Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det god djurhållning?  (läst 17030 gånger)

Intricate

SV: Är det god djurhållning?
« Svar #40 skrivet: 26 mar-10 kl 11:53 »
Tyvärr är det alltför många som verkar göra så. Vet folk som lämnar hunden hemma hela dagarna, varje vardagar 8 timmar utan att gå hem på lunchen.
Man kanske kan undra hur hunden kan hålla sig från att gå på toaletten på så lång tid men det man egentligen ska fråga sig är- vad är det för ett liv för en hund? Den måste ju ha skittråkigt rent ut sagt. Man vet ju hur mycket energi de faktiskt har.
Men det är väl egentligen oalgligt att lämna mer än 4 timmar per dag? Har jag för mig.

Förstår inte varför vissa skaffar djur överhuvudtaget. De borde skämmas hur de behandlar liven.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #41 skrivet: 26 mar-10 kl 12:05 »
Jag har oxå för mej att det är 4 timmar som gäller .
Men det finns hundar som mina som sover gott o aldrig vaknar förens vi kommer hem heller *S*
Jag har Leonberger .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

luftballong

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 26 mar-10 kl 12:14 »
Min jobbarkompis har tagit över en tik på 4 år.
Hon börjar med att lämna det ensam hemma , går hem på lunchen.
Men det stackaren ligger ensam 8 timmar om dagen.
Dock inte alla dagar,
Jag  blir sååååå upprörd.
Knäpper den på nosen då hon skäller. :'(

Tycker att det är sunt att du reagerar. Har inget till övers för att attityden att man inte ska lägga sig i (rimliga proportioner naturligtvis). Vet dock inte vad du kan göra, eftersom man i  det svenska samhället får lära sig att inte lägga sig i, utan att överlåta det till myndigheterna. Dessutom är en del som har djur (och barn med för den delen) så himla känsliga, och man kan absolut inte ha några åsikter om skötseln ifråga, utan att det blir tråkigheter av det.  Hur väl känner du hundägaren ifråga? Kan vara av betydelse ...

Mvh

pålle

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 26 mar-10 kl 12:42 »
Ja vist finns det sona  som lämnar sina hudar hela dagarna men det ska man väll ta reda på  i vart fall först  och inte springa om kring och skvallra för mydiheter som en liten unge inan  fackta finnes . Ja tycker det är för jävligt at folk får göra så det borde ju va straffbar ju för kan det vara på ena hållet så kan det väll vara åt andra hållet och så så vissa lär sej  lite vett  och inte bara springa och anmäla för att visa sej bror duktig . Sen får ni andra tycka vad ni vill ja har i alla fall sett på nära håll vad sånt leder till och det är bara rädsla för stassmackterna och är det ett sånt samhälle vi vill ha?för så blir det om vi håller på och gör anmälningar till höger och vänster  .Mvh

gernsö

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 26 mar-10 kl 12:49 »
Visst anser jag att man bör ha två hundar när man är borta mycket, då har se sällskap av varandra. Enligt den åsikt som många har här så kan inte många i sverige ha hund, om inte de är pensionär, arbetslös eller liknande.
Ärlig talat, är det inte bättre att gnälla över alla hundar som vadar i skit, blir slagna och misshandlade, i stället för att gnälla över hur lång tid de går ensamma,  sen kan man diskuterar- bara för att man har många timmar med sin hund, så betyder det inte att det är användbar tid, om du inte "är" med din hund och gör saker med den så spelar det ingen roll......
Och om du jobbar 50 %, så betyder det inte att hunden är mindre ensam för det, du kanske har långt till jobbet och därför försvinner det ytterligare timmar.  sluta gnälla.... lägg er enargi på något som verkligen behövs......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

bea

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #46 skrivet: 26 mar-10 kl 22:00 »
gernsö det säjs att två hundar inte är så mycket bättre.... då blir det två övergivna hundar... flockledaren är borta i vilket fall som helst..
Fjäderfän och kaniner

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 28 mar-10 kl 11:09 »
gernsö det säjs att två hundar inte är så mycket bättre.... då blir det två övergivna hundar... flockledaren är borta i vilket fall som helst..

Faktum är att det sägs att en hund och en katt har mycket mera sällskap av varann än två hundar, just för att katten kan roa sej själv och hunden utan att vara beroende av att nån människa är där och styr upp det.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Existens?

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 28 mar-10 kl 13:40 »
Faktum är att det sägs att en hund och en katt har mycket mera sällskap av varann än två hundar, just för att katten kan roa sej själv och hunden utan att vara beroende av att nån människa är där och styr upp det.
Tja, det sägs så mycket om ditt och datt..

Undrar hur dom har kommit fram till det...frågat katten?? eller hunden??

pålle

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 28 mar-10 kl 13:47 »
Ja det gör ja och så för hästar bör ju ha art fräder heter det ju så det borde ju vara lika för hund då dom är flok djur peressis som hästen.Mvh

Gräbban

• -
« Svar #50 skrivet: 28 mar-10 kl 14:18 »
Jag jobbar heltid å har fyra hundar. Varannan vecka får dom (som är gamla nog) va i en hundgård de nio timmar jag är borta. Dom har lyse, värme,sängar, vatten å möjlighet att gå ut. Ibland har jag passerat gården under arbetstid, och dom sover i princip hela dagen.
sen är jag aktiv med dom varoch en och tillsammans på kvällar/förmiddagar och helger.
Detta funkar fint, mina hundar mår kanon.
Jag skulle kanske helst va med dom alltid, men hade jag inget jobb skulle jag nog inte ha råd att ha dom! Däremot åker vi sällan bort utan dom.   Sen tycker jag att man ska va väldigt försiktig med att kritisera andra människor eftersom man väldigt sällan har alla fakta! Och man ska sila allt som står i press och media med silduk, då där ofta förekommer rena felaktigheter och missförstånd.
Och jag skulle fråga mig själv först varför jag har ett sånt behov av att fråga andra här vad dom tycker, att smutskasta denna människa? Vad gör det mig till, och på vilket vis hjälper det den här hunden?
Troligen finns det ingen här på forumet som har med frågan att göra, och alla har bara dina uppgifter i frågan. Redan där är vi ute på hal is.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #51 skrivet: 28 mar-10 kl 20:55 »
Vi fick väl ett bra svar av Beas hänvisning.
I samma båt sitter inte alla.
Jag har ju fått både ris och ros i inlägget.
Hedemorahöns

Existens?

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 29 mar-10 kl 07:17 »
Troligen finns det ingen här på forumet som har med frågan att göra, och alla har bara dina uppgifter i frågan. Redan där är vi ute på hal is.

Men det där är ju precis så dom tänkte i Bjästa..  *nja, men vi vet ju inte om han verkligen våldtog henne*  *var hon inte med på det egentligen*  *vi har ju bara hennes åsikt i frågan*

Man måste väl kunna ha en åsikt?  Och min åsikt är att om situationen är sån som trådskaparen beskriver, så tycker jag inte att det är bra.

Om den inte är det, utan trådskaparen fabulerar, så förändrar det ju inte ens åsikt i frågan, utan bara att det just i detta fallet inte var så som vi fick det beskrivet.

Yrmff

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 29 mar-10 kl 07:50 »
 ::)  ::)  ::)

Storm i ett vattenglas !!! på med flytvästen!! (för ni har väl köpt en till hunden åxå)
btw. poäng till gernsö...

:-X

Existens?

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 29 mar-10 kl 08:04 »
::)  ::)  ::)

Storm i ett vattenglas !!! på med flytvästen!! (för ni har väl köpt en till hunden åxå)
btw. poäng till gernsö...

:-X

Ja, men det är väl jättebra om man bara seglar genom livet utan en åsikt om nånting.
Så jättepraktiskt.

Jag tror det här forumet får klara sig utan mig i fortsättningen.
Så fort man tycker nåt, så är det genast en storm i ett vattenglas.

Den alternativa synen på livet är för mig inget alternativ, om man säger så.
:Sköt dig själv och skit i allt annat, bara.

Så enkelt allt vore då.
Men jag fixar inte att leva så.

Yrmff

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 29 mar-10 kl 08:11 »
Jag har mycket åsikter om det mesta faktiskt. men ibland så tycker jag att det silas mygg och sväljs kameler här på forumet och det var bara en liiiten reaktion på MIN uppfattning om tråden.

mvh

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #56 skrivet: 29 mar-10 kl 23:46 »
Men det där är ju precis så dom tänkte i Bjästa..  *nja, men vi vet ju inte om han verkligen våldtog henne*  *var hon inte med på det egentligen*  *vi har ju bara hennes åsikt i frågan*

nä, men det går ju inte att jämföra. killen fälldes både i tingsrätten och i hovrätten samt att hans erkännande stämde överens med tjejens berättelse plus att han dömdes för en till våldtäkt. här har vi de facto enbart TS:s uppgifter, inget annat. vidare är det smaklöst att dra till med en sådan jämförelse.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

bea

« Svar #57 skrivet: 30 mar-10 kl 10:08 »
Ja det var ju oxå en jämförelse  :-X
Alla människor har rätt att tycka vad dom vill!
Men om man vill ha stöd från andra i ett beslut att ev ingripa/agera, så får man ju ha stöd i lagar.
Jag kan ju inte bara gå till någon och säga jag Tycker inte du sköter din katt/hund/häst eller vad det nu kan vara (eller det e klart att jag kan ) men till vilken nytta?,vi har ju myndigheter och annat som man ska vända sig till!'
Om man själv hade kännt att här e det så illa så det är dax att agera nu ,så kanske man nog kontaktat någon myndighet  innan man sökte bekräftelse på att man resonerat rätt här på forumet.

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 30 mar-10 kl 10:30 »
Ja vissa värkar ju mest vara för den som springer mydigheternas ärende först och ställer till oreda i stället för att ta rada på fackta . men var finns staken? hos folk varenda en värkar ju gömma sej bakom en mydig het  .Yngkryggar tyker ja .Mvh

esten

• -
« Svar #59 skrivet: 30 mar-10 kl 10:45 »
Pålle
Myndigheterna uppmanar faktiskt folk att tjalla på sina grannar .
Vi lever i ett angiveri samhälle .

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser