Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Highland cattlekorsning  (läst 14545 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Highland cattlekorsning
« Svar #40 skrivet: 28 mar-10 kl 22:55 »
Semin är ju billigast med tanke på att vi har bra tjurar att välja bland. De tillhör de bästa av sin ras. Dock kan det vara knepigt att se brunst på dikor och man måste kunna fixera djuret.
Jag gör så att jag seminerar kon 1-2ggr sen lånar jag en tjur av grannen som får ta omlöparna.

Ska man korsa HC är det klokt att ta någon tjur som inte ger horn på avkomman. Ett stort problem med HC på slakteriet är att de har så stora horn att de inte kan gå i de ordinarie gångarna utan måste ta en specialväg in.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #41 skrivet: 28 mar-10 kl 23:38 »
Semin är ju billigast med tanke på att vi har bra tjurar att välja bland. De tillhör de bästa av sin ras. Dock kan det vara knepigt att se brunst på dikor och man måste kunna fixera djuret.
Jag gör så att jag seminerar kon 1-2ggr sen lånar jag en tjur av grannen som får ta omlöparna.
- Är det billigare om man måste ta ut vet som inseminerar 3 kvigor och kanske ändå måste släppa ihop dom med en tjur och om man tar hänsyn till att vi i dagsläget inte har eget nötkött utan måste handla det i affär..om jag hemslaktar och hängmörar angustjuren efter förättat värv/alt på hösten så får jag ju en del kött därifrån..hur mycket kan man räkna med från en vuxen tjur och hur är "kvalitén" på äldre tjur smak/konsistens-köttstruktur?

ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #42 skrivet: 28 mar-10 kl 23:42 »

Ska man korsa HC är det klokt att ta någon tjur som inte ger horn på avkomman. Ett stort problem med HC på slakteriet är att de har så stora horn att de inte kan gå i de ordinarie gångarna utan måste ta en specialväg in.

-Där passar ju angus bra fast vi tänker nog hemslakta allt..har en kompis som är slaktare på ett större slakteri+en del privatslakt som har lovat att rycka in

ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #43 skrivet: 29 mar-10 kl 07:29 »
Ska man köpa en bra angus-tjur kostar den 15000 och däröver. Varför jag släpper ihop korna med tjur är för att jag vill ha koncentrerad kalvning.
Vetrinären seminerar inte, det gör seminören ifrån husdjursföreningen.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

gernsö

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 29 mar-10 kl 09:12 »
Behöver du verkligen en högklassig tjur som kostar en förmögenhet då avkommorna ändå ska slaktas, bättre att leta upp någon som har rasen och vill sälja ungdjur, tyvärr oftats kalvar, och tala in om vad du ska ha den till för då höjs priset direkt, tro mig.  tyvärr får du föda upp tjuren och ha den tills den är stor nog att betäcka med. Men du slipper det enorma inköpspriset. Eller så får du hyra en tjur under sommaren, kan man oxå göra.

Själv föredrar jag helt klart ett äldre nötdjur än en kalv. VI äter inte våra förrän de är ett par år gammla, och oftast är det gammla avelskor som hamnar i frysen för att slippa den hemska turen till slakteriet.... och de smakar underbart bra.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #45 skrivet: 29 mar-10 kl 09:57 »
Hur gamla ska dom vara när man köper dom och vad kostar dom då..siktat in mig på Angus som det känns

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #46 skrivet: 29 mar-10 kl 22:54 »
Köper man tjur ifrån okontrollerade besättningar får man vara berädd på överraskningar.
Tex kan ju tjuren haft en hög födelsevikt och då nedärver de oftast det.
Med semin får man jättebra tjurar till ett lågt pris.
Köper man tjuren på hösten kan man komma ned i priset.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Angus
« Svar #47 skrivet: 30 mar-10 kl 00:18 »
hemslaktar och hängmörar angustjuren efter förättat värv/alt på hösten så får jag ju en del kött därifrån..hur mycket kan man räkna med från en vuxen tjur
En väluppfödd Angustjur väger slaktad ca 320 kg vid 18 mån ålder.
(320 kg är alltså då både ben+kött, så ca 256 kg rent kött)

Hur gamla ska dom vara när man köper dom och vad kostar dom då..
6 månader renrasig/normalstor då kostar den 6000 kr (18kr/kg)
« Senast ändrad: 30 mar-10 kl 10:26 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gernsö

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 30 mar-10 kl 09:10 »
kg priset på köttraskalvar av korsning ligger just nu på 24 kr kg levande, det mycket högre nu än på länge, för ett halvår sedan kunde man få dem för omkring 14-17 kr kg.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #49 skrivet: 30 mar-10 kl 09:26 »
kg priset på köttraskalvar av korsning ligger just nu på 24 kr kg levande, det mycket högre nu än på länge, för ett halvår sedan kunde man få dem för omkring 14-17 kr kg.

Fan! Jag fick precis klart med att köpa en sent född anguskviga(nov 09) och en angus/charolais(75/25) kviga 1 år..dom vägde 450 kg tillsammans och jag skulle få dom för 13 kr/kg(trodde hon..skulle kolla upp aktuellt pris >:( ) ska avyttra mina hc-kvigor...det går fort i hockey ::)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #50 skrivet: 30 mar-10 kl 10:00 »

Är det priset på tjurkalvar som är 24?

Pingu

• Småland
« Svar #51 skrivet: 31 mar-10 kl 22:20 »
Finns det någon som har bilder på HC-Anguskorsningar?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #52 skrivet: 01 apr-10 kl 10:22 »
Hur gamla ska dom vara när man köper dom och vad kostar dom då..

När du skickar den till slakt 12 månader senare, då den ätit efter konstens alla regler (inte gått ute o blivit smal)  så får du 8800 kr för den.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #53 skrivet: 01 apr-10 kl 14:16 »

När du skickar den till slakt 12 månader senare, då den ätit efter konstens alla regler (inte gått ute o blivit smal)  så får du 8800 kr för den.

Det låter ju som en jättebra affär ::) vi ska dock inte köpa renrasig angus utan blandning mellan angus-charloise i tjuren och då hamnar vi lägre i pris...vi ska oxå behålla köttet själva, stor familj, och då blir det ju lite bättre vinst. 2 kor+1 tjur till att börja med. + tjurkalvar till slakt och kvigor in i besättningen...tjuren slaktas efter 2-3 betäckningar och nytt blod in när kvigorna är nog stora att betäckas

Nina W

• Värmland
« Svar #54 skrivet: 09 apr-10 kl 14:31 »
Jag kan inte låta bli att blanda mig i än fast jag inte håller på med kor nuförtiden. Om du korsar in en vanlig köttras, då får du kanske kalvar med anlag för bättre tillväxt. Men dessa måste ju ha bättre bete + kraftfoder om de ska växa bättre än renrasiga Hc. Kan du erbjuda det? Kalven lär sig av sin mamma vad som är bra mat. Betar kon sly så gör kalven också det. Men räcker det till? Kanske får du några riktigt magra krakar? Jag ser Hc som landskapsvårdare som betalar för vinterhöet med litegran kött... I en annan tråd stod det om Jakar. Vore det idé att betäcka Hc med Jaktjur? Dom är ju ganska lika.

galdur

• -
« Svar #55 skrivet: 28 okt-10 kl 07:57 »
Säger det ännu en gång, inget djur kan förväntas växa på buskar och ogräs!!!! Våra highlandkalvar får fri tillgång på kraftfoder från 6 månader fram till avvänjning. Där efter får tjurarna 4 kilo kraftfoder/tjur och dag samt fritillgång på bra ensilage! Vi slaktar tjurarna vid 18 månader och hamnar då på genomsnitt: slaktvikt 315 kg, kött R + och fett 3, bekanta till oss som också har HC når inte detta på 36 månader då deras tjurar/kalvar inte får kraftfoder! Det är nog dax att ända HC ryktet och börja ge djuren mat!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 5 användare (1 dolda)
Be, Schwartz kalle, Bokohammare, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser