Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur man ser om ett oruvat ägg är befruktat *uppdaterad med film*  (läst 22269 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Igår så gjorde jag genomlysning av ägg och sorterade bort de obefruktade. Slog mig då tanken att försöka fota några egna bilder till min hemsida (innan så har jag lånat några bilder från en annan person).

Så jag tog in äggen, knäckte och fotade. Rotade sedan fram ett annat ägg ur kylen som vi hoppades på var befruktat (vilket det var) och knäckte och fotade! ;D

Bilderna ligger nu inne på min hemsida för er som vill kika - Tryck på " Kontroll av befruktning genom knäckning" i innehållsförteckningen så kommer ni ner till bilderna *edit: la märke till att man endast behöver trycka på länken så kommer man dit på en gång :P*.

http://honsitrunsby.webs.com/avelochklckning.htm#552619681

Har lagt märke till att det är ett flertal som har frågat hur man ser skillnad och vill se bilder för inte allt för länge sedan, vet inte om de gamla trådarna om detta förut kanske har försvunnit? Därav ser jag detta som en bump inom ämnet. Skulle ju vara bra om man på något sätt kunde hålla liv i någon tråd som handlar om detta ämne så folk som vill veta lätt kan hitta och inte behöver starta någon ny tråd med samma fråga igen?  ???

Uppdatering!

Gjorde en film idag med ett vaktelägg där man TYDLIGT kan se groddskivan. Ägget i filmen är befruktat och har ej påbörjat någon ruvning ännu utan är helt färskt (plockat ca 2 min innan jag öppnade upp och filmade).

Groddskivan

« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 20:21 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ägghuvudet

• Halland
SV: Hur man ser om ett oruvat ägg är befruktat - *bilder*
« Svar #1 skrivet: 05 apr-10 kl 18:51 »
Jag har  funderat lite :P Kan man inte lägga köpta ägg ifrån mataffären i äggkläckaren?
Eller de kanske inte är befruktade. Men det borde ju vara bra värphönor det där.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 05 apr-10 kl 18:56 »
Jodå, testa. Men se till att det är från något ekologiskt för att förbättra chanserna. Det är en medlem här inne på alternativ som har lyckats kläcka en kyckling från ett ägg köpt på ICA. =) Dock så lär det ju inte löna sig särskilt på att försöka kläcka fram bra värphöns ifrån matbutikerna. Du kan lika gärna leta upp någon som har t.ex. lohmannhöns (sådana de använder på hönserier) och köpa ägg därifrån om de går med tupp för att få fram bra värphöns.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bowmore

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-10 kl 19:04 »
Kanonbra bilder! Jag gick raka vägen ut i köket och kläckte två ägg för att testa. Vad jag tror hade jag ett ägg av vardera sorten, och det stämmer säkert eftersom en av hönorna ratas fullständigt av tuppen. Lite för sent kom jag på att ta kort på gulorna, hunden fick dom som kvällsgodis. Misstänker att det kan vara svårt med ljus/blixt för att få en bra bild.
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-10 kl 19:09 »
Jag blev nyss medlem på sidan. Jag insåg nu att jag kanske borde tagit en egen tråd till det jag skrev :P Men jag skulle faktiskt vilja testa :D Vore ju super kul om det skulle gå =)

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-10 kl 16:36 »
Jag kläckte två ägg för att kolla befruktningen. Det ena var ev vit prick som hade flytit ut lite. Om jag fattade det rätt så var det obefruktat. På det andra ägget såg jag ingenting :S

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 06 apr-10 kl 17:04 »
Jag kläckte två ägg för att kolla befruktningen. Det ena var ev vit prick som hade flytit ut lite. Om jag fattade det rätt så var det obefruktat. På det andra ägget såg jag ingenting :S

Det du såg inte såg något på låg groddskivan antagligen på fel sida av ägget. Då får man ta upp gulan med en sked eller händerna och vända på gulan.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 06 apr-10 kl 17:31 »
Det du såg inte såg något på låg groddskivan antagligen på fel sida av ägget. Då får man ta upp gulan med en sked eller händerna och vända på gulan.
haha , kanske är därför jag inte sett något när jag har försökt  :-[   ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 apr-10 kl 17:35 »
Tjohoo! Kollade vårt senaste sebrigtägg och där var en tydlig måltavla! Hoppas på att de i kläckaren också har det, tyvärr var där bara plats till fyra :P
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Puttar upp denna tråden. Har gjort en liten film nu med där man kan se ett befruktat ägg. =)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Nice film! :D

Jag funderade på en grej med befruktning...vill inte kapa tråden här, men en liten fråga till dej Sandra, eller till nån annan som har svaret..
Kanske är en jättedum fråga men...om en höna parar sej med två olika tuppar. Vem blir då pappan till hennes kycklingar? Den som "satte på" sist? Eller är det som ett lotteri liksom?
Hoppas jag inte framstår som ett pucko nu...jag har tänkt på det här eftersom en befruktning kan hålla i sej i flera veckor, men inte kommit på hur det funkar ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Nejdå, ingen dum fråga. ;D

Pappan till kycklingen är den vars spermie har befruktat ägget. =) Spermierna lever ju i hönan och kan befrukta äggceller under en viss tid (upp till 3 veckor då sägs det). Om hönan parar sig med ett flertal tuppar så finns alla dessa tuppars spermier i hönan och befruktar olika äggceller. Så kycklingarna kan ha olika pappor när de kläcks beroende vilken spermie som har vunnit "racet" till just den äggcellen.

Hundar (om man ska gå in på det här med olika pappor) kan också ha olika pappor fast de är kullsyskon då varje ägg har sin "säck". Så om tiken parar sig med två olika hannar så kan vissa valpar få den ena som pappa och de andra den andra som pappa. =)

Ann-Charlotte R

jap jap samma med katter....därav samma kull kan ha långhåriga och korthåriga..kattungar alltså  ;D
sååååå mycket frågor ;)

http://anotefromar.blogspot.com/

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Tack för svaret! Vad skönt, nu slipper jag fundera på det mer ;)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

galdur

• -
Vilken duktig dokumentärfilmare du är!!! :) Jätte fin film!!  Och jag kan bara hålla med om det som stod ang. skickägg!!! Klaga inte!! Skicka mer!!!! ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Träsktrollet

• -
Håller fullständigt med, en super film :D
Ni som skickar ägg ska känna er stolta, ni är som sagt Guld värda  :-*
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser