Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal gigg.... Vad göra??  (läst 1983 gånger)

enebacke

• Blekinge
Gammal gigg.... Vad göra??
« skrivet: 03 apr-10 kl 20:49 »
Hej alla. Har fått ärva en gammal gigg, vet inget om den. Den är i fint skick, men behöver lite färg. Bra trä. kan man se någonstans vem som till verkat den? Var tittar jag då? Funderar lite vad jag ska göra med den.. har nordisar... Är det en bra kärra för ett kallblod? Behöver jag renovera den eller vet någon någon som kan fixa till den åt mig? hmmm, som sagt , lite fundersam. Det sitter tre "piggar" som skackel fäste.. på ena skacklen fattas det en, två bara alltså. Ska det lagas eller bytas ut? Ska se om jag kan lägga in en bild. MVH/Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Lycka

• Ångermanland
SV: Gammal gigg.... Vad göra??
« Svar #1 skrivet: 03 apr-10 kl 20:55 »
För 40 år sen körde vi gigg med nordisar.
Visserligen lätta.
Vi hade jättfin sele med huvudlag med skygglappar.
Det var tider det.
Fixa du till din gigg och ut och kör.
Hedemorahöns

enebacke

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 03 apr-10 kl 21:01 »
Låter härligt!!! har dålig erferenhet av giggar... vet inte hur de bör se ut för att kunna köras.. Undra om det är någon kunnig på detta område i södra Sverige som kunde hjälpt mig med detta :-[
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 03 apr-10 kl 21:10 »
Vagnshistoriska sällskapet borde kunna hjälpa dig med tillverkare och ev besiktning av skick .

Sedan fanns till tidningen Hästen en "prenumerations" tidning Körsport .
Där var det en vagnmakare från södra Sverige som skrev om hur man renoverar och även målar traditionellt .
Han var utbildad av Amishfolket i USA ,
I tidningen skrevs också om olika vagnar , giggar  och trillor. Skötsel . Körning med , och mycket mycket mer .

bondpion

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 04 apr-10 kl 13:20 »
om vagnen är tillverkad av en vagnfabrik brukar det sitta en liten mässingskylt på baksidan av ngt säte. annars kan det bli svårt att veta var den är tillverkad, kolla med "vagnhistoriska sällskapet". Jag har några nytryck av gamla vagnkataloger om du hittar ngn skylt. Jag har fått skötselråd för vagnar genom vagnhistoriska tror jag, att renovera en vagn på ett seriöst sätt är en hel vetenskap men var nogrann med vad du väljer för färg, vet att den skulle läggas på i många lager. Beror på hur seriös man ska vara......men kolla först att det är en gigg som funkar bra,kan bli dyrt att lämna bort för renovering. Jag har tex en som är skev i skaklarna..fin men inte så kul för hästen

lycka till

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-10 kl 14:20 »
Giggen vi åkte i hade kompisens pappa renoverat.
Han höll på en hel vinter. Allt återställde han i orginalskick.
Ponera att detta var på 60-talet.
Hästarna var födda ca -60 och -64 mor och dotter.
Tror att dottern har den kvar trots att hästarna är borta för länge sen.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Nataks, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser