Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart finns Äkta kastanjträd i Stockholm?  (läst 4776 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Vart finns Äkta kastanjträd i Stockholm?
« skrivet: 07 apr-10 kl 17:35 »
Ja, som rubriken lyder undrar jag om någon vet vart i Stockholm det finns äkta kastanj. Jag vill titta på trädet och även se om jag kan hitta några övervintrade kastanjer som inte är bortstädade runt om.

Tänker nog köpa ett träd, men härdigheten brukar ju vara bättre om man kan ta kastanjer från ett träd som står i rätt växtzon. Och så vill man kanske ha fler än ett träd :)

Om någon vet om ett valnötsträd eller mullbärsträd i Stockholm är det en bonus :)

Eulalia II

• Södermanland
SV: Vart finns Äkta kastanjträd i Stockholm?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 17:44 »
Äkta kastanj i stockholm...jag tippar på Bergianska!
Mullbärsträd har jag ett hemma, men den får du inte! Den är bara 30 cm ännu så det dröjer innan den sätter frukt.
Satte den för ca 1,5 år sen, från kärna av torkad (vit?) mullbär som en kompis bjöd på. Jag sparade ett mullbär, satte några frön och fick upp 3 plantor, varav jag gav bort två. Vet inte hur det gått för de andra två men min är fin och frodig!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 18:13 »
läste någon stans att det bara fanns krukad äkta kastanj på Bergianska, troligtvis i växthuset. Men jag drar nog dit och tittar för säkerhets skull.

Det fanns ett fint träd som gav mogen frukt på Sahlénhusets innergård, men det grävde de upp och förstörde för ca en vecka sedan fick jag till min fasa veta när jag ringde dit och pratade med dem. Vaktmästaren hade kommenterat det särskilt att det var synd och skamm på ett så ovanligt och fint träd  :'(

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-10 kl 18:16 »
 :o får de göra så!? Finns det k-märkning för träd?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-10 kl 18:43 »
:o får de göra så!? Finns det k-märkning för träd?

De planterade trädet och högg sedan ned det... Man får nog tyvärr göra vad man vill med sina egna träd.

Johannes

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 apr-10 kl 18:43 »
Du kan väl gå till turistinfot-ligger det fortfarande vid Kungsan och tala om att Du vill fota.Men då är det ju bäst att ha kameran på magen så du verkar lite trovärdig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
syncord51

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser