Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det god djurhållning?  (läst 17028 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Är det god djurhållning?
« Svar #60 skrivet: 30 mar-10 kl 10:47 »
jo esten det vet ja  där för skriver ja ju som ja skriver .mvh

Existens?

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 30 mar-10 kl 10:55 »
Okej, jämförelsen var kanske i tuffaste laget..  men andemeningen var den att så länge det är en person som har en åsikt, så är man väldigt snabba att tvivla på den, ifrågasätta..klappa på axeln och säga : ja lilla gumman, men är det verkligen så som du tror? Överdriver du inte?

Sen, om fler kommer fram till att hon har rätt, då är det plötsligt mycket enklare att hänga på, för då måste man inte vara först att stå för en åsikt. Då kan man lättare gömma sig i mängden.

Gräbban

• -
« Svar #62 skrivet: 30 mar-10 kl 13:02 »
Okej, jämförelsen var kanske i tuffaste laget..  men andemeningen var den att så länge det är en person som har en åsikt, så är man väldigt snabba att tvivla på den, ifrågasätta..klappa på axeln och säga : ja lilla gumman, men är det verkligen så som du tror? Överdriver du inte?

Sen, om fler kommer fram till att hon har rätt, då är det plötsligt mycket enklare att hänga på, för då måste man inte vara först att stå för en åsikt. Då kan man lättare gömma sig i mängden.
Sådär tror jag ingen här menar. Problemet är när människor sitter och retar sig på vad andra gör/integör utan att ta reda på alla fakta. Jag tar ALLT jag hör i andra hand med en nypa salt, då jag själv varit med om att bli utsatt för andras skitprat. Man kan ta till sig fakta från olika håll, sen gör man en egen bedömning.

Om man nu tycker att den här hunden far så illa, så kan man ju erbjuda sin hjälp med att ta ut den på promenader. Enkelt sätt att lösa det på, om man nu verkligen är inne på att LÖSA det och inte bara elda upp sig till bristningsgränsen över nåt man ändå inte kan styra. Hur man än gör med sina djur finns det alltid en mängd folk som tycker att man gör fel. Förstår du hur jag menar?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Mysla

• Norrbotten
« Svar #63 skrivet: 30 mar-10 kl 14:17 »
Gräbban> Jag blir så glad när jag läser dina inlägg, du skriver allt som jag tänker och formulerar det så mycket bättre än jag själv skulle göra :)

pålle

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 30 mar-10 kl 15:46 »
Vad är det för rövslikeri ?det är ju som redan sackt fast i  andra ord  måste man gå äfter svenska akkademis odlista nu ochså? jävla rövsilkeri mvh ps. det är bara vad ja anser  i dem´denna tråd oav sett villk ett håll det är
« Senast ändrad: 30 mar-10 kl 15:55 av pålle »

Gräbban

• -
« Svar #65 skrivet: 03 apr-10 kl 12:15 »
Till Pålle har jag bara följande ord:
Att inte kunna stava och uttrycka sig beror inte på dumhet. Att däremot bli förbannad för att någon annan kan det, är däremot dumhet i sin renaste form! :-*
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 03 apr-10 kl 12:28 »
Men vafan.

Om jag inte riktigt har hundra koll på hur saker och ting ska eller behöver vara, men TROR eller tycker att DET KÄNNS SOM att t ex en hund blir behandlad på ett sätt som inte är bra. T ex ensam hemma nästan hela dagarna, direkt efter en omplacering.
Ja, då kanske jag hör med andra om det skulle kunna vara så att jag har rätt i att det inte är nån höjdare. T ex på ett internetforum som jag gillar och trivs på.

Och om jag tycker att det verkar som att jycken far illa, men faktiskt inte har minsta lilla lust att lägga en massa av MIN tid på att aktivera eller gå ut med nån ANNANS hund, så kanske jag tycker att ägaren själv borde se till att hunden har det bättre.

Och om jag bryr mig om hundar, men är konflikträdd, så måste jag väl för den delen för i helvete få ta kontakt med berörd myndighet? Gäller detsamma om jag ser ett väpnat rån? Eller nån som säljer droger?

Jag tar hellre att nån ringt nån myndighet för att de TROR nåt som inte är sant, än att de bara går förbi utan att reagera när jag sparkar min hund i magen.

pålle

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 03 apr-10 kl 13:53 »
Till gräbban att skriva  i en annan forn om samma sak som sackts förut är lika myke dum het i så fall  inte att utrycka sej annorlunda  . och skulle ja vara arg så hade ja nog valt lite andra ord . Mvh

pålle

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 03 apr-10 kl 14:00 »
Och till alla som vill springa mydig heterts ärend  villni ha ett stassi samm hälle  för det blirdet om ni följer mydig heters uppmanungar   och ni får lite bättre skälv skännsla för det harn i ju inge  i alla fall  inte i värklig heten .Mvh 

Existens?

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 03 apr-10 kl 14:18 »
Och till alla som vill springa mydig heterts ärend  villni ha ett stassi samm hälle  för det blirdet om ni följer mydig heters uppmanungar   och ni får lite bättre skälv skännsla för det harn i ju inge  i alla fall  inte i värklig heten .Mvh

Jag vet inte riktigt vad det är du har eldat upp dig över Pålle?
Känns som att det inte riktigt stämmer med ursprunget i tråden.
Är det inte bra att tjejen frågar efter andras åsikter INNAN hon tar kontakt med myndigheterna?
Jag kan inte se att det är så många som uppmanat henne att anmäla det hela, folk har gett uttryck för SINA åsikter.
Vi kan inte tvinga henne att varken anmäla eller låta bli att anmäla, vi kan bara ge vår syn på saken, för att hon själv ska få bättre underlag att fatta ett beslut.

Vad är du så arg för?

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #70 skrivet: 03 apr-10 kl 14:31 »
Visst anser jag att man bör ha två hundar när man är borta mycket, då har se sällskap av varandra. Enligt den åsikt som många har här så kan inte många i sverige ha hund, om inte de är pensionär, arbetslös eller liknande.
Ärlig talat, är det inte bättre att gnälla över alla hundar som vadar i skit, blir slagna och misshandlade, i stället för att gnälla över hur lång tid de går ensamma,  sen kan man diskuterar- bara för att man har många timmar med sin hund, så betyder det inte att det är användbar tid, om du inte "är" med din hund och gör saker med den så spelar det ingen roll......
Och om du jobbar 50 %, så betyder det inte att hunden är mindre ensam för det, du kanske har långt till jobbet och därför försvinner det ytterligare timmar.  sluta gnälla.... lägg er enargi på något som verkligen behövs......

MYCKET BRA UTTRYCKT GERNSÖ!! HÅLLER HELT MED DIG!!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

pålle

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 03 apr-10 kl 15:50 »
Jag vet inte riktigt vad det är du har eldat upp dig över Pålle?
Känns som att det inte riktigt stämmer med ursprunget i tråden.
Är det inte bra att tjejen frågar efter andras åsikter INNAN hon tar kontakt med myndigheterna?
Jag kan inte se att det är så många som uppmanat henne att anmäla det hela, folk har gett uttryck för SINA åsikter.
Vi kan inte tvinga henne att varken anmäla eller låta bli att anmäla, vi kan bara ge vår syn på saken, för att hon själv ska få bättre underlag att fatta ett beslut.

Vad är du så arg för?har tyvär sett at fö många som har fråga någon annan och fått fel råg i ryggen bara  i ställe för att  bildda sej en egen  upp fattning  genom at ta reda på fackta bara  . sStör mej lite på folksom bara vill ha stöd frånadradå vi bara får ensidas upp gifter för att kunna ta beslut . Vist är det så att vi inte kan tvinga men ja jer bara ut ryck åt vad ja anser om anmälare i tid och otid  så denna person får något att tängka på Mvh

Intricate

« Svar #72 skrivet: 08 apr-10 kl 15:14 »
Kanske är det också så "Gernsö" att många i Sverige inte kan ha hund? Utan bara enstaka pensionärer, sjukskrivna m.fl. Tänk om man skulle acceptera det och fråga sig själv. Har jag tid för en hund? Vad händer om man svarar nej på den frågan? -Nej jag jobbar 8 timmar om dagen, 5 dar i veckan.
Kanske skaffa ett annat djur istället eller vara fodervärd på helger/kvällar.

Det är inte bra att lämna hunden/hundarna ensamma hemma 8 timmar om dagen, 5 dar i veckan. Oavsett vad andra gör, oavsett vad lagen säger. Oavsett hur mycket man älskar sin hund eller vill ha hund så blir det aldrig bra för hunden. Det blir ett trist, monotont, ensamt liv.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #73 skrivet: 10 apr-10 kl 09:41 »
JaG ÄR JÄTTEGLAD
Tiken har fått en dagmatte.
Hedemorahöns

anne-lie50

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 10 apr-10 kl 11:54 »
Pga att du påpekade bristerna hos henne????  eller var hon trots allt en ansvarstänkande människa.?

Birgit

« Svar #75 skrivet: 13 apr-10 kl 07:21 »
Problemet med allt hundsnack är ju att man förutsätter att hunden på nåt sätt är beroende av mänsklig kontakt?
Vissa här nämner att man inte ska skaffa hund om man inte kan ge sin hund den tiden, den träningen osv. "Det som är bäst för hunden" är ett populärt uttryck.
Vad är då det? Att bo i en mänsklig bostad? Knappast. Att alltid gå ut och gå fastsatt i ett snöre? Knappast.
Just hemkommen från Indien igen kan jag bara säga. Åk dit och studera deras djurhållning!
Fullt av fria lyckliga hundar. MEN ytterst få som är hemlösa, vilket folk inte fattar. Bara för att hundarna rör sig fritt. De har en liten flock som regel, var butik, hotell, restaurang t.ex har minst en hund. Det är lugna, okomplicerade hundar. Inga stressbeteenden. Inget okynnes skällande. 90% av hundarna jag sett är i toppkondition. Men de som "tyvärr" adopterats av bofasta "turister" är ofta smällfeta och släpas omkring i koppel. Dessa hundar är tämligen spända i sin hållning, visar aggressiva beteenden mot andra hundar osv.
Övriga hundar har sina dygnsrutiner och går inte långt från sin ägare. De har sina morgonpass (innan solen blir för varm) Ligger sedan och slappar (ibland mitt på trafikerade vägar) för att i solnedgången vakna och börja kolla av grannskapet osv. Under alla gånger jag varit i Indien har inga hundar i min närhet visat aggressivitet mot varandra, andra djur eller människor.  Inga människor har behandlat dem illa heller. De har ingen jaktinstinkt och lever i symbios med mängder av andra djur (höns, katter, getter, grisar och kor). Alla vet sin plats och allt sker naturligt. Västerlänningar reagerar för att ingen går ut och går med hundarna ::) Eller att de skulle sova inomhus. Att vi vill ha hundarna inomhus är ju snarast av egoistiska skäl, inget konkret behov en hund har.
Jag själv som har boskapsvaktare, förstår inte riktigt resonemanget att det alltid är synd om en hund som inte umgås 24h/dygn med "sin" människa.
Då har man väl inte riktigt förstått vad hundar har för behov?

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #76 skrivet: 13 apr-10 kl 08:57 »
Problemet med allt hundsnack är ju att man förutsätter att hunden på nåt sätt är beroende av mänsklig kontakt?
Vissa här nämner att man inte ska skaffa hund om man inte kan ge sin hund den tiden, den träningen osv. "Det som är bäst för hunden" är ett populärt uttryck.
Vad är då det? Att bo i en mänsklig bostad? Knappast. Att alltid gå ut och gå fastsatt i ett snöre? Knappast.
Just hemkommen från Indien igen kan jag bara säga. Åk dit och studera deras djurhållning!
Fullt av fria lyckliga hundar. MEN ytterst få som är hemlösa, vilket folk inte fattar. Bara för att hundarna rör sig fritt. De har en liten flock som regel, var butik, hotell, restaurang t.ex har minst en hund. Det är lugna, okomplicerade hundar. Inga stressbeteenden. Inget okynnes skällande. 90% av hundarna jag sett är i toppkondition. Men de som "tyvärr" adopterats av bofasta "turister" är ofta smällfeta och släpas omkring i koppel. Dessa hundar är tämligen spända i sin hållning, visar aggressiva beteenden mot andra hundar osv.
Övriga hundar har sina dygnsrutiner och går inte långt från sin ägare. De har sina morgonpass (innan solen blir för varm) Ligger sedan och slappar (ibland mitt på trafikerade vägar) för att i solnedgången vakna och börja kolla av grannskapet osv. Under alla gånger jag varit i Indien har inga hundar i min närhet visat aggressivitet mot varandra, andra djur eller människor.  Inga människor har behandlat dem illa heller. De har ingen jaktinstinkt och lever i symbios med mängder av andra djur (höns, katter, getter, grisar och kor). Alla vet sin plats och allt sker naturligt. Västerlänningar reagerar för att ingen går ut och går med hundarna ::) Eller att de skulle sova inomhus. Att vi vill ha hundarna inomhus är ju snarast av egoistiska skäl, inget konkret behov en hund har.
Jag själv som har boskapsvaktare, förstår inte riktigt resonemanget att det alltid är synd om en hund som inte umgås 24h/dygn med "sin" människa.
Då har man väl inte riktigt förstått vad hundar har för behov?

Jag håller med i mycket av det du skriver men tyvärr blir ju dessa hundar inte så långlivade  kanske på gott och ont det med!
Många hundar i Indien är rena gathundar sådana  som inte har någon ägare eller hem.

bea

« Svar #77 skrivet: 13 apr-10 kl 09:14 »
Människor har väldigt olika syn på hur saker ska skötas, vilket bäddar för att man lägger sig i hur andra sköter saker i onödan då kan jag tycka att där det finns lagstiftat hur det ska vara varför inte ta reda på det och handla utefter det besked man fått?
Jag kan ju tycka mycket saker kring barnuppfostran hundinnehav mm mm mm men eftersom vi alla har väldigt olika syn.....vem säger att min syn är bättre en någon annans? det är där jag tycker att man kan vända sig till instanser som vet!!
Som sagt det blev ju en himmla debatt om detta även efter det att jag länkat till vilka regler som gäller så var det ju en hel del som tyckte att det var fruktansvärt ändå.....och jag personligen vill iaf inte ha folk som springer och säger åt mig hur jag ska sköta mitt hus ,barn,djur mm om jag går efter de lagar och regler som finns.
Här måsste jag dock tillägga att vi har 4 hundar och jag yrkesarbetar inte! vilket i princip innebär att våra hundar nästan aldrig är ensamma.Sen har jag lite svårt att förstå värför vi inte ska använda oss av de lagar och rätts instanser som finns....om vi alla skulle ut och bestämma själva och samhället speglar våra olika tyckanden som i denna tråd tex....ja då kan ju vem som helst räkna ut hur det skulle se ut  ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 13 apr-10 kl 09:54 »
Jag tyckte Birgit hade en utmärkt lösning på problemet.

När alla går till sina jobb på morgonen så låter dom dörren stå öppen så voffsingarna kan få gå ut och in som dom vill, eller en sväng på stan eller i skogen. :)

pålle

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 13 apr-10 kl 10:05 »
Bea så du tycker då att folk ska få springa och anmäla till höger och väster utan att det ska fånågra konse kvänser?mvh
p.s Tängk på ur drevet gick  för Bodil  ja vet en annan som jorde lika dant men den stog det inget i tidningarna om   fatta att sådat kan få öde stigra konsekvännser  men såt har folk inte med i beräkningarna
« Senast ändrad: 13 apr-10 kl 12:58 av pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser