Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NÄSSLOR  (läst 21249 gånger)

Kogalen

• Skåne
NÄSSLOR
« skrivet: 17 apr-06 kl 12:48 »
nu när våren har kommit så har jag hunnit ut å plockat väldigt mycket nässlor men nu står ja här med nässlor å kommer inte på mer än nässelsoppa... är det nån som vet vad man kan göra mer av nässlor??

HP

• Ångermanland
Re:NÄSSLOR
« Svar #1 skrivet: 17 apr-06 kl 15:34 »
Jag brukar torka och ha i brödet då jag bakar...
Eller använda till stt skölja håret med(sambon har blivit av med all sin "skorv" tack vare det...
Det finns en bok- kolla biblioteket- med massa nässelrecept... Kan vara spännande. Har kollat i den MÅNGA gånger men kommer just nu inte på något alls...
If You Run You'll Just Die Tired

pixi

« Svar #2 skrivet: 17 apr-06 kl 22:49 »
man kan ju förvälla och frysa in i små lagom påsar.

mamma brukar sen använda dom i lasange tex istället för spenat
( jag provade det en gång men det va äckligt:)

isa64

« Svar #3 skrivet: 23 apr-06 kl 18:06 »
Hej

Om du hänger upp knippen av nässlor för torkning kan du sedan mixa ner hela knippena till ett fint mjöl. En matsked om dagen, i grytan tex. ska vara bra som bla. järntillskott. Annars kan man som någon skrev baka på detta mjöl. Eller göra te.

Lycka till :)

Andreasb_se

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 apr-06 kl 20:48 »
Man kan även göra nässelöl. Jag har själv provat receptet som blev mycket lyckat även bland initialt skeptiska vänner.

http://www.rivercottage.net/recipes/recipe.jsp?ref=recipes.200504041459

Kycklingen

« Svar #5 skrivet: 25 apr-06 kl 20:56 »
Hur stora ska nässlorna vara? Är det så att näringsinnehållet minskar ju högre/äldre de blir? Nu finns det ju massor av små fina skott, ska jag bege mej ut redan och skörda?
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

wikhall

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 maj-06 kl 16:23 »
Paj!

Gör deg på dinkel, smör, ägg och vatten. Hacka nässelbladen, tillsätt kanske lite lök och definitivt muskot plus en liten redning av mjölk och potatismjöl, 1/2 dl ungefär.

Det krävs en del blad, det behöver inte vara små, vårtidiga

Andreasb_se

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 maj-06 kl 19:31 »

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 maj-06 kl 12:01 »
Fjällan min bakade nässelbröd i måndags. Körde förvällda nässlor + degspad i mixern ... det blev en härlig grön soppa av det och brödet blev GRÖÖÖNT !!! Skitsnyggt ... o gott.

Andreasb_se

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 maj-06 kl 14:31 »
Hur stora ska nässlorna vara? Är det så att näringsinnehållet minskar ju högre/äldre de blir? Nu finns det ju massor av små fina skott, ska jag bege mej ut redan och skörda?

Det är de små fina skotten du ska vara ute efter. Rekomendationerna varierar säkert, men jag har hört att man ska ta dem innan de är två decimeter höga.

Bo

Kan skördas
« Svar #10 skrivet: 03 maj-06 kl 20:39 »
när som helst innan de börjar visa blomanlag. Sedan fortsätter man skörda hela sommaren av de nya skotten som kommer på dom man toppat.

Om inte fjärilslarverna hittar dit.

Används som spenat. Kan skäras ner i pannkakssmeten råa.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 07 maj-06 kl 22:23 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

andreana

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 maj-06 kl 14:12 »
Har gjort jätte gott bröd med späda nässlor idag, smaken är fantastisk. + att jag blandade i lite honung också, god blandning.

koko

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 maj-06 kl 14:03 »
Stuva o ät som spenat, jättegott o nyttigt! Eller koka/stek dem lätt.
Prova att göra en nässelpesto, du kanske lyckas!! Jag har även prövat till hårskölj, men tyckte håret blev "matt". Bra till ansiktsvatten, dock!!
Annars kan man göra gödselvatten om de får stå o dra i vatten, helst flera dar... Mycket bra till växterna.
Det var inte så mycket mattips, men väl andra!...

En rejäl nässelhäck håller oxå borta ovälkomna dummisar o drar till sej vackra fjärilar. ;D

daltös

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 18 maj-06 kl 15:01 »
hejsan..

jag har aldrig ätit nässlor men har blivit jättenyfiken nu när jag läst era inlägg..
jag är bara lite osäker på när man ska använda torkade eller färska nässlor....

är det som persilja ungefär..man kan använda torkade till allt??? ..
/undrande dalkulla

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #15 skrivet: 01 jun-06 kl 19:29 »
Ni som använt nässlor mycket och länge, vilken är skillnaden mellan att använda de unga skotten mot de lite äldre nässlorna? Ligger den i smaken?

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

manna

• -
« Svar #16 skrivet: 01 jun-06 kl 19:40 »
Jag tycker att de äldre nässlorna smakar träigare och mer "jord". Personligen väljer jag att bara plocka den översta rosetten på späda skott. De smakar bäst, tycker jag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Suorja

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 jun-06 kl 23:20 »
Jag plockar allt..stam och hela skiten...kokar upp, silar av o kör ner i mixxern till en härlig smet.

Favvorit Recept: snabbt o gott

Feta ost pasta med nässlor o vitlök..
koka pasta.
fräs lite vitlök, lägg i nässelsmeten och rör om tills det är blandat.
tärna fetaosten och planda allt i en bytta...

nettan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 okt-06 kl 21:23 »
nu när våren har kommit så har jag hunnit ut å plockat väldigt mycket nässlor men nu står ja här med nässlor å kommer inte på mer än nässelsoppa... är det nån som vet vad man kan göra mer av nässlor??

nässelte....

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 jan-07 kl 17:26 »

nässeltoast!  4personer.

ca 1liter små nässlor (200g)
1msk smör
1dl mellangrädde eller vispgrädde
1krm salt
1/2 krm vitpeppar (helst nymald)
4skivor bröd av valfri sort.

skölj nässlorna väl.
koka dem i lättsaltat vatten i 5 minuter.
häll bort vattnet och låt nässlorna rinna av.
fräs dem i smör i grytan i några minuter.
tillsätt grädde,salt, vitpeppar.
rosta brödskivorna(om du vill) och täck dem med dem varma nässlorna.
njut!

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser