Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda skinn  (läst 7456 gånger)

Meritaton

Bereda skinn
« skrivet: 25 mar-10 kl 18:59 »
Nån som kan berätta hur man gör efter man har dragi av skinnen. Hur ska man göra om man för egen del vill göra nåt av skinnen.

Nån som har nåt recept?

Kändes verkligen som slöseri att slakta 8 djur och bara kasta bort skinnen då jag inte visste hur jag skulle göra.
Vill ju kunna dra nytta av allt nästa gång då jag ska ha slakt här hemma.

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Bereda skinn
« Svar #1 skrivet: 25 mar-10 kl 19:52 »
Börja med att salta skinnen ( ska göras så snart skinnen kallnat).Täck dem helt med salt, var noga med kanterna.Skinnen ska ligga bredvid varann, ej staplas.
Låt ligga några dar. Skaka sen av saltet, men spar det. Det kan användas fler ggr.På med nytt salt. Nu kan skinnen läggas på varandra i väntan på beredning. Vid sval förvaring kan de ligga upp till 6 mån.
Trådar om beredning finns här på Alternativ. Annars kan du PM:a mig. Ska själv till att bereda killingskinn snart.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 25 mar-10 kl 22:56 »
Jag har börjat med att byta ut det första saltet redan efter en-två timmar. Då slapp jag att det började rinna vätska från skinnet, vilket det gjorde om jag lät första saltet ligga.

Bara ett litet tips.  ;)

/Sara

Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 26 mar-10 kl 06:40 »
hej,

ta man grov eller fin salt??

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #4 skrivet: 26 mar-10 kl 07:19 »
Vätskan SKA dras ur skinnen.Annars börjar förruttnelseprocessen.
Därför saltas skinn i omgångar. Första gången saltas skinnen några dagar upp till en vecka.Beroende på storlek.
Sedan skakas det blöta saltet bort och skinnen saltas på nytt. Det är den 2:a saltningen som är den konserverande.
Lämpligt salt är Stensalt.Vägsalt ska absolut inte användas då det innehåller ämnen som förstör skinnet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 26 mar-10 kl 10:06 »
Vätskan SKA dras ur skinnen.Annars börjar förruttnelseprocessen.
Därför saltas skinn i omgångar. Första gången saltas skinnen några dagar upp till en vecka.Beroende på storlek.
Sedan skakas det blöta saltet bort och skinnen saltas på nytt. Det är den 2:a saltningen som är den konserverande.
Lämpligt salt är Stensalt.Vägsalt ska absolut inte användas då det innehåller ämnen som förstör skinnet.

Ja, självklart ska vätskan dras ur skinnet, men om man byter det första saltet efter redan två timmar så slipper man pölarna som blir när det börjar rinna vätska och saltet är mättat.  ;) Jag har gjort så att jag låter skinnet ligga där det ligger (istället för att ta upp och skaka av saltet) och så skopar jag upp det första saltet med en stor sked efter ca två timmar. Det är då väldigt blött och soggigt. Och direkt efter så öser jag på nytt, torrt salt. Detta salt klarar då av att i sig själv hålla inne den vätska som fortsätter att dras ur skinnet. Detta salt byter jag sedan ut efter ett par dagar. Alltså byter jag salt tre gånger istället för två.
Det använda (blöta) saltet breds sedan ut i ett tunt lager på en bit byggplast och får torka där tills nästa skinn ska saltas.

/Sara

Meritaton

« Svar #6 skrivet: 26 mar-10 kl 11:37 »
Jahaaa.
Fick ett annat tips att de ska ligga i saltbad nåt dygn och sen ska fettet skrapas bort.

JAg tänkte inte sända iväg skinnen nånstans utan fixa allt själv tänkte jag.
Finns ingen här som tar emot dem.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 mar-10 kl 12:12 »
Jahaaa.
Fick ett annat tips att de ska ligga i saltbad nåt dygn och sen ska fettet skrapas bort.

Då har du påbörjat själva beredningen, insaltningen är för förvaring fram till beredning (fast det är ju en början, i sig också).
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 26 mar-10 kl 16:48 »
Men vill man ha pälsen kvar så bör dom inte ligga i blöt. I alla fall så lite som möjligt, och saltbad direkt efter flåning känns overkill tycker jag...

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser