Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mirakel lamm  (läst 2274 gånger)

voortrekker

• Västergötland
Mirakel lamm
« skrivet: 31 mar-10 kl 09:08 »
Se tdigiare trådar "Min första Lmamning på G" "Samt extremt svagt lamm"

Efter drygt ett dygns kämpande med sondmatning upplevde jag att det lilla lammet gav upp. Det svarade inte alls. Låg hopkurad under värmelampan, blundade och orkade inte hålla upp huvudet.  Jag beslöt att sluta med alla livsuppehållande åtgärder men villrådig som den nybörjare jag är kunde jag inte med att ta bort honom med en gång utan hoppades att han skulle somna in. Hör och häpna när jag kommer hem från jobbet och jag hittar lammet ståendes i boxen, bräkande. Detta efter nästan ett dygn utan näring. Snabbt som 17 mjölkade jag tackan, som fortfarande inte vill veta av honom, och fick i gång sondningen igen. Lammtonic åkte också ner. Han är liten, mager och snubblig men han VILL. Nu är bara frågan, hur 17 får jag honom att suga och ta flaskan? Jag har gett upp att tackan ska hjälpa honom, hon sparkar bara bort honom så fort han närmar sig. Hur länge kan man sonda? Snälla om någon har tips om hur jag får i gång sugreflexen, ge mig dessa. Denne kämpe förtjänar en chans....

Vilken första lamning.... Pust!

Pust

Sorno

• Östergötland
SV: Mirakel lamm
« Svar #1 skrivet: 31 mar-10 kl 09:17 »
Suger han om du stoppar in ett finger i munnen på honom? Isåfall kan du samtidigt som du håller ett finger i munnen droppa mjölk i mungipan. Droppa lite mjölk på fingret och nappen oxå.

Klappa honom även över rygg/rumpa för att ytterligare stimulera sugreflexen. Här kan du få använda din tredje hand. ;)

Har haft två flasklamm och både har krävts en del övertalning innan de fattat hur de ska göra. Alltså, att hålla lammet och droppa mjölk i munnen på dem och stoppa in nappflaskan - även om de inte velat.   

Om han inte suger på fingret så får du nog sonda honom igen. Den gången jag behövt göra det krävdes det sondningar på ca 100 ml, innan han reste sig upp igen. Han hade ingen sugreflex alls utan var nästan helt utslagen. Men när han väl rest sig upp och kunde bräka var det bara envishet som krävdes för att han skulle börja suga själv.
« Senast ändrad: 31 mar-10 kl 09:21 av Sorno »

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 31 mar-10 kl 09:27 »
Det värmer när man får lästa sånt här! Lycka till!  :)

voortrekker

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-10 kl 10:35 »
Okay... han kan stå upp och gå och vill gärna kravla upp i mitt knä när jag sitter ner. Jag kämpade en halvtimme i går kväll med nappflaskan  och även i morse men han suger inte, inte heller på mitt finger. Jag fortsätter med sondningen så länge det inte funkar. Hur mycket kan man hälla i dom vid varje tillfälle? Jag har inte vågat mer än max 35 - 40 ml i och med att han är så liten. Dessvärre har jag inte möjlighet att ge honom jättetätt då jag måste jobba ett antal timar i sträck (Tack coh lov för påsken!). Någon som vet?

Skall jag ha stort eller litet hål på nappflaskan? Är rädd att det åker ner i lungorna om jag gör för stort, samtidigt vill jag inte att det ska vara för trögt att suga...

Fler tips mottages tacksamt.

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 31 mar-10 kl 10:53 »
Jag vet inte vilken napp du har... men jag har aldrig lyckats med små lamm och den där röda gummitutten (sån som kommer med om du köper flaska till lamm) jag kör med människobäbistuttar, mycket mjukare och enklare för lammet att greppa. Det brukar funka direkt med de flaskisar jag haft.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-10 kl 11:00 »
Jag funderade just på det! Jag har den napp som följde med flaskan som jag köpt från LG... Ska testa min sons nappflaska istället ;) Tack för tipset. Vet inte vad jag skulle göra utan detta forum....

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 31 mar-10 kl 12:17 »
Har kört med barnens nappflaska men klippte ett hål så den precis rann ur det. Då tvingar man även igång sväljreflexen.

Har aldrig hört om problem att få ner mjölken i lungorna så tänk inte så mycket på det.

Har du gett råmjölk?

voortrekker

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-10 kl 13:14 »
Japp, jag mjölkade ur den första råmjölken och gav det under första dygnet. Nu blir tackan så irriterad (förståligt) när jag mjölkar så jag har övergått till LGs lammnäring. Hoppas att det funkar... Försöker även få i lite lammtonic varje dag.

Ulla Krull

« Svar #8 skrivet: 31 mar-10 kl 15:24 »
Vad roligt att ditt lamm fortfarande verkar hänga med!
LGs lammnäring är den bästa men du ska nog ge ditt lamm lite mer per gång. Normalt är rekommendationen att man ger 2 dl 4-6 gånger per dygn de första dagarna. Även små lamm kan dricka förvånansvärt mycket om de får dricka ur flaska så du kan nog lätt ge 1-1,5 dl per gång, speciellt om du inte kan ge tillräckligt ofta.
Vet David C Hendersson rekommenderar minst 50 ml råmjölk per kg kroppsvikt tre ggr per dag, dvs för ett lamm på 3 kg:
150 ml 3 ggr per dygn = 450 ml totalt. Rekommendationen är också att man självklart ska försöka sprida ut det på mindre ransoner oftare.

När ditt lamm väl börjar dricka från flaska så låt den dricka sig helt mätt varje gång. Den kommer inte explodera och den behöver få i sig allt den kan.

Knepen med LGs nappflaska är dels att ha ett lagom stort hål så att det kommer ganska lätt men inte dränker dom. Jag brukar klippa av ungefär halva den lilla spetsen, rakt av.
Knep två med flaskan är att nappen har en liten plupp inne på gummit. Den ska vara uppåt när du ger lammet flaska och nappen ska inte vara så hårt åtskruvad. får man till det rätt så kommer det in luft vid den lilla pluppen och det bildas inget vakuum i flaskan och det går lättare för lammet att dricka.

När det gäller motsträviga lamm brukar jag sätta mig på huk eller på knä och ha lammets rumpa mellan mina ben och dess huvud ut vid knäna. Då kan det inte slingra sig hit och dit. Sen tar jag nappen och för in den i munnen och håller lammets haka i min ena hand så att jag håller huvudet still och samtidigt kan peta in nappen om den glider ut i mungipan. Sedan gäller det att prova alla knep i repertoaren:
Lägga andra handen lätt över lammets ögon och panna för att simulera tackans ljumske.
Klia försiktigt på lammets nos/nosrygg.
Stryka lite längs munngipan.
Föra nappen lite fram och tillbaks för att se om något läge stimulerar reflex. Små lamm kan få in en napp ganska långt i munnen.
Klia vid ryggslutet / klappa lätt på rumpan /klia lätt vid svansen.

Det kan ta ganska många minuter innan vissa fattar men får de bara i sig några klunkar så brukar det trigga så de vill ha mer. Därför ska du inte ha en för "snål" napp. Precis som Ersam skrev så kan man "tvinga dem att svälja". Lamm kan sätta i halsen så man ska vara lite lätt på handen men de verkar inte lika känsliga som man får intrycket av att hundvalpar är när det gäller att få mjölk i lungorna. Lammen brukar hosta lite som sedan är det bra.
En del lamm verkar kämpa mer för att slippa äta än för att överleva och det kan vara nog så frustrerande men de brukar ge sig om man är lite bestämd och målmedveten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser