Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel häst - gris  (läst 3592 gånger)

Kristofer

Elstängsel häst - gris
« skrivet: 07 apr-10 kl 11:34 »
Betalar handpenning på en gård idag. Nu är det en hästgård, men det ska bli en grisgård. Eltrådarna, som jag tar för givet ingår i köpet, är av den där typen som man ofta har till hästar, dvs vita platta band. Kan man använda dessa även till grisar?

patrick.

• Gäst
SV: Elstängsel häst - gris
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 11:39 »
jadå klart att du kan använda dem till grisar :)...
bara de leder strömmen bra så funkar det :)...

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 11:59 »
Hej!

funkar på alla djurslag men bäst i längden är vanlig galvad (ev försträkt) järntråd!!
mvh

Kristofer

« Svar #3 skrivet: 07 apr-10 kl 12:23 »
Tack! Vad bra, då kommer jag nog inte behöva köpa något elstängsel alls.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 apr-10 kl 22:52 »
Komplettera gärna med en vanlig galvad tråd också, den är billig och säker..ser du att den sitter där, så vet du nästan säkert att det är ström i den. De vita banden är av högst varierande kvalitet, och kan ofta ha avbrott på flera ställen.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 apr-10 kl 13:28 »
till häst har man ofta bara två trådar, till gris krävs 3-4.

Fiat

• -
« Svar #6 skrivet: 08 apr-10 kl 20:58 »
Betalar handpenning på en gård idag. Nu är det en hästgård, men det ska bli en grisgård. Eltrådarna, som jag tar för givet ingår i köpet, är av den där typen som man ofta har till hästar, dvs vita platta band. Kan man använda dessa även till grisar?

Grattis till gården  ;D. Men vad jag har lärt mej så ska man ta reda på vad som inngår i köpet innan man börjar planera sin frammtid på en gård så slipper du bli besviken.

Lycka till hällsningar FIAT

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 08 apr-10 kl 21:03 »

VAD har du för grisar ??

En tråd på 30-40 cm höjd brukar räcka gott och väl .

Kristofer

« Svar #8 skrivet: 08 apr-10 kl 22:14 »
Grattis till gården  ;D. Men vad jag har lärt mej så ska man ta reda på vad som inngår i köpet innan man börjar planera sin frammtid på en gård så slipper du bli besviken.

Frågan är vad som räknas som "fastighetstillbehör" och mäklaren har nu bekräftat att även elstängsel hör till den kategorin. Och att säljaren känner till det.

Kristofer

« Svar #9 skrivet: 08 apr-10 kl 22:16 »

Min blivande granne med 25 års erfarenhet av utegrisar hävdar att en tråd räcker om man har lärt de första kultingarna att inte springa framåt vid stöt.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 apr-10 kl 22:24 »
Ja, har dom inte lärt sig strömmen, så hjälper det inte med 15 trådar..så det är en förutsättning.
Och visst kan det räcka med en tråd, men jag tycker det blir för osäkert, en jordtuva över den, sen är det bara att gå ut.  med en tråd till ökar ju chansen att de stannar kvar.

Kristofer

« Svar #11 skrivet: 08 apr-10 kl 22:28 »
Ja, jag ska ha två trådar.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 apr-10 kl 22:38 »
Ja.. hm.. om den är i exakt rätt höjd så kanske det räcker.. har aldrig tänkt så.. Jag blev väl skrämd av mina rymmargrisar som sprang rätt igenom, trots 3 trådar. Grannen som hade haft grisar sa att trådarna var på för långt avstånd mellan varandra.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 09 apr-10 kl 13:12 »
Jag personligen tycker att el-TRÅD på 5 m.m. i kombination med ståltråd fungerar bäst. Dessutom fladdrar det inte så mycket i vinden så att det nöts sönder i skarvar och isolatorer.  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser