Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera ut utslagna påskliljor?  (läst 39149 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Plantera ut utslagna påskliljor?
« skrivet: 07 apr-10 kl 14:44 »
Hej! Det här är kanske inte direkt om självförsörning... men det kanske ändå finns kunskaper här som jag saknar.
De säljer ut krukor med utslagna påskliljor nu på konsum, jättebilligt så här efter påsk. Jag tänkte att om jag köper dem, kan jag plantera ut dem då utan att de får en köldchock? De är ju vana vid rumstemp i butiken, och ute har vi kanske 5 grader i snitt. Tänkte att de kanske kan komma upp igen nästa vår. De var jättefina och kostade bara 10:- krukan, säkert 10 utslagna påskliljor i varje kruka. Fanns både stora och små sorter.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: Plantera ut utslagna påskliljor?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 14:50 »
Jag brukar alltid plantera ut mina påskliljor som jag haft inomhus vid påsk, och de blommor så fint året efter, och året därefter och så vidare...
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 14:51 »
Ska inte vara några problem. Lökar brukar klara det mesta. Lite benmjöl så de kan återhämta lite energi är aldrig fel!

Skulle dock tro att det inte är riktigt samma kvalité som "riktiga" trädgårdslökar man sätter på hösten. Dessa är nog egentligen anpassade till växthus och ska drivas upp snabbt. Så lägg inte för mycket pengar och hoppas inte för mycket!  :)

Anso1971

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 07 apr-10 kl 15:01 »
Tack för era svar, jag går in där imorgon och köper några krukor och gör ett försök.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #4 skrivet: 09 apr-10 kl 13:06 »
Jag brukar alltid plantera ut mina påskliljor som jag haft inomhus vid påsk, och de blommor så fint året efter, och året därefter och så vidare...

Håller med... har en grässluttning i min trädgård, dit alla utblommade drivhuslökar går, år efter år... det blommar så fint så, där!!
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #5 skrivet: 09 apr-10 kl 13:20 »
Håller med... har en grässluttning i min trädgård, dit alla utblommade drivhuslökar går, år efter år... det blommar så fint så, där!!

Mmm, vad fint! Jag håller på med en påskliljeäng, jag såg en så fin bild i en bok en gång och naturligtvis fastnade den bilden på näthinnan!  :D
Höns, stickning och pelargoner

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 09 apr-10 kl 16:15 »
Jag köper några krukor varje år och gräver ned lökarna när de blommat ut. De kommer igen snällt, men blir väldigt små jämfört med hur de var första året. Blir snyggt om man sätter dem tätt!

signe

« Svar #7 skrivet: 09 apr-10 kl 19:34 »
Eftersom jag bor där det i regel är snö vid påsk så brukar jag sätta ut mina påskliljor i växthuset. Där blommar de tidigt året därpå och sedan åker de ut på lämplig plats i trädgården.

vargahagen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 apr-10 kl 20:34 »
är det samma med minipåskliljor? när räknas de som överblommade?

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #9 skrivet: 09 apr-10 kl 21:08 »
Ja, visst gäller samma för minipåskliljor. Gräv inte ner dem för djupt bara, för då sticker bara själva blomman upp  :). Jag talar av egen erfarenhet  >:(.

vargahagen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 apr-10 kl 21:17 »
Ja, visst gäller samma för minipåskliljor. Gräv inte ner dem för djupt bara, för då sticker bara själva blomman upp  :). Jag talar av egen erfarenhet  >:(.

hur djupt ska lökarna ner?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #11 skrivet: 09 apr-10 kl 21:38 »

hur djupt ska lökarna ner?

Tumregeln är väl att lökar ska ner lika djupt som löken är stor - dvs. en 4 cm stor lök ska ner 4 cm. Har jag för mig.
Höns, stickning och pelargoner

vargahagen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 apr-10 kl 21:40 »
Tumregeln är väl att lökar ska ner lika djupt som löken är stor - dvs. en 4 cm stor lök ska ner 4 cm. Har jag för mig.

tack,är det 4cm jord från ovansidan eller undersidan?

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #13 skrivet: 09 apr-10 kl 22:25 »
Ovan.

vargahagen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 apr-10 kl 09:04 »
Ovan.

ok,ska man kapa av blasten också?

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 10 apr-10 kl 10:18 »
Blasten ska stå så länge som möjligt - gäller alla lökväxter så näringen kan dras ner i löken igen. Därför är ett tips att plantera lökväxter lite bakom andra växter så slipper man se blasten när den vissnar ner.

Är det alldeles torr och går att bryta av lätt så har den gjort sitt.

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 10 apr-10 kl 22:41 »
Hej på er!
Men visst är det väl härligt när man kan nästan "föreviga" vad man köpt! Och fått, tiggt sig till, "norpat"! Vackraste rabatten är den med alla påskliljelökar, Scilla, Hyacinter, Pärllök och Tulpaner!
Alla lökar jag har, under nov. till maj får torka, sen gräver jag ner dem. Nästa år blommar dom. Inte gödslar jag dem heller. Kompost är vad som gäller. MEN, är det nån som vet vad som händer om jag ger dom hönsgödsel? Bara strör på så där lite grann...
Undrar Krantzgården

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 10 apr-10 kl 23:14 »
Blommar ännu mera?  :)

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 10 apr-10 kl 23:57 »
Hej ersam!
Jag är inte säker på att dom blommar mer, för att jag gödslar dom. Ty då får dom det för "fett", och kanske inte blommar för att föröka sig. Istället så kanske dom bara ger en massa grönblad. Många växter reagerar på så sätt om dom får gödning av nåt slag. Kanske lika bra att låta bli....
Hälsningar Krantzgården

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 16 apr-10 kl 11:34 »
Lökar ska inte få för mycket gödning, då blir det bara blad och inga blommor. Men under tillväxten kan man ge lite kompost eller lite benmjöl. Lökar vill inte stå blött på vintern, men just påskliljor klarar fukt bättre än de flesta.

Tumregeln är att alla lökar ska planteras på tre gånger sin egen storlek under marken, dvs man ska få plats med två lökar ovanpå den man sätter. Lökar ör dock duktiga på att själva reglera djupet, så efter några år är de på det djup de gillar.

De flesta lökar mår bra av att delas betydligt oftare än vad de flesta gör. Narcisser sätter många sidolökar, och blir det för trångt så blir det bara blad och inga blommor, Plantera med ett avstånd som gör att ca två lökar går in emellan lökarna, eller ännu större avstånd om du inte vill dela ofta. Vart annat eller vart tredje år brukar jag gräva upp mina lökar och dela på dem, då får man snabbt många lökar, bra om man köper dyra sortlökar. Framför allt narcisser, allium, honungslök och stjärnhyacint bör delas ofta enligt min erfarenhet.

Placera gärna lökar under perenner som grönskar sent, och som är bra marktäckare, tex hosta, nävor osv. Klipp ALDRIG av bladen på lökväxter, däremot helst blomstängeln, det går åt mycket energi till att sätta frön, och man får snabbare många lökar om den energin istället går till att bilda sidolökar. Om man klipper av bladen tar man bort den näring som löken behöver för att bilda sidolökar och för att bilda en ny blomstängel nästa år. Perenner som täcker de vissnande lökbladen gör att det inte ser stökigt ut fast att man lämnar kvar bladen. När bladen blivit gula/bruna och lossnar när man drar försiktigt i dem kan man ta bort dem och lägga på komposten, men bäst är att låta dem ytkompostera i rabatten, då tas all näringen omhand på plats.

Lökarna som säljs drivna är precis samma som dem man själv sätter på hösten, de har bara ställts varmt och ljust för att blomma tidigare. Har aldrig varit med om att de inte tagit sig bra vid utplantering, tänk bara på att dela dem, de sitter alldeles för tätt i krukan. Se däremot upp med ev fläckar eller mögel på lökarna, det kan vara sjukdomar som kan sprida sig till andra lökar i trädgården. Vårlökar klarar kyla bra och kan planteras ut så fort man kan gräva i jorden. Ev slokar de lite om det blir riktigt kallt, men de tar sig igen.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
beekeepern, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser