Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liggande lamm med spasmer  (läst 8901 gånger)

Figaro

• Västerbotten
Liggande lamm med spasmer
« skrivet: 02 apr-10 kl 08:56 »
Hej, skulle vilja ha några råd.
Vi fick ett lamm på måndag morgon som inte klarar av att stå på egna ben.
Det ligger endast och darrar/har spasmer men dricker ändå och verkar ha livskraft.
Frambenen är onaturligt framsträckta och det verkar spänna alla ben när det skall resa sig, det är alltså inte avslappnat som dess syster som mår utmärkt.

Frågan är finns det något man kan göra när ett lamm inte kan resa sig och knappt stå med hjälp efter fyra dagar. eller skall vi avliva det och göra slut på pinan?

gernsö

• Skåne
SV: Liggande lamm med spasmer
« Svar #1 skrivet: 02 apr-10 kl 09:28 »
Det där har jag haft på något lam, det är bara en tidsfråga, vet in te vad det var men det slutade med att det han dö innan jag avlivade det, så låt den somna in.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 02 apr-10 kl 10:07 »
Det låter som ett B-vitaminbrist lamm.

Lamm som krampar ska man ge höga doser B-vitamin så snabbt som möjligt
dröjer man så får dom bestående hjärnskador och dör till slut.

En veterinär kan ju spruta B-vitamin och Selen på det.
Nu har det gått många dagar förstås..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

renee d

« Svar #3 skrivet: 02 apr-10 kl 10:45 »
Spastisk. Manglende eld under födsel. Dom er fantastiske livs kraftig. Nogen gång, om det inte er så dårligt forsvinder spasme. nogen gång när dom bliver "excited" kommer anfald. Om dom bliver voksen har jag aldrig brugt som mama "bred from one"
Sorry, I like to join the conversation but my Swedish is, as you can see, very bad :-[

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #4 skrivet: 02 apr-10 kl 11:05 »
Idag är det fredag!!! Har du verkligen inte gjort något åt det stackars lammet på alla dessa dagar???

Redan på måndag eftermiddag så borde du ha förstått att det inte va friskt & anlitat veterinär.
Förmodligen kommer det nog kanske inte att klara sig & om det gör det så får det säkert men för livet & du som djurägare bär ju ansvaret för detta lilla oskyldiga sjuka lamm.
Skulle du gjort samma med dina sjuka barn? om du nu har några...

Förmodligen inte!!!

Hej, skulle vilja ha några råd.
Vi fick ett lamm på måndag morgon som inte klarar av att stå på egna ben.
Det ligger endast och darrar/har spasmer men dricker ändå och verkar ha livskraft.
Frambenen är onaturligt framsträckta och det verkar spänna alla ben när det skall resa sig, det är alltså inte avslappnat som dess syster som mår utmärkt.

Frågan är finns det något man kan göra när ett lamm inte kan resa sig och knappt stå med hjälp efter fyra dagar. eller skall vi avliva det och göra slut på pinan?
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 02 apr-10 kl 11:28 »
Det där var väldigt onödigt, Jordbron. Vi är inte här för att anklaga någon, utan hjälpas åt.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Figaro

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 02 apr-10 kl 11:42 »
Såklart jag har försökt allt hur tror du det skulle levt såhär länge annars ??? Du kan nu knappast förstå nånting om djurskötsel ifall du tror att man lämnar djuren utan att försöka.
Därför tänkte jag nu att som sista utväg söka hjälp på detta forum. Men som vanligt finns det idioter här också som gör påhopp därför att de gömmer sig bakom ett användarnamn. Patetiska fegis, jag kom hit för att få hjälp inte för att du skulle ta ut dina underliggande aggressioner på mig. men kanske bättre det än att de går ut över dina barn, ifall du har några tycker jag synd om dem.

Tack alla andra för råden, blir nog avlivning som det ser ut. ville bara ge det en chans till. loggar knappast in igen.
« Senast ändrad: 02 apr-10 kl 11:44 av Figaro »

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #7 skrivet: 02 apr-10 kl 11:54 »
Jag hoppas att du loggar in igen, Figaro. Det vore ruskigt synd om Jordbrons inlägg skulle förstöra så mycket.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Miss Evil

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 apr-10 kl 13:22 »
Ja det där var riktigt lågt  >:(  Att jämföra med barn är bara trams! Veterinärer är inte allsmäktiga och få är kunniga på får. Min uppfattning är att eftersom de flesta lamm faktiskt i slutändan ska ätas lägger inte folk en halv förmögenhet på dessa och det är en av anledningarna till att vet inte har så stor erfarenhet. Men man kan ju alltid ringa och rådfråga..
Oftast får man bra svar på detta forum så håll ut Figaro.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 02 apr-10 kl 13:45 »
Synd med sådana inlägg som Jordbron bidrar med.Man kan undra om den personen har får.

För mig är det solklart vi gör alla så gott som vi någonsin kan .Vi vakar ,vi bär in ,sätter lampa,mjölkar ur ,ger flaska,ger sond var 3-4 timme ,åker till vet ibland men naturligtvis inte alltid ,lamm dör  hos mig ändå.Och garanterat hos andra också.Men jag är säker på att alla gör så gott de kan .Men ofta hjälper det inte .Att åka till vet och få en spruta och få ut en flaska kan hjälpa men LÅNGT ifrån alltid.
Jordbrons inlägg var ganska konstigt men visst jag har läst några till ex att lamm kan födas ute i -10 grader för att de skall klara det och att då endast de starka överlever.Det låter också konstigt eftersom man väntar ett år på nya lamm och då vill man väl ge lammen en så bra chans som möjligt när de äntligen kommer.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Maddie

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 02 apr-10 kl 21:15 »
Låter inte det som selenbrist   ???  1 ml flytande i munnen tar ca 10 dagar innan det har gått ut i kroppen...  Hade jag testat i varje fall  :)
Så länge de äter finns det ju hopp !

ulfg

« Svar #11 skrivet: 03 apr-10 kl 09:35 »
Även om man som djurägare har en plikt och ett ansvar för att ta hand om sina djur så måste man också ta ansvar för den ekonomiska sidan av saken. Det är knappast ekonomiskt försvarbart att ta hem en veterinär för ett mycket svagt lamm med tydliga brist-eller sjukdomstecken. Det är också ganska lite en veterinär kan göra. Jag tycker därför att man inte skall något dåligt samvete för att man inte tar hem en veterinär.
Även goda fårbesättningar har en lammdödlighet på upp mot 10 %. Ansvaret man har tycker jag är att ha modet att  förkorta lidandet för det stackars livet. Ett lamm som fortfarande är svagt och dåligt efter, säg 2 dygn, skall kanske helst inte behöva lida mer? Det är tufft och ibland lite sorgligt att ha ansvaret för djur.

Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 03 apr-10 kl 10:07 »
Låter inte det som selenbrist   ??? 
Nix. Selenbristlamm krampar inte, och brukar vara väldigt svaga och inte ens orka att dricka. Dom har också böjda hasleder.
(Såg bilder på Gutelamm som hade hasleder som det brukar se ut då nyss.. vilket inte betyder att dom har det utan bara att selenbrist ser ut så)  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

signe

« Svar #13 skrivet: 03 apr-10 kl 10:41 »
Med åren blir man mer hårdhudad som tur är och jag skulle aldrig ta hem veterinär för ett svagt eller sjukt lamm. Man gör så gott man kan men när man blir tvungen att ta beslutet att avliva ett djur så gör man det på snabbast och "humanaste" sättet. Och så tröstar man sig med att det inte var ett lamm med gener som man vill föra vidare.  Att jämföra med barn som Jordbron gör är så löjligt att det inte är värt att kommentera. Strunta i honom/henne Figaro och fortsätt använd forumet!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 03 apr-10 kl 11:05 »
Idag är det fredag!!! Har du verkligen inte gjort något åt det stackars lammet på alla dessa dagar???

Redan på måndag eftermiddag så borde du ha förstått att det inte va friskt & anlitat veterinär.
Förmodligen kommer det nog kanske inte att klara sig & om det gör det så får det säkert men för livet & du som djurägare bär ju ansvaret för detta lilla oskyldiga sjuka lamm.
Skulle du gjort samma med dina sjuka barn? om du nu har några...

Förmodligen inte!!!
Äh smäll av va!  >:(

Figaro, hoppas lammet klarade sig. Ibland räcker det inte hur mycket man är gör och bryr sig om sina djur. Det är bara så, tyvärr. Håller tummarna att det går bra med resterande lamm.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ewe

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 maj-10 kl 19:44 »
Det låter som ett B-vitaminbrist lamm.

Lamm som krampar ska man ge höga doser B-vitamin så snabbt som möjligt
dröjer man så får dom bestående hjärnskador och dör till slut.

En veterinär kan ju spruta B-vitamin och Selen på det.
Nu har det gått många dagar förstås..

Vad innebär "höga doser" av B-vitamin? Jag har ett lamm med liknande symtom. Var hos vet. och fick injeserat "lite vitaminer och selen". Jag nämde brist på B-vitamin men han sa att lamm ej föds med CCN...? Han sa också att "ett får är inte som en liten ko". Så jag vet inte hur påläst han var när det gäller får... :'(  Jag vill ju inte ta livet av ett lamm på grund av vitaminbrist! Känns väldigt onödigt...

Birgit

« Svar #16 skrivet: 12 maj-10 kl 07:27 »
Tvillinglammet var ju fullt friskt? Verkar något underligt om detta då skulle ha akut brist? I så fall skulle dennes näringstillförsel i livmodern varit nedsatt.
Det är inte en neurologisk åkomma? En förlossningsskada t.ex?

Att lamm dör är inget märkligt. Alla djur är inte livsdugliga. Om man kämpar med att rädda ett svagt eller sjukt lamm, är det en eloge man ska ha, Inte ett påhopp.  Jag har själv befunnit mig i sådana situationer och ibland är det svårt att släppa taget. Lammet har livsgnista!
Det är betydligt enklare att fatta ett beslut när det inte vill äta osv.

Mina tackor lammar ute, de flesta lammen klarar sig, men visst händer det att något dör och jag har inte möjlighet att ha koll på alla tackorna, även om jag tillbringar mycket tid i fårhagen. Så jag är också en ansvarslös djurplågare.
Men jag har väldigt lite problem med mina får i övrigt. Det är ju en form av naturlig selektion som sker.
Alla människobarn överlever inte heller, bara för att de föds levande. Trots enorma insatser från sjukvården.
Eller p.g.a för det talas tyst om att många dör av resistenta bakterier på just sjukhus.
Så om jordbron nu är någon djurrättsaktivist eller liknande, håll dig till dina gelikar och låt bli de som är seriöst engagerade i sina djur (på ett normalt sätt).

freeky

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 maj-10 kl 08:48 »
Hur har det gått med den lille?
Vi var hos vet. igår med ett dygnsgammalt lamm, tackan hade förmodligen tagit fel när hon skulle bita av navelsträngen och bet av svansen istället, lammet var kanonfint i övrigt så vi valde att lägga lite pengar på det, nu får vi hoppas att det inte var i onödan ;)Ha det gott!

Jonte P

« Svar #18 skrivet: 12 maj-10 kl 11:36 »
Om det krampar och inte kan stå men i övrigt verkar piggt kan det vara stelkramp. Efter ett tag klarar det inte av att dricka eftersom även käkmusklerna krampar. Hade ett lamm som drabbades av det för några år sedan. Lammet var fullt friskt fram till två veckors ålder. Sen låg det plötsligt på sidan och kunde inte resa sig själv. Jag hjälpte det upp och då gick det bra men det hade svårt att dia. Pratade med vet som inte hade en aning om vad det kunde vara. Avvaktade ett tag och kollade i Fårboken. Kom därefter fram till att det var stelkramp. Det finns inget att göra utan avlivning är enda utvägen.

Hade även ett lamm ifjor som plötsligt efter någon vecka eller två blev vingligt och gick med halsen lite böjd. Om man hjälpte det upp på benen kunde det gå men trillade efter ett tag. Tog det till vet som gav både multivitminer, selen och antibiotika. Lammet blev först något bättre men blev sen sämre igen. Ny vända till vet och ny behandling eftersom vet tyckte att hon var för bra för att avliva. Efter ytterligare några dagar blev hon sämre igen och vi valde då att avliva. Tyvärr fick vi aldrig veta vad det var för fel på lammet.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

valle

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 14 maj-10 kl 15:07 »
Fortsätt logga in. Kan var en neurologisk skada, stelkramp eller brist men varför då brist på bara det ena lammet? Man kan ju rådfråga någon annan fårägare om de haft samma besvär med lamm och vad de kom fram till. Nu var det ju det du gjorde men fick skäll istället....Fråga via mun till mun istället eller på telefon. sen finns ju alltid Fåravelsförbundet, SVA, Elilamm eller fårhälsovården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (1 dolda)
eriksjos, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser