingskupor fick jag med en slags ytterkupa
som gör att det ser ut som en traditionell trågkupa. Mycket snyggare än
mina lådor. Den var gjord i "pallkragestil" så att den gick att bygga
på allt eftersom staplen växte. Två skift per låda. Men jag tröttnade
efter en sommar. Det blev fler lyft och mer bärande.
Men om jag ska bygga egna grejer funderar jag på att göra enkla
oisolerade lådor och sedan ha "pallkrage" modellen utanpå.
I mellanrummet kan man lägga skumgummiskivor under de tider som kräver det. Mycket för utseendets skull men också med tanke på att jag kanske
aldrig klarar av att bygga isolerade lådor med rätt precision.

Johannes

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 apr-10 kl 15:49 »

Den där tjusiga stationära kupan kostade alltså 10000:-
Det verkar vara så typiskt för SBR o.a.
När jag gick biodlarkursen så hade jag hela tiden känslan av att biodlare kunde bara dom bli som var "välbeställda".
Men de som var intresserade av biodling var mestadels en massa original som inte förnekade att dom var det och inget annat.
Så man var motarbetad från början.
Det verkade vara irriterande för kursledaren att jag fick bilitteraturen av min syster som jobbade på LT:s förlag.

Gideon i Roslagen

« Svar #7 skrivet: 10 apr-10 kl 16:28 »
Det behövs ingen isolering mellan pallkragen och yngellådan. Kupor i den modellen har jag använt i omkring 20 år och dom fungerar helt perfekt. Pallkragen skyddar mot blåsten. Men taken bör göras så att kondensen kan rinna ut och hamna utanför kupan. Övervintringen är bra. Och hanteringen vi genomgång underlättas. Du ställer ner ramarna på gaveln i mellanrummet mellan lådan och pallkragen. Om man inte gör någon bigång så kan de bina som kryper av ramarna gå tillbaka när du själv lagt på locket.
Gideon

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 10 apr-10 kl 16:52 »
Jag har svårt att se att de individer som var på mässan skulle representerar SBR alltså förbundet
de representerade sig själv eller lokalföreningen/distriktet men använder SBR logga med broschyrer som stöd

Trå(k)gkupor är trots allt användbara, jag tog över en biodling med 4 DUBBELtrå(k)gkupor, tänker i år bygga om dem, de går att konvertera till Dadant 8 ,passar i bredden i svea tråget, det är bara att skruva fast en svea bakregavel och hänga in dadanterna, sen blir det tre 3/4 skattlådor som rymms på höjden och då är taket bara lite grann öppet.
Mao släng inte de gamla, bygg om dem om du inte behöver idka flyttbiodling

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 10 apr-10 kl 17:48 »
Trädgårdsmässan i Älvsjö var den tråkigaste på länge, helt avslagen och när man ser DEFA billarm på trädgårdsmässan inser man att man tar in nästan vad som helst
Det som visades upp var snickarglädje i form av hutlösa kupor om 1-2 kubikmeter för ca 10.000 sek, dvs så långt ifrån min biodling man bara kunde.
Till slut slutade konversationen med att jag inte tyckte montern var speciellt representativ för SBR varav montertanten gick i taket och tillkallade några herrar.

Ja Sten Åke då var vi på samma mässa du o jag . Tyckte oxå att det var väldigt lite som var intressant på mässan i år.

Skulle jag bara ha 1-2 kupor i trädgården skulle jag förmodligen titta närmare på några av dessa snickar glädjen eller snickra en själv.

Upstaplings kupan ar väldig praktiskt men inte så snygg , man kanske kunde ha den i trädgården och låssas att det är en funkishus.

Man för väl hoppas att de inte var från sbr , Med det kanske skulle vara på sin plats att sbr skulle vara på mässan nästa år.

Det är förmodligen en av de bättre platser att ragga nya larv matare.

Själv kom jag på den smarta idén  att sluta slösa bort mitt liv ock bli bi odlare . Efter ett givande och trevlig samtal med två bi odlare på trädgårds mässan i umeå för flera år sedan. Synd att man inte kom på den idén tidigare.

Man kan inte ta igen alla förlorade åren utan bin.Ser till att skaffa mig rationella material så att jag kan hålla på tills jag blir gammal ock ännu mer gaggig Hahehe. ;)
                                 Har det gott mvh bart  :P

ps  vad sa de gubbarna efter tanten gick i taket?
« Senast ändrad: 10 apr-10 kl 17:51 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 apr-10 kl 18:16 »
Det blev bara lite förvirring och man pekade vilt för att peka ut vem det var medan jag stod intill och diskuterade orchidéer.
Nu har jag gjort nästan alla 7 dödsynderna inom svensk biodling!

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #11 skrivet: 10 apr-10 kl 18:23 »
Det blev bara lite förvirring och man pekade vilt för att peka ut vem det var medan jag stod intill och diskuterade orchidéer.

Kyrkor är till för att sväras i! ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 10 apr-10 kl 19:40 »

Ta det lugnt

DEN SOM ÄR UTAN SYND FÅR KASTA FÖRSTA STEN....

med var bered på att ducka  ;)     mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Solklart

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 11 apr-10 kl 08:43 »
Den stora kupan får man kalla på stadsbudet för att flytta på, jag tror ingen är intresserad av sådant idag.
Att propagera för sådant är väl knappast att få till flera kupor i landet?
Vad alla nya som gamla behöver är en billig rationell kupa som fungerar och som man kan bygga ut och skaffa flera av.

Nja,

Jag tror att olika biodlare har olika behov.

För någon som satsar storskaligt så är trågkupor förstås värdelöst. Men många (de flesta?) biodlare har sina samhällen på sin egna tomt. Då är trågupan både vackrare och mer praktisk. Kupan på trädgårdsmässan var f.ö. isärtagbar. Den kan alltså flyttas i delar. Stadsbudsfritt alltså!  :D

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Johannes

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 apr-10 kl 08:53 »

Var kan man kolla den sen?
töreboda?Eller?
Mvh
Undrande
Johannes

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 apr-10 kl 09:18 »
Håller man på och bygger i den stilen så får man snart söka bygglov för en kupa. Jag tror den får beställas (arkitekt ritad ...) för dom som vill synas.
Jag har mina kupor i trädgården trots att det är uppstaplingskupor av värsta sorten med plast t o m i ramarna, tycker det är finare och jag gillar biodling.

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 11 apr-10 kl 09:47 »
Och en del har trädgårdstomtar utan att skämmas för det...  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 apr-10 kl 10:11 »
www.sbio.se har också Östervålakupan LN i helträ. De liknar i alla fall en bikupa och är uppstaplingsbara. Kostar drygt 2.000:- för två LN lådor.
Ett klart bättre alternativ om man vill ha trä i trädgården ... Jag har sett sådana målade med Dalamotiv etc för dem som har sådana böjelser.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 apr-10 kl 10:15 »
Vill man synas ännu mera finns det ju Top-Bar hives ...

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #19 skrivet: 11 apr-10 kl 10:54 »
hej,

jag har en varbergs kupa på en av mina gårdar... den väger så där 150kg och var helt omöljigt att bära utan att man tog bort taket först MEN den är extremt praktiskt.... 40 ln ramar i ett horizontellt rad med plats för upp till 4 lådor ovanpå, ett tjockt laget frigolit inbyggt i ramen och täckt med plywood. Jag har aldrig mist ett samhälle i detta kupa... väldigt bra tyckte jag men inte vidare bra som en vandrings kupa........

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

1245 gäster, 1 användare
iberisk

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser