Vätskan SKA dras ur skinnen.Annars börjar förruttnelseprocessen.
Därför saltas skinn i omgångar. Första gången saltas skinnen några dagar upp till en vecka.Beroende på storlek.
Sedan skakas det blöta saltet bort och skinnen saltas på nytt. Det är den 2:a saltningen som är den konserverande.
Lämpligt salt är Stensalt.Vägsalt ska absolut inte användas då det innehåller ämnen som förstör skinnet.
Ja, självklart ska vätskan dras ur skinnet, men om man byter det första saltet efter redan två timmar så slipper man pölarna som blir när det börjar
rinna vätska och saltet är mättat.

Jag har gjort så att jag låter skinnet ligga där det ligger (istället för att ta upp och skaka av saltet) och så skopar jag upp det första saltet med en stor sked efter ca två timmar. Det är då väldigt blött och soggigt. Och direkt efter så öser jag på nytt, torrt salt. Detta salt klarar då av att i sig själv hålla inne den vätska som fortsätter att dras ur skinnet. Detta salt byter jag sedan ut efter ett par dagar. Alltså byter jag salt
tre gånger istället för två.
Det använda (blöta) saltet breds sedan ut i ett tunt lager på en bit byggplast och får torka där tills nästa skinn ska saltas.
/Sara