Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NÄSSLOR  (läst 21258 gånger)

Majasmamma

• Gästrikland
SV: NÄSSLOR
« Svar #40 skrivet: 05 maj-11 kl 18:28 »
Kan verkligen rekomendera: NÄSSELPESTO  :o :o :o :o

En svensk variant av den vanliga peston med basilika, pinjenötter, parmesan, vitlök och olivolja. Smakar helt underbart!

Förväll ca 1liter nässlor
Mixas med vitlök (efter tycke och smak)
                 vanlig sötmandel ca 1 dl
                 svensk rapsolja ca 1,5 dl
                 någon stark, god hårdost kanske västerbotten, drygt 1 dl
                 ev. salt
Glöm inte att krama ur nässlorna när de svalnat efter förvällningen. Annars blir peston lös

LYCKA TILL  :-*
Vill man så kan man ;P

Bo

« Svar #41 skrivet: 05 maj-11 kl 20:22 »
Förvälla nässlor är lika omotiverat som att förvälla persilja.

evamarta

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 05 maj-11 kl 22:00 »
Förvälla nässlor är lika omotiverat som att förvälla persilja.

Och nu greppar till och med jag. Då blir det följaktligen inget kokvatten över, och jag kan sluta fundera på det.

Och därför jag satt i mej mängder av stekta nässlor idag istället, med massor av smör. Typ ett kilo... Det är verkligen skrämmande gott. Och förmodligen giftigt på grund av det.... Mängden!! Herregud!
evamarta@live.se
0767-933525

Wonderingsanna

• "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
« Svar #43 skrivet: 16 maj-11 kl 23:34 »

Precis som MajasMamma nämner här ovan, Nessto!!! Jag har för avsikt att prova själv en här veckan och jag är säker på att det är toppengott.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #44 skrivet: 30 maj-11 kl 12:46 »
Är lite fundersam över nässelvatten, nässelavkok, nässelte... kärt barn har uppenbarligen många namn för vad jag kan förstå så är alla de här samma produkt?!

Googlar man på nässelvatten får man upp info om att det är ett utmärkt gödningsmedel, men kollar man på de andra så verkar de vara rena rama dunderkurerna att själv dricka.

Idag när jag kokade nässelsoppa hällde jag i lite väl mycket vatten så jag hällde över lite i en skål och funderar nu på om jag ska dricka det själv (kan meddela att jag är gravid och ska föda närsomhelst ifall det har nån betydelse), ge det till kycklingarna eller hälla ut det i rabatten.

Förslag nån?  ???
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bengt i ALE

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 30 maj-11 kl 20:35 »
En ute-tunna med  vatten och med några hävor nässlor i som får stå o, dra en tid, blir ett utmärkt gödningsalternativ!!!

"Ett lycka till" till familjen o, den lille/a nya!!!       PS..   se upp med lustgas, de släcker ner vitamin B12. Brist på vitamin B12 kan i
sin tur utveckla ammnings-psykos, som många gånger lätt botas med reäla docer B12 vitamin. "Få i vården känner till detta"

mvh  Bengt.

betsla

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 30 maj-11 kl 20:38 »
En ute-tunna med  vatten och med några hävor nässlor i som får stå o, dra en tid, blir ett utmärkt gödningsalternativ!!!

"Ett lycka till" till familjen o, den lille/a nya!!!       PS..   se upp med lustgas, de släcker ner vitamin B12. Brist på vitamin B12 kan i
sin tur utveckla ammnings-psykos, som många gånger lätt botas med reäla docer B12 vitamin. "Få i vården känner till detta"

mvh  Bengt.

Tack tack!

Ska ta det lugnt med lustgasen, men använder hellre den än tar epidural...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 30 maj-11 kl 21:16 »
Att dricka det vatten du hällde av går finfint..... precis lika bra som att äta soppan  ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

betsla

• Jämtland
« Svar #48 skrivet: 30 maj-11 kl 21:32 »
Att dricka det vatten du hällde av går finfint..... precis lika bra som att äta soppan  ;)

Det låter bra det, kan behöva göda mig själv lite också =D

Skånelantis

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 30 maj-11 kl 21:42 »
Intressant tråd detta. Har också funderat på vad man kan använda allt "ogräs" till.
Ursäkta en dum fråga, men bränner ni er in inte?
 Och så här en bit in på säsongen när de blivit kraftiga, använder man bara bladen då?

Djinn

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 30 maj-11 kl 21:43 »
Intressant tråd detta. Har också funderat på vad man kan använda allt "ogräs" till.
Ursäkta en dum fråga, men bränner ni er in inte?
 Och så här en bit in på säsongen när de blivit kraftiga, använder man bara bladen då?

Handskar.  ;)

Michan

• Småland
« Svar #51 skrivet: 30 maj-11 kl 21:45 »

Ta de nyaste, späda bladen :)

Skånelantis

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 30 maj-11 kl 22:01 »
Okej, handskar förstår jag. Men om man sen ska äta utan att förvälla, som det stod nånstans i tråden, så bränner man sig väl? Eller det är själva upphettningen, ex stekningen som gör dem ätliga?

Bo

« Svar #53 skrivet: 31 maj-11 kl 05:55 »
Man använder topparna. Där man skördat innan blir det ju likadana färska skott igen. Plocka i en plastpåse och knöla till den så bränns dom inte mer.

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Re:NÄSSLOR
« Svar #54 skrivet: 02 maj-13 kl 11:36 »
Man kan även göra nässelöl. Jag har själv provat receptet som blev mycket lyckat även bland initialt skeptiska vänner.

http://www.rivercottage.net/recipes/recipe.jsp?ref=recipes.200504041459

Låter jättekul med nässelöl, men receptet verkar inte finnas kvar. Finns månne någon som sparat det eller har tips på annat recept som varit lyckat?

Mvh
Micke

kurt

« Svar #55 skrivet: 02 maj-13 kl 13:55 »

systermicke

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 02 maj-13 kl 14:39 »
Tack!
Har du testat?

Sommartorparn

« Svar #57 skrivet: 02 maj-13 kl 14:58 »
Jag har faktiskt testat, men alltihop möglade. Annars brukar mina vinjäsningar fungera.

systermicke

• Uppland
« Svar #58 skrivet: 06 maj-13 kl 15:05 »
Jag har faktiskt testat, men alltihop möglade. Annars brukar mina vinjäsningar fungera.
Vet du vart det gick snett?

systermicke

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 15 maj-13 kl 22:11 »
Bakade bröd med nässlor i idag. Tänkte att jag skulle göra det enkelt för mig så jag bara slängde i en skål med hela färska blad i degen. Blev jättegott!

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser