Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det god djurhållning?  (läst 17025 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Är det god djurhållning?
« Svar #20 skrivet: 25 mar-10 kl 23:52 »
Mysla: Mhm. Och den nya föraren kan sen bara traska hem till sig med en annans hund och vovven tycker allt är frid och fröjd?

ja.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #21 skrivet: 26 mar-10 kl 01:56 »
Jag vet inte så mycket om hundar, ett djur jag inte är speciellt intresserad av, men som jämförelse kan jag nämna en gubbe någon kilometer från oss som har en eller om det är två jakthundar i en hundgård dygnet runt, varje dag, året om. Även när det var tjugo minusgrader. Jag har aldrig sett honom gå ut med hundarna en enda gång. Jag tror aldrig de är inne i huset. Gubben bor ensam och jobbar väldigt långt bort sen något år tillbaka så han är bara hemma på helgerna, en kompis till honom går och tittar till hundarna någon gång om dagen. Dvs jag hoppas att det är minst en gång om dagen, mer är det inte men det skulle kunna vara mindre... Mig veterligen ger han dem bara mat, vi bor så pass nära så vi hade sett om han gick ut med dem. Vi bor så nära så vi hör den/dem skälla också. Oavbrutet, dygnet runt.

Det ena försvarar givetvis inte det andra, men som jämförelse har ju den där hunden ni pratar om det väldigt bra...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #22 skrivet: 26 mar-10 kl 07:56 »
Jag blir så nyfiken av sånna här trådar. Ni som menar att hunden inte kan vara ensam mer än ett par timmar och dessutom måste aktiveras i flera timmar, promeneras i ytterligare flera timmar osv. Hur gör ni? Har ni inget jobb? Inget liv? Kan man dessutom inte lämna bort hunden till andra....? Och det verkar som ni har flera hundar dessutom! I ärlighetens namn hörni!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 26 mar-10 kl 08:07 »
Bara så att du vet, en bra hund byter förare på två minuter utan problem. Fråga vilken tjänstehundsförare som helst. Det är vi människor som har problem med det hela...

Fast så går det ju inte riktigt till när tjänstehundar byter förare eller hur ? De får ju en period på sej att jobba ihop sej, sen kan det förståss funka i akutläge att en hund får byta förare i skarpt läge men det är ju ingen man eftersträvar.
Ett tjänstehundsekipage är ju ett team som jobbar ihop.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 26 mar-10 kl 08:08 »
Jag blir så nyfiken av sånna här trådar. Ni som menar att hunden inte kan vara ensam mer än ett par timmar och dessutom måste aktiveras i flera timmar, promeneras i ytterligare flera timmar osv. Hur gör ni? Har ni inget jobb? Inget liv? Kan man dessutom inte lämna bort hunden till andra....? Och det verkar som ni har flera hundar dessutom! I ärlighetens namn hörni!

Mina hundar jobbar med mej ;)

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 mar-10 kl 08:25 »
Jag vet inte så mycket om hundar, ett djur jag inte är speciellt intresserad av, men som jämförelse kan jag nämna en gubbe någon kilometer från oss som har en eller om det är två jakthundar i en hundgård dygnet runt, varje dag, året om. Även när det var tjugo minusgrader. Jag har aldrig sett honom gå ut med hundarna en enda gång. Jag tror aldrig de är inne i huset. Gubben bor ensam och jobbar väldigt långt bort sen något år tillbaka så han är bara hemma på helgerna, en kompis till honom går och tittar till hundarna någon gång om dagen. Dvs jag hoppas att det är minst en gång om dagen, mer är det inte men det skulle kunna vara mindre... Mig veterligen ger han dem bara mat, vi bor så pass nära så vi hade sett om han gick ut med dem. Vi bor så nära så vi hör den/dem skälla också. Oavbrutet, dygnet runt.

Det ena försvarar givetvis inte det andra, men som jämförelse har ju den där hunden ni pratar om det väldigt bra...
            här tycker jag nog att det verkar som om att du ska lägga näsan i blöt o göra en lite närmare koll, att de sitter i hundhage är ok, men de ska dagligen ha promenader, o man kan undra hur det ser ut inne i hagen. / Anne-lie

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 26 mar-10 kl 08:47 »
Jag tycker det är en skrämmande syn på djur som kommer fram här, men jag är iofs inte förvånad.
Nej, jag anser inte att det är en mänsklig rättighet att ha hund. Kan man inte planera för en tillvaro där man tar hand om hunden, så ska man ingen ha.
Och det innebär ju inte nödvändigtvis att man själv är med den dygnet runt. Det finns ju faktiskt hunddagis, pensionat, eller att man kontaktar nån som kan gå rejäla dagliga promenader med den medan man är på jobbet.

Att dag ut och dag in lämna den ensam från det att man går hemmifrån på morgonen, komma hem en halvtimme på lunchen för en snabb sväng, sen in igen för att sitta ensam fram till kvällen.. att nån ens kan försvara det är för mig totalt obegripligt.

Vill nån köpa hund av mig och förklarar att det är så den kommer att leva sina 10-15 år, så är det ett vänligt men bestämt nej som gäller.

Nilsegården:  Mina hundar lever med mig, det är inte en separat del som får klara sig på enbart mina villkor, jag har valt dom, de har inte valt mig, alltså är det mitt ansvar att se till så dom lever så bra som möjligt.
Därmed inte sagt att dom aldrig lämnas ensamma, dom kan få vara hemma 7-8 timmar nån gång ibland, och det klarar dom alldeles utmärkt. Och dessutom är dom inte ensamma, de har ju varandra, vilket inte exempelhunden här hade, den var helt solo.
 Men inte ensamma dag ut och dag in, livet igenom, då ser jag ingen vits med att ha hund.

Varför måste alltid människans behov och önskningar komma i första hand?
Ständigt och jämt..alltid människan först.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #27 skrivet: 26 mar-10 kl 08:57 »
Jag håller helt med dig existens?.
Själv jobbar jag 50% och övrig tid är Tulla med mig vart jag än går. vad jag undrade var om man nu inte lämnar hunden ensm, motionerar den flera timmar om dagen och aktiverar ytterligare ett par timmar hur man får livet att gå ihop? Särskilt om man har flera...

Jag känner många hundägare allt ifrån aktiva på brukshundklubben till vanliga 8-4 arbetare. INGEN av dem ägnar sin hund så mycket tid!

För mig är det lika mycket kvalitetstid att ligga tillsammans i soffan och slappa eller muschla i trädgården tillsammans eller för den delen att vovven hänger med till kompisen på fika.

: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #28 skrivet: 26 mar-10 kl 08:57 »
Jag tycker man borde tänka på att hundarna precis som vi människor är väldigt olika.......   endel hundar med adhd problem eller annan överskotts energi måste ha en annan form av aktivitet och uppmärkasmhet......Liksom oroligaeller  pigga hundar ,   min "Ferdinand" nöjer sig med att bara få ligga på trappan, eller bara sitta och lukta på blommorna eller bara spana på en lite fågel. Han kan vara hemma själv om så måste. Dock sker inte de så ofta. Har glömt ta in honom några gånger då jag åkt i väg, men han håller sig runt huset........  vet inte om jag då är en väldigt dålig matte?  men han trivs det syns på honom

Men jag har haft hund i 23 år och har även jobbat ibland så min dåvarande hunden varit hemma på dagarna , han var då vuxen och trivdes med stillsamheten också. Eftersom de blev separation med dåvarande mannen, så precis som med barnen blev livet annorlunda med bara en inkomt och en som gick promenaderna. Jag anser att man inte bara gör sig av med hunden heller.  Därimot hade man ju en heldel dåligt samvete. Det är ju inte ovanligt att en livssituation/arbetssituation ändras under ett hundliv.
Det gäller ju att lösa situationen ........  inget är för evigt

Och som tråden va jobbar man dagtid 8 timmar och går ut med hunden på lunchen finns väll inget problem

Snoken

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 26 mar-10 kl 09:10 »
Ni som menar att hunden inte kan vara ensam mer än ett par timmar och dessutom måste aktiveras i flera timmar, promeneras i ytterligare flera timmar osv. Hur gör ni? Har ni inget jobb? Inget liv? Kan man dessutom inte lämna bort hunden till andra....?

Innan man skaffar hund måste man ju tänka efter hurudant liv man har och om en hund passar i det! JAG menade inte att hunden ska aktiveras och promeneras dagarna i ända, men JAG lever iallafall ett sånt liv där hunden kan vara med i princip hela tiden. Ska jag ut efter posten följer han med och på vägen kan jag lägga in nåt "jobb" åt honom som att stanna, ligga, gå fot... Eller slänga ut en apport i snön som han inte får söka förrän vi är på väg tillbaka till huset, osv osv osv... Det tar inte längre tid än om jag gått ut utan hund och på köpet får han lite att fundera på. Min hund KAN vara ensam i flera timmar, han dör inte av att vara ensam i 15 timmar om det är ren överlevnad vi pratar om. Han har inte separationsångest och ligger bara och sover när vi är borta, det var mitt eget samvete jag pratade om.

Visst kan man hinna mycket på en lunch och träna sin hund, men hur många vanliga hundägare offrar den stunden på seriös träning? Säg att du har en halvtimmes lunch, som ju inte är otänkbart, på den tiden ska du köra/gå hem och äta själv också, plus kanske fler ärenden du måste göra på lunchen. Låter stressigt att inte få äta i lugn och ro och få pusta ut en stund själv... Och vad blir det för kvalitet på träningen om du själv är stressad och okoncentrerad? Måste titta på klockan hela tiden för att hinna tillbaka på jobb, och kanske måste avbryta träningen på ett dåligt ställe...

Jag tycker det är bra att folk engagerar sig och bryr sig om vad som händer med både djur och andra människor i sin omgivning. Skulle alla så dövörat till och "sköta sig själv och skita i andra" så skulle vi få ett jävligt tråkigt samhälle med enbart egotrippade och känslodöda personer.

Visst är det bättre om man istället har en hundvakt som hunden får vara med på dagarna om man har ett heltidsjobb, men det kan ju också bli jobbigt för hunden att veta var den hör hemma riktigt. Och så måste det ju vara en person som tänker exakt likadant som en själv, som tränar hunden och kräver samma saker som du själv...

När allt kommer till kritan så handlar det ju om hur seriös man är själv som hundägare, om du vill något och har ett mål med din hund eller om du bara vill ha en söt hund att klappa på om kvällarna. Om du ser hunden som en HUND som mår bäst av jobb och ansvar eller om du egentligen borde skaffat katt istället.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 26 mar-10 kl 09:21 »
Fast så går det ju inte riktigt till när tjänstehundar byter förare eller hur ? De får ju en period på sej att jobba ihop sej, sen kan det förståss funka i akutläge att en hund får byta förare i skarpt läge men det är ju ingen man eftersträvar.
Ett tjänstehundsekipage är ju ett team som jobbar ihop.

Nä, det är heller ingen som sagt att det vanligtvis går till så. Men jag säger att en bra hund klarar det.

Och till de som tycker att jag har en puckad syn på hundar, min egen hund är ensam i snitt en timme per vecka, hon är snarare av modellen "jävligt bortskämd med sällskap" eftersom jag får dåligt samvete om jag lämnar henne. Jag personligen väljer bort att roa mig ute med kompisar osv till fördel för hunden. Jag tränar henne normalt varje dag på olika sätt och jag vill inte ha det på något annat vis heller. Men det är vad min hund behöver och i mina ögon måste få.
Fortfarande så måste man ju kunna se till vad individen kräver och behöver. Att lämna hunden ensam 8 timmar om dagen är i mina ögon inte snällt, men hur vet man att det är en permanent lösning för exempelhunden? Vem vet något om hur den här kvinnan mår varje dag av att kanske vara tvungen att lämna sin hund ensam för att det inte gått att lösa på något annat vis just nu?
Vem vet något om hur hon aktiverar hunden i övrigt? Vem vet något om hur hunden faktiskt mår?

Det är så himla lätt att klaga på andra och det är så otroligt vanligt att folk sitter och raljerar på forum över hur hemskt det är med människor som inte gör si eller så.

I en perfekt värld får alla hundar ha sällskap av sin flock hela dagarna, den får springa lös hur mycket den vill och den får äta naturlig mat och få arbeta med både hjärna och kropp precis så mycket den behöver. Hur många här har tid att ge sin hund den perfekta världen, med handen på hjärtat?

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: 26 mar-10 kl 09:22 »
När allt kommer till kritan så handlar det ju om hur seriös man är själv som hundägare, om du vill något och har ett mål med din hund eller om du bara vill ha en söt hund att klappa på om kvällarna. Om du ser hunden som en HUND som mår bäst av jobb och ansvar eller om du egentligen borde skaffat katt istället.
[/quote

När är man en SERIÖS hundägare  ???

esten

• -
« Svar #32 skrivet: 26 mar-10 kl 10:28 »
Det går inte att lämna över en hund till ny förare i "skarpt läge" de behöver ganska lång tid på sig .

Under min tid på hundskolan hade vi alltid roligt åt de nya hundförarna (poliser o militär)
Då plockades det in "färdiga" hundar från hundförare för att de som gick utbildningen skulle få lära sig .
Och de gamla rävarna till hundar som kunde allt med sina rätta förare kunde inte ens sitt och ligg . De kom hundar och blivande förare springande från alla håll .

Så en hund lyder int per automatik en ny förare bara för att den är utbildad

Mysla

• Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 26 mar-10 kl 10:40 »
Så en hund lyder int per automatik en ny förare bara för att den är utbildad

Självklart inte.

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
« Svar #34 skrivet: 26 mar-10 kl 11:04 »
Ni får ursäkta! Men tänkom alla gjorde allt för barnen och gamla! Hunden ska klemas och gullas hit och dit, men alla barn i samhället som behöver sina vuxna och de gamla som sitter ensamma? Det måste finnas lite rim och reson. Var och en har skaffat hundar i något syfte och har det olika, huvudsaken är att de inte får lida. Exempelvis misshandel, ingen mat inget vatten och aldrig få gå ut. Eller aldrig får komma in. Det går ju att skriva spaltmeter i detta ämne.
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 mar-10 kl 11:12 »
Tragiskt vissa handlar med baken först bara .mvh

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 26 mar-10 kl 11:13 »
Ni får ursäkta! Men tänkom alla gjorde allt för barnen och gamla! Hunden ska klemas och gullas hit och dit, men alla barn i samhället som behöver sina vuxna och de gamla som sitter ensamma? Det måste finnas lite rim och reson.

Du har så rätt !!! Reagerade precis som du en kväll förra vecka, det var ett jäkla hallå på nyheterna över dessa "vinterlamm" som levde hela sitt liv inomhus, och om den "nya" fårrasen, dessa inslag tog säakert en kvart, MEN sen började det prats om gamla på hem som inte fått tex duscha sen i oktober, det inslaget tog max två minuter. Så man undrar verkligen vart vårt samhälle är på väg.

Men å andra sidan kan iaf inte jag låta bli att reagera då jag tycker djurägare gör knas oxå.

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 26 mar-10 kl 11:23 »
Du har så rätt !!! Reagerade precis som du en kväll förra vecka, det var ett jäkla hallå på nyheterna över dessa "vinterlamm" som levde hela sitt liv inomhus, och om den "nya" fårrasen, dessa inslag tog säakert en kvart, MEN sen började det prats om gamla på hem som inte fått tex duscha sen i oktober, det inslaget tog max två minuter. Så man undrar verkligen vart vårt samhälle är på väg.

Men å andra sidan kan iaf inte jag låta bli att reagera då jag tycker djurägare gör knas oxå.
Självklart ska man reagera, men som sagt, lite rim och reson måste det vara!
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

pålle

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 mar-10 kl 11:41 »
Om man tycker något är fel kan man väll för skuton gå fram och fråga  istallet för att springa till mydigheter eller har hela svenska folket bilve agiivare för minsta lilla  . mvh

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #39 skrivet: 26 mar-10 kl 11:53 »
Det som jag tyckte var fel här var att hunden inte fått nån invänjingstid .
Ska man jobba vanligt o vara borta 8-9 timmar då bör man ha minnst två hundar så dom är en flock.

Mina hundar har inga problem med att lämnas hemma då dom är just en flock .
Just nu en störd flock men ändå :)
Hundgården har 20kvm inne med soffa bord, mattor o fotöljer + lampa helt vindtätt , utegården är 100kvm med buskar i .
Jag lämnar dom hellre i den om jag åker i väg några timmar än inne .
Blir så varmt inne för dom .
Men handen på hjärtat ,det är inte många timmar dom är ensammna .
Jag släpar ju alltid med mej en tik numera .

Visst kan man ha hund o jobba men då bör man nog kanske ha hunddagis på dagarna .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 2 användare
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser