Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm  (läst 1648 gånger)

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
lamm
« skrivet: 05 apr-10 kl 10:11 »
Hej
Har hört av en annan att om lammen föds i tvillingpar  med ett tacklamm och ett bagglamm blir mest troligt tacklammet sterilt? Är det någon som vet om det stämmer? 
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

Charlotte

• -
SV: lamm
« Svar #1 skrivet: 05 apr-10 kl 10:20 »
 Nej, det stämmer inte :)
Det är när kalvar föds i tvillingpar med olika kön som kvigan ofta är steril.
                           Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #2 skrivet: 05 apr-10 kl 12:05 »
Den som berättade för mig har själv haft får och menat att det var så. Nu verkar det som att den enda tacka som inte tagit lamm i år är född tvilling med bagge?? Är det en tillfällighet eller vad? Jag har nämligen fått ett lika tvillingpar i år och hade gärna behållt tacklammet...

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-10 kl 12:07 »
Kan absolut intyga att det inte stämmer. Får ofta ett tack- och ett bagglamm. Baggarna går till slakt och tackorna betäcks!

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #4 skrivet: 05 apr-10 kl 12:14 »
Hej
vilken tur, tyckte att det verkade konstigt men kände att jag ville kolla med andra oxå... :D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-10 kl 14:06 »
Instämmer. Det stämmer inte alls! Jag har aldrig haft en steril tacka och mina tacklamm som jag sparar är nästan alltid tvillingpar. Där är ofta det andra lammet ett bagglamm.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #6 skrivet: 06 apr-10 kl 22:39 »
Jag har heller inte varit med om att tacklammet blivit sterilt, har sparat en hel del där tvillingen varit bagge. Har jobbat mycket med nötkreatur och där är det så.
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-10 kl 10:49 »
Instämmer. Det stämmer inte alls! Jag har aldrig haft en steril tacka och mina tacklamm som jag sparar är nästan alltid tvillingpar. Där är ofta det andra lammet ett bagglamm.
Så gör jag med,det stämmer absolut inte hos mig.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Fåraherden

• -
« Svar #8 skrivet: 07 apr-10 kl 18:12 »
Nej, tacklammen blir absolut inte sterila. Jag har åtminstone tjugo tackor som fötts som tvillingar. De är i högsta grad fertila.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #9 skrivet: 10 apr-10 kl 17:11 »
Tack för alla svaren! Då känns det tryggt att spara henne. Det är nämligen favorittackan som fått henne...

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser