Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hittar jag en trevlig hingst till mitt sto?  (läst 4399 gånger)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Hur hittar jag en trevlig hingst till mitt sto?
« skrivet: 01 apr-10 kl 10:42 »
Hej.
Min dotter har fått ett 18 årigt varmblods sto som hon nu ska använda som ridhäst. Stoet har gått på trav men de senaste 10 åren har hon varit i avel o använts som ridhäst. Vi skulle vilja betäcka henne nu men hur vi än söker så hittar vi bara en massa stuterier,de vill ha betalt för språng,levande föl,150:-/dygn osv osv ::) Vi vill ha naturlig betäckning där hingst o sto får strosa runt i en hage o ha det gott utan en massa krav o publik :)
Visst måste det väl finnas en o annan privatperson med hingst som kan tänka sig att betäcka? Det vi letar efter ska vara antingen Irish cob eller tinker,tror vi :-\. Dotterns framtida pålle ska vara lämpad till lite av varje som körning,hoppning,dressyr osv typ en allround häst.
Har någon en ide´eller rent av en hingst som vill skojsa till det i maj/juni i år ;) ?
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Nina W

• Värmland
SV: Hur hittar jag en trevlig hingst till mitt sto?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-10 kl 11:02 »
Det första jag tänkte var -stoet är ju rätt gammalt, speciellt för att vara av den rasen. Har hon haft föl förr? Är hon garanterat stark i alla leder?
Jag tror jag skulle kolla i Thinker-föreningens tidning. Om jag ser att en lovande unghingst är till salu så kanske jag skulle våga fråga säljaren om han kan få betäcka innan...
Men det finns en orsak till att många är tveksamma, och som du kanske inte tänkt på, och det är att det finns risk för att hingsten blir sparkad. Speciellt unga, oerfarna hingstar brukar försöka sätta på innan stoet är riktigt högbrunstigt och då kan det ju smälla. Ett råd i så fall är att låta stoet gå i en hage med plank, och så leda hingsten till staketet varje dag. Då kommer hon troligen att visa brunst då det är dags, och då är det lättare att se när det är rätt dag.

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 01 apr-10 kl 17:52 »
Kolla med tinker föreningen.Finns ju en del som har hingstar där.
[url]http://www.svenskatinker.se//url]
Du får det svar du förtjänar.

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 01 apr-10 kl 23:01 »
jag har en islandshingst som kommer stå i stockholm som du kan få använda.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Sierra

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-10 kl 17:28 »
Jag har en trevlig quarterhingst som går på fribetäckning. Han ger SUPER trevliga avkommor som är korrekta och ett bra temperament.

Finns mer info på min hemsida catsandhorse.se

Lycka till
//Frida

Zaritza

• -
« Svar #5 skrivet: 04 apr-10 kl 21:47 »
Hej!

kolla upp mörkaskogs tinkerhingstar! ska själv ner till Cecilia i sommar med min tinkerflicka :)

www.morkaskogs.se

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 09 apr-10 kl 16:04 »
Min mor har en New forest hingst som vi hade tänkt använda till fri beräkning men första stoet som kom sparkade sönder honom totalt i bog o framben.

Tror det är därför många inte har det på det sättet hur kul är det o få en trasig häst på kuppen.

Att de tar spring o lev föl avgift är ju för din skull.

Språnget...själva betäckningen kostar en summa
Lev.föl avg är det du betalar n är stoet varit dräktig 90dagar/alt fölat.
Den avgiften behöver du ej betala om det inte blir något föl.
Det är ju inte 100% säkert att det lyckas...äldre ston kan ha lite svårt att bli dräktiga ibland.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 18 apr-10 kl 23:45 »
Jag tycker ni ska fundera lite mer över vad för häst ni egentligen vill ha, och vilken typ av häst som uppfyller de kraven. Det är i regel billigare att köpa häst än att föda upp den själv, och man vet vad man får. Det har också sina risker att betäcka ett äldre maiden-sto.

Korsar man kan det komma ut precis vad som helst, det kan bli jättelyckat eller inte alls vad ni tänkt er. Vad är det med cob/tinker som ni tror är en bra kombination med ert sto?

Om ni ändå väljer att betäcka henne tycker jag att ni ska ta en runda till veterinären först, för att kolla upp henne så att hon är ok.

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 29 apr-10 kl 19:33 »

Skall du få någon vettig blandning så är det nog Arab som gäller.....att korsa med Tinker är nog inte så förståndig. Som någon påpekade tidigare så är det nog både billigare och enklare att köpa ett föl.
Skulle du villja sälja en korsning Tinker X Varblodstravare så står dom inte speciellt högt i kurs,det vill säga om du finner en köpare överhuvudtaget.Annars så är det som slakthäst där kan du finna en köpare.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 apr-10 kl 19:50 »
Jag personligen tycker att varmblod gör sig bäst som dom är.  :-*

(Det finns alldeless tillräckligt med varmblod att omplacera efter travkarriären, man behöver inte ta fram fler som ofta hamnar på tvivelaktiga ställen pga att dom är billiga)

Men skulle jag mot förmodan korsa varmblod med nånting, skulle det isåfall bli paint/quarter eller frieser.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 29 apr-10 kl 21:03 »
Min gammle läromästare Gustav hade ett utmärkt recept på en framgångsrik korsning.Varmblodstravare X Kallblodstravare.Det var naturligtvis inte en godtagbar blandning i travkretsar,allra hellst när dom gick som kallblod.Han blev avslöjad pga av att han angivit en kallblodshingst som fader som varit död i några månader förlänge.Om språngsedeln skulle stämma så skulle stoet varit dräktigt i 18 månader,vilket inte många trodde på.Då påstod han att han insiminerat stoet,och förvarat sperman i en mjölkflaska i en kallkälla.Det var lika många som trodde på det också.
Han blev avstängd från trav på livstid,men efter något år så jag att han körde för fullt uppe i Norrland,så var det med den livstiden.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 apr-10 kl 21:05 »
Den historien är jag också bekant med  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Bruksmia

• Småbrukande hästkvinna med turistföretag
    • Håknäs Hästbruk
« Svar #12 skrivet: 30 apr-10 kl 01:08 »
Jag tycker personligen inte att det finns någon anledning att korsavla hästar. Om man nu promt vill ha föl på sitt sto ska man inte ta en unghingst vilken som helst, det kan dessutom bli påföljder av djurskyddsskäl. Vi har en otrolig koll på hästaveln i sverige och tack vare det föds mestadels sunda individer. Detta tack vare att kunniga premierings förrättare ser till att hingstar som ska betäcka inte har felställda ben eller andra arvbara defekter. Om jag nu ska utsätta mitt sto för risken med att bära fram ett föl vill jag att det ska ha så goda förutsättningar som möjligt att bli en sund häst. Trots det finns det inga garantier att fölet blir exakt det jag hade hoppats på.
Jag skulle köpa en färdig häst om jag inte hade rent avelsintresse -det blir billigare i längden.

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 30 apr-10 kl 09:44 »
Är hingstbesiktningstvånget borttaget ?
Om man skall laborera med korsningar så skall det i rimlighetens namn vara att förbättra rasen,det är inget för en amatör att syssla med.
Att ta första bästa hingst bara för det är roligt med föl leder bara till en massa bekymmer.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #14 skrivet: 31 maj-10 kl 12:49 »
Ja, tyvärr så finns det ingaq krav alls på hingstarna längre.
Personligen tycker jag inte det är lämpligt att korsa varmblod med annan ras. Varmbloden är sedan länge avlade på att trava fort, de breddar sig i bakdelen när de travar och är svåra att göra till ridhästar annat än "skogsmulleridning".  Du har ingen aning om vad du får om du korsar med en tinker som dessutom är kallblod. Nej, köp en fölunge (om det finns stor kunskap om föl/unghästar/hantering osv)
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser