Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtor  (läst 1599 gånger)

Bettyboop

  • Inlägg: 514
    • Småland
    • Andersson's Lantgård
Ärtor
« skrivet: 09 apr-10 kl 14:31 »
När och hur ger ni era höns ärtor?

Blöter man dom??
Var köper man dom?
Vita eller gröna?
Vad kostar säckarna?

Eller köper ni på affärerna?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ärtor
« Svar #1 skrivet: 10 apr-10 kl 09:09 »
Själva färgen på ärtan spelar ingen roll men det ska vara en vitblommande sort. Jag köpte förr av direkt av en bonde. De stora hönsen åt dem hela de små pillade undan dem.... Jag hade ingen möjlighet att krossa då...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Ärtor
« Svar #2 skrivet: 10 apr-10 kl 10:44 »
Om du ska använda ärter till höns måste det vara vitblommiga matärter
eftersom brokblommiga foderärter innehåller
för mycket tanniner som försämrar näringsupptaget (minskar proteinets smältbarhet) och dessutom smakar illa.

Ärter har hög proteinhalt men låg metioninhalt. Har du hög inblandning av ärter måste du därför se till att hönsen får tillräckligt med metionin.
Det är lämpligt med 15- 20% matärter i foderstaten. Ärterna bör krossas, dock inte för fint.
« Senast ändrad: 10 apr-10 kl 10:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Ärtor
« Svar #3 skrivet: 10 apr-10 kl 16:31 »
Jag ger hela ärter. Hönsen krossar så bra själva. Till kycklingar skulle jag nog ge krossat.
snus? vad är priset på en pris?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 3 användare (1 dolda)
Emilia Skarsäter, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser