Nej, effekten har inget alls med bilskatten att göra i Sverige. Det är "bara" försäkringsbolagen som baserar sina premier delvis på fordonens motoreffekt och som kan tänkas bli irriterade om man kör omkring med högre effekt än vad bilen är registreringsbesiktigad för.
Ur miljösynpunkt kan det däremot förekomma att klåparmässiga chiptrimningar inte alls är bra. Överdriven varmkörnings-, accelerations- och fullgasanrikning (för god körbarhet och hög effekt) ger höga HC-utsläpp, tidig tändning (för att spara bränsle) ger höga NOx-utsläpp. Om chiptrimmaren fifflar med laddtrycksbegränsningen på överladdade motorer kan det ge alla möjliga otrevliga följder. På dieslar leder ändrad insprutningsvinkel och ökade maxbränslemängder till att både partikel- och NOx-utsläppen ökar. Det är också vanligt att diagnossystemen för att läsa ut felkoder, tända varningslampor vid fel som har med avgasreningen att göra osv, inte fungerar som de ska på chiptrimmade bilar.