Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar och värpfoder?  (läst 2569 gånger)

gernsö

• Skåne
Tuppar och värpfoder?
« skrivet: 07 apr-10 kl 10:13 »
Hur påverkas tupparna i flocken då man fodrar med värpfoder? Någon som vet.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Tuppar och värpfoder?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 10:26 »
Ja, de lägger inte ägg iaf.  ::) Misstänker väll att de kanske håller fertiliteten och hälsan uppe bättre genom att de får i sig en massa ämnen som ska vara nyttigt för kroppen?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 09 apr-10 kl 08:03 »
Enligt SLU är det nästan omöjligt att ge höns tillräckligt med kalcium. Det är högre halter av kalcium i värpfoder som är enda skillnaden mellan värp- och allfoder. Jag ger mina höns både värpfoder och fri tillgång på snäckskal för att undvika bröstbensdeformationer.

Antar att tupparna liksom vi människor reglerar överskott av kalcium i kosten automatiskt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 09 apr-10 kl 11:59 »
Jag ger mina höns både värpfoder och fri tillgång på snäckskal för att undvika bröstbensdeformationer. 

SLU säger att det är sittpinnetformen som kan orsaka bröstbensdeformationer.

Vid lantbruksuniversitet i Uppsala SLU har en forskare studerat hönsens bröstbensdeformationer och fotbölder och kopplat förekomsten av dessa till sittpinneformen.
Resultaten visar att för att undvika skador, bör sittpinnen ha en stor yta som ger ett lågt tryck på bröstbenskammen när hönan vilar.
Bästa sittpinnen av trä med ovalt tvärsnitt
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 11 apr-10 kl 17:41 »
SLU säger att det är sittpinnetformen som kan orsaka bröstbensdeformationer.
...och i rapporten "Fritt foderval för ekologiska hönor" säger SLU med anledning av kalciumgivor:

"Även om skalkvaliteten varit normal har det särskilt bland de lätta, högproducerande hönsen varit vanligare med bröstbensdeformationer (52 % hos LSL vid 80 veckor), vilket kan tyda på svårigheter i kalciumförsörjningen."

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 apr-10 kl 17:55 »
Fritt val är väl bäst, men en tupp klarar hönsmat, ungefär som vi klarar färdigmat, kan bli lite fet, vilket ju ibland är önskvärt för grytan.
Tuppen kommer i varje fall inte att värpa ägg, men kanske ett kexchoklad, som tuppen gjorde under min kudde, när jag var ca fyra år, och det var den 6 december.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser