Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  silage fraaga,,under vilken traad , hittar inte var,,  (läst 770 gånger)

Vilse

  • Gäst
silage fraaga,,under vilken traad , hittar inte var,,
« skrivet: 07 apr-10 kl 00:07 »
Jag har stora silage balar,,bara en enda kvar gjorde inget silage foerra aaret,,saa mycket annat i livet daa.
Nu ska jag oeppna den sista men har bara en haest och 7 faar,,en stor silagebal raecker i ca 4 veckor foer dessa,,men gaar ju till spillo snabbt om jag bara oeppnar den o laater staa.
Normalt hade jag flera stutar som mumsade i sej en enda bal paa naagra dagar.
(har varit torka laenge och ska stoedutfodra,,ska vara borta i naagra dagar och planerade at laegga ut foder i stor hage)

Kan man oeppna denna sista silagebal,,ta ut ett antal kakor och sprida i hagen och sen ta det som inte kommer att gaa aat och laegga i typ svart sopsaeckar portionsvis och tillfoersluta??
okay foer faaren med silage som aaterfoerslutits??

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: silage fraaga,,under vilken traad , hittar inte var,,
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 16:32 »
Ett år, för många herrans år sedan, gjorde vi ett försök att ensilera i plastsäck (från scratch alltså)... det gick inge vidare...   :-[

Men visst håller sig ensilaget längre om man bjuder till och täcker det istället för att låta det ligga framme, men jag tror inte du kan hålla det fräscht så länge som flera veckor i temperaturen som råder nu (det är ju svårt att få det helt syretätt med säck lixom). Du kan ju pröva, som sagt, det kommer ju att hålla längre än om det ligger framme... du känner ju när det blir dåligt.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: silage fraaga,,under vilken traad , hittar inte var,,
« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 17:18 »
Det kan också gå om det är sommarvarmt att luckra och sprida det för att liksom torka det till hö .
Men man måste luckra och sprida och lyfta och greja mest hela tiden .

Kanske hänga på häsja ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser