Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om vaktlars boende och lite annat...  (läst 2535 gånger)

äppelpaj

• Småland
Frågor om vaktlars boende och lite annat...
« skrivet: 03 apr-10 kl 15:48 »
Snart är det dags för japanska vaktlar! Nu har jag en drös med frågor kring deras boende...

Jag har en avdelning i ladugården där de ska bo. Det är 2,20m *1,15m, alltså 2,5 kvm. Hur många vaktlar är lagom att ha där? Jag vill att de ska ha det bra, inte klämma in så många som är möjligt.

Vad är en lagom flock, hur många hönor kan en tupp hålla reda på och kan man ha flera tuppar om man bara har tillräckligt med hönor? (Inget jag ska ha, men nyfiken på hur de funkar..)

Hur köldkänsliga är de? (som vuxna)

Vad gillar de för reden?

Jag har även en bur där jag brukar ha mamma höna och kycklingar i på våren/sommaren, tror ni vaktlarna vill bo i den under den varma delen av året? Har ni era ute? Funderar annars på att bygga en utegård till dem, men det blir nog lite senare isåfall.

Kul om ni vill visa lite bilder på hur era bor :)

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
SV: Frågor om vaktlars boende och lite annat...
« Svar #1 skrivet: 04 apr-10 kl 10:29 »
Jag har dem i "flockar" om 1 tupp på 4-5 hönor, och har man utrymme så funkar det utmärkt att ha flera tuppar7grupper tillsammans. Vill man ha befruktade ägg så är det ju bra att ha lite tuppar.
Ang köldkänsligheten så tycker jag de är som vanliga höns nästan, mina har övervintrat bra men har ju haft tillgång till värmelampa och torrt underlag.
Reden.... ja.. jag har några som faktiskt lägger sina ägg i reden.. men de flesta värper där de står och går...
Har en vän som gjort små flätade reden i pil som är både bra och dekorativa.
För mer info om hur jag har mina kika på min sida:
http://www.rytterling.se/fjaderfavaravaktlar.html

äppelpaj

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-10 kl 10:45 »
Rytterling, de ser ut att ha det jättefint! Du har gott om plats då, hur många vaktlar har du i den stora boxen? Har du värmelampa i alla de mindre burarna i "vaktelrummet" också?
Behöver de alltid ha en nattlampa?

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #3 skrivet: 06 apr-10 kl 10:08 »
Ja.. i den stora boxen varierar antalet.. nya kommer till.. några flyttar.. ja.. men jag har nog haft 40 som mest och då har det varit gooottt om plats.
Nej jag har inte värmelampor i vaktelrummet, där har jag ett litet element så det håller sej 5-8 plusgrader, och bara värmlampa till småttingar.
Japp svag nattbelysning skall de ha.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 16 apr-10 kl 23:06 »
Japp svag nattbelysning skall de ha.
Detta kände jag inte till, vad är anledningen till att de behöver belysning på natten? Mina har ingen nattbelysning och lever än. Jag kan ev. fixa en svag lampa till dem nu, men sedan ska de bo i uthuset utan ström, åtminstone dröjer det några månader innan det blir strömförsörjning dit, och då blir det svårt att ordna belysning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #5 skrivet: 16 apr-10 kl 23:27 »
Ja.. lever gör de nog även utan nattbelysning  ;) Jag kanske inte borde formulerat mej "skall" men....

Jag tänker så här: jag vill att de skall känna sig lugna och trygga och inte bli rädda för något i mörkret.. vaktlar är ju ganska lättskrämda. Jag värnar mycket om att mina djur skall vara lugna, ju bättre de mår.. ju mer ägg bli det bla.

Jag har svag belysning till alla mina fåglar på natten... , har för mej att det t.om.står i L80... men det är jag inte säker på.. men så gör jag.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 16 apr-10 kl 23:33 »
Det finns ju fönster förstås, både i källaren där de bor nu, och i uthuset där de ska bo sedan. Så beroende på vädret så blir det ju svagt ljus från måne och stjärnor.

Ska klura på hur jag ska lösa belysningen i uthuset. Om jag ska ha svag nattbelysning i alla utrymmen behövs ju minst två armaturer i varje utrymme. Vilken typ av lampa ger lämplig nattbelysning?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 31 jul-10 kl 09:28 »
Puttar upp då jag aldrig fick svar angående nattlampor.

Jag undrar också om det finns någon som håller sina vaktlar i stora grupper, 10-20 hönor med tuppar, och vad erfarenheterna i sådana fall är från det? Hur många tuppar har ni i en sådan grupp för att få en bra befruktning?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 jul-10 kl 09:33 »
suss i sannum har många tillsammans.. tror det är ett 20tal... kolla på sannum.eu
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nannanas, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser