Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stort lamm  (läst 979 gånger)

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
stort lamm
« skrivet: 08 apr-10 kl 21:17 »
Hejsan.
Jag har en finullstacka som fick ett väldigt stort lamm, han är tio cm högre och mycket tyngre än äldre lamm. Självklart blev det stora bekymmer att få ut honom, fick kämpa med att dra ut honom. När jag först fick ut framdelen fastnade han tom över magen. Trodde aldrig att jag skulle lyckas utan var beredd att ringa nödslakt. De mår båda mycket bra idag och det är faktiskt en fröjd att se honom. Nåväl till min fråga, törs jag fortsätta avla på henne, vill inte riskera att det blir så här igen? Hon var en förstagånglammare dessutom. Vet inte hur ärfligheten har påverkat eller är det mest en tillfällighet att det blir så här ibland?
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

hustran

SV: stort lamm
« Svar #1 skrivet: 08 apr-10 kl 23:22 »
Spara henne du, nästa år så kan hon få flera som då blir mindre. duktig mor sparar man gärna. Kanske hon fått för mycket gott foder....då kan lammen bli stora.

Ingrid68

• -
« Svar #2 skrivet: 10 apr-10 kl 14:29 »
Vi skulle sparat henne. Nästa år får hon troligtvis mer än ett lamm och då är lammen mycket mindre och en mycket lättare förlossning.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

magnusT

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-10 kl 08:33 »
Spara henne.

Jag har tio finullstacor som lammar för tillfället  :D
När de lammar för första gången blir det oftast inte så många, hon kommer nog ge fler lamm nästa gång och inte lika stora. Har hon lyckats få ut en sån klump första gången, då är hon en bra mamma som klarar det mesta. Finullstckor ger ju gärna många lamm, så nästa gång ger hon garanterat fler  :)

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #4 skrivet: 12 apr-10 kl 11:28 »
Ja, hon är verkligen en god mor, med stora modersinstinkter. Det är ingen annan tacka som får komma i närheten av hennes bebis inte... Ja, det kanske är orätt att lasta henne för att lammet blev så stort, för övrigt är hon en väldigt fin tacka.  :)
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser