Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gestrikefår, 3 lamm/tacka, vanligt?  (läst 3283 gånger)

Bergabo

Gestrikefår, 3 lamm/tacka, vanligt?
« skrivet: 09 apr-10 kl 08:04 »
Hej!
Vi har Gestrikefår som vi haft sen 2007. I år har tre av fyra tackor som hunnit lamma fått 3 lamm var! Tidigare år har detta varit undantag. Vi har haft vanligast två lamm/tacka. Någon som är rutinerad som vet om det kan bero på baggen? Tror han är född tvilling.

Tre lamm ställer till det en del, de verkar vara gjorda för max två lamm. Första tackan var rutinerad men stötte ganska snart bort ett lamm. Tacka två var förstagångslammerska och fattade inte vad hon skulle göra med de myllrande krypen som alla verkade vilja åt hennes spenar. När lammen väl kom till en spene spottade de ut den och hamnade nån annanstans, irrandes runt i boxen. Det tog timmar av tålamod att få alla att äta men nu äter de och än så länge har hon inte stött bort någon. Tacka tre har tidigare haft svårt att klara mer än ett lamm. Detta är dock hennes tredje lammning och hon sköter sig hyfsat än så länge men det finns stor risk för minst ett flasklamm till, hon favoriserar en av dem. Nu ber jag till högre makter att resterande tre tackor ska få bara ett lamm var så att jag får sova och återgå till mitt vanliga jobb.  :)
/Elisabet

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Gestrikefår, 3 lamm/tacka, vanligt?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-10 kl 10:43 »
Någon som är rutinerad som vet om det kan bero på baggen? Tror han är född tvilling.

Baggarna kan inte påverka antalet lamm.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 apr-10 kl 12:28 »
Trillingar är ett jäkla skit...! Om tackorna inte klarar av dom så dör de en efter en om de inte stödutfodras. :(

Kanske tackorna fick för bra mat innan eller i samband med betäckningen? Då "flushas" dom och det blir fler lamm.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Bergabo

« Svar #3 skrivet: 10 apr-10 kl 14:22 »
Hej!
Ja , jag har funderat på om de har det för bra. Vi har bra hö som de har fri tillgång till och så fick de ca 1/2 dl kraftfoder (pellets) vanliga Tacka från  tacka 3 lamm och en 4. Hon med 4 hade ihjäl en och sen fick vi stödfodra en. Hon med tre klarade alla galant trots att det var första gången. Hon som har tre nu verkar klara dem, de skriker inte, verkar nöjda, hoppar omkring. Man märker väl om de får för lite mat, eller? (Blev lite orolig när du skriver att de kan dö allihop en efter en).

Vi fick en till flaskis nu, sista som fick tre klarade ej alla. Han har dessvärre svårt att komma igång med nappflaskan ordentligt. Vi försöker men han dricker lite, kanske får i honom 4-5 dl per dygn. Det är väl lite, nån som vet?

Mvh Elisabet

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 10 apr-10 kl 14:31 »
 Det är i samband med betäckningen som man kan styra lammantalet.
När tackorna är dräktiga eller som i ditt fall lammen är födda så är det försent att dra ner på fodret.
Nu har jag aldrig haft Gestrikefår (men åsenfår) och om dom inte har riktigt bra bete så tycker jag att det låter som om dom får för lite kraftfoder...  Mina Åsenfår som lammade innan betessäsong skulle inte ha klarat ens två lamm på bara en halv dl pellets och bra grovfoder...
                                                               Mvh
                                                            Charlotte

« Senast ändrad: 10 apr-10 kl 14:34 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bergabo

« Svar #5 skrivet: 10 apr-10 kl 14:52 »
Alltså det var vid betäckningen de fick ca 1/2 dl, nu får de med 3 lamm 5-6 dl kraft. De får i princip fri tillgång på kraft. (De äter med nöd o näppe upp det)

Birgit

« Svar #6 skrivet: 10 apr-10 kl 18:13 »
Och då har du uppenbarligen flushat dem!

Det bör man inte göra med en gammal lantras, inte om man har genbank iaf!
Får en första lammare tre lamm är det radikalt fel. Det får ju inte ens finullsfår speciellt ofta.

Som vanligt ifrågasätter jag varför man ska ge allmogefår kraftfoder överhuvud. Det är en gammal ras som ska bevaras, inte avlas mot "bättre" produktionsdjur.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #7 skrivet: 10 apr-10 kl 18:19 »
Mina Klövsjöfår fick tvillingar (förstagångare) och trillingar (andragångs) vilket står i rasbeskrivningen är vanligt. De hade bara tillgång till hö under hösten sen betet försvann. Jag blev ändå förvånad över att de var så produktiva.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 10 apr-10 kl 23:19 »
Alltså det var vid betäckningen de fick ca 1/2 dl, nu får de med 3 lamm 5-6 dl kraft. De får i princip fri tillgång på kraft. (De äter med nöd o näppe upp det)
Okej, jag fattade fel :)
 Jag har svårt att tro att ca 40 g pellets skulle ha en väldigt flushande effekt...
Men däremot kan det bli flushingeffekt om man tar hem fåren från klent höstbete och ger dom bra grovfoder. Flushing har ju störst effekt på djur som man ökar fodergivan till så att konditionen är på uppgående så att säga.
 Jag vill försöka undvika flushing, två lamm känns lagom, så mina får inte av toppfodret under betäckningen, det kan ju vara värt att prova om man vill ha färre lamm.
 För övrigt så verkar ju Gestrikefåren vara väldigt fruktsamma om man läser på Allmogefårföreningens hemsida så det kanske blev så många lamm alldeles av sig självt ;)
                                           Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser