Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det god djurhållning?  (läst 17023 gånger)

Birgit

SV: Är det god djurhållning?
« Svar #80 skrivet: 13 apr-10 kl 10:18 »
Citera
Många hundar i Indien är rena gathundar sådana  som inte har någon ägare eller hem.
Det var just detta jag skrev att de inte är!
Bara för att de lever fritt är de inte hemlösa. Inte korna heller, vilket är en oöverstiglig misstolkning från västerländsk håll. Alla kor har en ägare. De flesta kor mjölkas, oxarna används i jordbruket och även om kon är helig i vissa religioner, så finns andra (kristna och muslimer t.ex) som gärna slaktar och säljer köttet åt hinduer m.fl.
Indier har ett okomplicerat sätt att se på saker. Ärliga, vänliga, hjälpsamma människor som också vet sin plats i systemet.

I Sverige får ju folk panik om ett djur inte är inhägnat eller går i koppel.
Att djur sitter inne och har tråkigt är mer ok än att hunden får gå lös (för det stör ju inte). Folk i vårt land är hundrädda, vill ha strikt ordning. Tycker djur är allmänt ohygieniska osv.
Det märks att folk lever långt ifrån ett naturligt liv tillsammans med djur.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #81 skrivet: 13 apr-10 kl 11:58 »
De har en annan syn på livet i de hela ,pga sin religion  men indien som är ett av jordens fattigaste land , har gott om hundar som inte har någon ägare. Det är inte bara djuren som bor och sover på gatorna och springer fritt . Det gör många människor med

Men jag förstår hur du tänker tror jag , 

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #82 skrivet: 13 apr-10 kl 12:07 »
I Sverige får ju folk panik om ett djur inte är inhägnat eller går i koppel.
Att djur sitter inne och har tråkigt är mer ok än att hunden får gå lös (för det stör ju inte). Folk i vårt land är hundrädda, vill ha strikt ordning. Tycker djur är allmänt ohygieniska osv.
Det märks att folk lever långt ifrån ett naturligt liv tillsammans med djur.

Jag kan bara hålla med om svenskars feghet o kontrollbehov.Jag har själv sökt mej ut i skogen för att åtminstonde ha möjlighet att låta hundarna gå lösa så mkt som möjligt .
Men nu kommer sommaren o dom j*a promenadarna/joggarna som hittar hit o vandrar trotts privat väg .
Hundarna har ju inga rättigheter i svenskt sammhälle faktiskt .
Visst det finns regler runt om dom men dom har ju ingen rätt att tex försvara sin flock eller hem enl svensk lag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Birgit

« Svar #83 skrivet: 13 apr-10 kl 12:45 »
Nej precis, inte rätt att få vara hund iaf.

Ang. Indien, så finns visst misär, framförallt i storstäder m.m. Men många på landsbygden har bättre livskvalité än oss här, trots brist på lyxartiklar.
Man kan heller inte påstå: pga sin religion. I Indien finns alla tänkbara varianter, även en hel del kristna och muslimer.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #84 skrivet: 13 apr-10 kl 13:40 »
I Indien finns alla tänkbara varianter, även en hel del kristna och muslimer.

Ha ha ja det bor ju några miljoner där så alla religioner lär förekomma ;D   Min hund har aldrig eller sällan koppel!

ps  Han ligger på trappen nu, väntar på att få gå ner till skolbussen hej hopp!

bea

« Svar #85 skrivet: 14 apr-10 kl 08:42 »
Bea så du tycker då att folk ska få springa och anmäla till höger och väster utan att det ska fånågra konse kvänser?mvh
p.s Tängk på ur drevet gick  för Bodil  ja vet en annan som jorde lika dant men den stog det inget i tidningarna om   fatta att sådat kan få öde stigra konsekvännser  men såt har folk inte med i beräkningarna

Som jag skrivit flera ggr.....om man vet att gällande lagar inte följs ja då tycker jag att man ska anmälla!
Vad menar du att det ska få för konsekvenser att man anmälls när man begår lagbrott??
Eller tycker du att människor ska få lov att begå brott och att dom inte ska anmällas för att det får konsekvenser? Jag tror inte vi pratar riktigt samma språk här du och jag .... jag tycker att jag utrykt mig solklart...men here it comes again! Om man VET att ett lagbrott begåtts/begås så tycker jag att man ska anmälla....det är det rätsväsendet är till föt =att se till att lagar följs.Om man då begått ett brott då får man ju räkna med konsekvenser! Jag har hela tiden förespråkat att man ska gå efter lagen inte att man ska anmälla efter eget tycke och smak!

anne-lie50

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 14 apr-10 kl 09:53 »
Jag tycker att människor har en förmåga att tolka skrivna lagar olika, lite beroende på vad de själva tycker o tänker,   ???

pålle

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 14 apr-10 kl 10:01 »
Som jag skrivit flera ggr.....om man vet att gällande lagar inte följs ja då tycker jag att man ska anmälla!
Vad menar du att det ska få för konsekvenser att man anmälls när man begår lagbrott??
Eller tycker du att människor ska få lov att begå brott och att dom inte ska anmällas för att det får konsekvenser? Jag tror inte vi pratar riktigt samma språk här du och jag .... jag tycker att jag utrykt mig solklart...men here it comes again! Om man VET att ett lagbrott begåtts/begås så tycker jag att man ska anmälla....det är det rätsväsendet är till föt =att se till att lagar följs.Om man då begått ett brott då får man ju räkna med konsekvenser! Jag har hela tiden förespråkat att man ska gå efter lagen inte att man ska anmälla efter eget tycke och smak!
Som sackt ja har adr ig sackt att man ska be gå brott me n ja har sakt att man ska ta reda på fackta först för det fi sju så många som änmäler för anmälades skull och sånt kan få ödestigra konse kävmmser för den anmälde då den inte orar med en massa mydig hets spring men det vill väll inte ensån bsser vise som du begripa  .Mvh
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 10:05 av pålle »

bea

« Svar #88 skrivet: 14 apr-10 kl 11:04 »
Jo det må väl vara hänt men det går ju inte att misstolka hur mycket som helst....men är det allas svar här inne att anarki vore bäst  ???
Ska vi inte ha lagar och regler?
Sträck gärna upp handen ni som tycker att det är erat synsätt vi ska dömma efter....för jag är inte så inbillsk så att jag tror att jag alltid har rätt.
Förhoppningen är väl ändå att om man ska anmälla något och beskriver för den man anmäller till så ska väl de västa missförstånds annmälningarna sållas bort eller är det idioter på alla dom jobben oxå?
Men ni som har så dåliga erfarenheter av anmällningar....ge gärna exempel på hur illa det kan gå!
Själv känner jag att heldre en utredning för mycket än en för lite!
Å visst kom gärna å gör en på mig då ...så länge man har rent mjöl i påsen så förstår jag inte problemet.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=94&module_instance=15

Här står det dessuton att det kan vara straffbart att Inte anmäla.

Birgit

« Svar #89 skrivet: 14 apr-10 kl 11:09 »
Kan säga att jag till viss del håller med Pålle, för det finns väl många i detta land som tar på sig någon form av "storebrors (syster)" roll och vet vad som är rätt och fel bättre än lagboken. Flera av dessa anmäler också bara för sakens skull.
Och du bea, varför inte prata med djurägaren först, eller är du rädd för att bli utpekad om du anmäler sedan?
Fokusera istället på de djur i vårt land som far riktigt illa istället.
Anmäl kennelklubben t.ex för att ha stöttat en sjuk avel med flera raser! Raser som har problem från födsel till död genom defekter. Exempelvis en fransk bulldog som inte ens som valp kan springa runt och leka med andra hundar (ett ganska grundläggande behov) för då svimmar den av syre brist! Men visst ägaren är säkert hur snäll och skötsam som helst!
Sedan säger ju djurskydds reglerna att djur som bryter benen omedelbart ska avlivas. Allas vår "Henning" lärde mig som nybliven fårägare hur man lagar små lamm med benbrott. Snögg spenförband hette det då (till kor). Två veckor och lammet var återställt. Men olagligt var det ::)
Så som sagt, fokusera på problem som finns, skapa inte egna!

Birgit

« Svar #90 skrivet: 14 apr-10 kl 11:11 »
Nej bea, det funkar inte så! Får de in en anmälan, hur dum som helst, är de skyldiga att åka ut och kontrollera. Vilket kan bli kostsamt för den anmälda.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 14 apr-10 kl 11:56 »
Kan säga att jag till viss del håller med Pålle, för det finns väl många i detta land som tar på sig någon form av "storebrors (syster)" roll och vet vad som är rätt och fel bättre än lagboken. Flera av dessa anmäler också bara för sakens skull.
Och du bea, varför inte prata med djurägaren först, eller är du rädd för att bli utpekad om du anmäler sedan?
Fokusera istället på de djur i vårt land som far riktigt illa istället.
Anmäl kennelklubben t.ex för att ha stöttat en sjuk avel med flera raser! Raser som har problem från födsel till död genom defekter. Exempelvis en fransk bulldog som inte ens som valp kan springa runt och leka med andra hundar (ett ganska grundläggande behov) för då svimmar den av syre brist! Men visst ägaren är säkert hur snäll och skötsam som helst!
Sedan säger ju djurskydds reglerna att djur som bryter benen omedelbart ska avlivas. Allas vår "Henning" lärde mig som nybliven fårägare hur man lagar små lamm med benbrott. Snögg spenförband hette det då (till kor). Två veckor och lammet var återställt. Men olagligt var det ::)
Så som sagt, fokusera på problem som finns, skapa inte egna!

Återigen: Om jag misstänker att (i det här fallet) djur far illa. Får jag bara göra nåt om jag är så himmelskt modig/korkad/lyckad/dumdristig/välformulerad/osv att jag fixar att ta det med djurägaren? Men om jag är konflikträdd? Om jag har social fobi? Om den som eventuellt missköter djur är hotfull och obehaglig?
Då får det va som det är?

anne-lie50

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 14 apr-10 kl 13:34 »
jadu, det var många om det där, om du är både konflikträdd, har social fobi o är en liten fegis, då är du nog även lite egoist, skulle ett djur vilket det nu månde vara ,inte kunna få dig att ha ett samtal med ägaren om du tycker det far illa. ha en stark vän med dig om du inte klarar det själv. tänk på det försvarslösa djuret först.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #93 skrivet: 14 apr-10 kl 13:36 »
Jag menar att om man ska rusa iväg och anmäla någon ska man ha ganska konkreta och starka bevis för att det finns orsak att anmäla. En liten misstanke räcker inte. För en anmälan innebär att människan i fråga blir granskad i sömmarna och om det råkar finnas minsta lilla att klaga på så kan det få ödesdigra konsekvenser.
Jag avskyr att se djur fara illa och jag har inte mycket till övers för såna som upprepade gånger och alltid missköter sig, men det finns också omständigheter som kan göra att man inte kan tillgodose sitt djurs behov precis just då. Ett exempel är jag själv som bara kunde gå på superkorta rastningsrundor med hunden när jag var gravid och därför kände mig som världens sämsta matte. Givetvis måste man se till att djurets behov tillfredställs även om det strular och man inte själv kan göra det, men ibland kan det vara jättesvårt. Är det fel att tex låta en hund vara ensam hemma 8 timmar om dagen under en kort period för att sedan kanske ha en dagmatte resten av livet? Enligt lagen är det fel. Far hunden illa av det? Mest troligt inte.

Jakobsson

« Svar #94 skrivet: 14 apr-10 kl 13:51 »
Jag vet att jag skrivit detta i ngn annan tråd som handlade om djurskyddsinspektion.
En nära vän till mig har blivit utsatt för en anmälan från privatperson. Inspektören kom ut, förklarade att en anmälan kommit in & att hela gården skulle inspekteras, djuren, hur dom hölls, hagar, boxar, burar osv. Förklarade också att om allt är rätt & riktigt så är kostnaden ingneting. Så har man rent mjöl i påsen som ngn annan ovanför skrev & inte får några anmärkningar så kostar det inget för den som blir inspekterad. Får man däremot anmärkningar så blir kostnaden stor.
Min väninna har blivit anmäld & inspekterad 3 ggr utan anmärkningar & har inte behövt betala nånting alls.

Mvh
Jakobssons fru

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 14 apr-10 kl 14:08 »
jadu, det var många om det där, om du är både konflikträdd, har social fobi o är en liten fegis, då är du nog även lite egoist, skulle ett djur vilket det nu månde vara ,inte kunna få dig att ha ett samtal med ägaren om du tycker det far illa. ha en stark vän med dig om du inte klarar det själv. tänk på det försvarslösa djuret först.

Ojojojdå. Glömde jag att skriva ELLER mellan alla alternativ? Jag är nog varken det ena eller det andra, men tycker fortfarande att den som är NÅT AV DET eller har nåt annat skäl att inte vilja eller inte våga möta djurägaren öga mot öga faktiskt ska agera på det sätt den finner möjligt, hellre än att låta djuret fortsätta att kanske fara illa.

Anmäl mig för i helvete hellre tio gånger för mycket än en gång för lite, om ni misstänker att jag sparkar min hund, har min far inlåst i källaren, säljer knark eller whatever.

TÄNK PÅ DET FÖRSVARSLÖSA DJURET FÖRST. Exakt min åsikt.
*muttrar*

pålle

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 14 apr-10 kl 14:40 »
Sory lotta det är just sånna ja bävar för  just sånna spripinger och jör almälingar hella tiden för  oftfast är det syck fall som gör det för att dom ska må bra skälva tyvär  . men det borde ju vara sraff bart att bara kunna springa och anmäla  eller ochså skicka dom till indijen för att ta had om gat hundarna i ställe  så slår i två fluger i en smäll. SSSSSSS jävla trött på sånna där omogna toker o springer om kring lösa .  För i hävete lär er att ta reda på fackta eller håll truten . Mvh
« Senast ändrad: 17 apr-10 kl 04:19 av pålle »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #97 skrivet: 18 apr-10 kl 13:21 »
Man kan väl bara konstatera att det finns idioter som anmäler på pin kiv, bara för att djävlas, av nån anledning...  ::) Det innebär inte att man ska låta bli att anmäla om man på allvar tror att något är väldigt fel. Men ibland kan man vara osäker på om det är tillräckligt fel för att göra en anmälan, då behöver man få lufta sina tankar med andra. T ex här.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

pålle

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 18 apr-10 kl 15:24 »
Man kan väl bara konstatera att det finns idioter som anmäler på pin kiv, bara för att djävlas, av nån anledning...  ::) Det innebär inte att man ska låta bli att anmäla om man på allvar tror att något är väldigt fel. Men ibland kan man vara osäker på om det är tillräckligt fel för att göra en anmälan, då behöver man få lufta sina tankar med andra. T ex här.
Ja ser det somm det bara blir en parts syn på det hella oc vill hastöd här inettre att ta rede tareda på fackta fr nä r någon inspektöt inte finnner så letar dom järna äfter annattbara för att få visa sin makt    för visso inte alla men många och att får rätt mot en miljö inspektör är ett ren hälvete till skillnad mot en polis am mälan så i rätt visanss namn så vore det bätre med en polis an mälan

Partax

• Västergötland
« Svar #99 skrivet: 31 jul-10 kl 12:05 »
personligen skulle jag aldrig sälja hund till någon som låter hunden få ligga hemma så mkt själv. OCH JAG KAN HUND! Har man ett arbete som kräver att den är så länge ensam så väntar man med att skaffa hund tills läget är ett annat. Mina valpköpare har hund dagis och vet att de måste ordna det annars får de inte köpa av mig! På mina hundkurser har alltid de hundar som är ensamma för länge de största problemen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 3 användare (2 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser