Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka med stor spene- kan lammet äta? hjälp!  (läst 2488 gånger)

farmen1

• Blekinge
tacka med stor spene- kan lammet äta? hjälp!
« skrivet: 29 mar-10 kl 09:36 »
Har några värmlänska skogsfår. Den tackan som lammade sist av våra 4 fick någon vecka innan lamning svullet juver o väldigt svullna spenar. Juverinfl? Vår teori var att hon släppt till nåt lamm av de andras som diat henne så mjölken kom igång, men vi har inte sett nåt lamm dia henne.     ?      Jag kände igenom juver o mjölkade litegrann var dag, bara för att hålla koll så det inte blev stopp o att hon blev spänd. Hon är väldigt svullen o tjock om spenarna, men de är mjuka o hon är pigg o feberfri.

Hon fick tvillinglamm för tre dar sen, varav den ena dödfödd. Den andra har bitvis varit medtagen, på nåt konstigt sätt. Jag har fått för mig attt den har svårt att dia pga de stora spenarna? Jag har prövat att mjölka tackan o ge ur flaska o den sluker allt med en gång.   Dock verkar tackan ta till sig lammet, o den snuttar emellanåt, men det känns som den inte får tillräckligt..

Ä jag helt ute o snurrar? Ska jag mjölka ur tackan o ge lammet några ggr dagen eller får den i sig tror ni? Känns som den inte hade slukt allt om den kunnat dia tackan?   Snälla ge mig råd i denna situation.

samaka

• Dalarna
SV: tacka med stor spene- kan lammet äta? hjälp!
« Svar #1 skrivet: 29 mar-10 kl 09:42 »
Vi har oxå en tacka med monsterspenar... ja det är verkligen monserspenar - ungefär som kospenar. Förra året fick vi lov att mjölka ur för att lammen skulle få tag (behövs bara någon gång, sedan underhåller dom det själv) men i år hade vi tur för en av spenarna var mycket mindre från början så de åt där tills de var stora nog att få till det på monsterspenen (vilket bara tog ett par dagar).

farmen1

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 30 mar-10 kl 08:16 »
ok tack för ditt svar, nu är ju lammet en 4-5 dar o det verkar som det får mjölk, annars borde det väl inte springa kring o vara piggt. men tackan har typ kospenar.

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 30 mar-10 kl 08:21 »
Det där är den perfekta tackan att både mjölka ur råmjölk (för sent nu dock) och vanlig mjölk för att frysa in och ha till andra lamm.
När de lammar med så stora spenar och fyllt juver så är det lättare för lammet om man mjölkar ur en hel del så de lättare får tag i spenen, bra att komma ihåg till nästa gång  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser