Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fnas på öronen?  (läst 1722 gånger)

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
Fnas på öronen?
« skrivet: 21 mar-10 kl 14:56 »
Hej på er kunniga kaninmänniskor.

Min mellerudshane har blivit alldeles fnasig och dan på öronen. Det ser ut som om han håller på att ömsa skinn. Han tappar päls och skinnet flagar av. Öronkanterna känns lite varma och lite förtjockade. Jag har titta noga och kan inte se någon ohyra alls. Jag har inte fått in gåra nya kaniner i kaningården på trekvarts år och inga grannar har kaniner och inga vildkaniner finns i området. För en vecka sedan såg han helt ok ut. Eventuellt har han även magrat av lite. Men han kliar sig INTE.  ???

Vad kan detta vara? Kan jag göra något åt det utan dyrbara veterinärkostnader? Min erfarenhet av veterinärbesök med kanin är att det blir väldigt dyrbart och så får men ändå avliva kaninen i slutändan! Jag är tacksam för svar och tips och synpunkter. Tackar på förhand Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Ylva

• Uppland
SV: Fnas på öronen?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-10 kl 20:02 »
Ingen som vet?  ??? Har fått tips om kvalster, ringorm eller skabb. Men borde det inte klia då? Kaninen visar inga som helst tecken på klåda! Man kanske kan övertala sin veterinär att kolla i mikroskop på ett hudavskrap för att få klarhet om det kan vara ohyra. Jag får väl förhandla om priset INNAN undersökningen görs! Go´kväll önskar Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #2 skrivet: 21 mar-10 kl 20:02 »
Kan det vara någon slags svampangrepp? De brukar väll inte klia så mycket som ohyra?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Ylva

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-10 kl 20:09 »
Ja, det var en ny tanke! Det blir nog ett telefonsamtal till "min" veterinär. Han har liten praktik och tar så god hand om mina hundar och min katt till rimliga priser. Får nog förhandla med honom om att han kikar lite i sitt mikroskop. Det vore ju tokigt om jag tog ´bort min melleruds-avelshane om det är ngt enkelt att bota. Ylva

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-10 kl 00:41 »
Det kan även vara en bieffekt efter en förfrysning... Då kan öronen tydligen bli lite illa åtgågna och se rätt otäcka ut...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ylva

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-10 kl 14:51 »
Jo, förfrysningsskada var det. Veterinären kollade avskrap i mikroskop och där fanns ingen som helst ohyra. Han tyckte det såg ut som förfrysningsskada. Han sa att öronen var väldigt tunna och dåligt hårbeklädda. Nu när jag jämfört med de tre gotlänningar och den andra mellerudaren jag har hemma så har de alla tjockare öron och bättre hårbeklädnad. Hmmmmm..... Det har inte varit speciellt kallt här hemma under den sistlidna veckan (-10 kanske om nätterna) och det tycker jag nog att en lantraskanin skall klara! Veterinärsköterskan tyckte vi skulle ta in honom om nätterna men veterinären, ´hårt skolad av mig med mina lantraser  ; (:), höll med om att de måste nog kunna bo utomhus.....

tack för tips och synpunkter. Hälsningar >Ylva

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 22 mar-10 kl 16:45 »
Själva förfrysningen kan ju ha skett under perioden när det var svinkallt, det behöver inte ha blivit just senaste veckorna. Däremot så är det ju så att om man väl har förfrysit en kroppsdel så är ju den mer känslig för kyla efter det, så dom tio minusgraderna kan ju ha räckt när det redan fanns en förfrysning underliggande.

Verkar som att du har en bra veterinär i alla fall!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 22 mar-10 kl 16:56 »
Som jag trodde då Ylva. Tror också själva skadan kan ha skett när det var riktigt kallt, reaktionen har kommit lite i efterhand.
Du får sticka en luva åt honom ;)

Skönt att det löste sig iaf!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Ylva

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 22 mar-10 kl 17:14 »
Så kloka ni är. Om skadan/förfrysningen kan ha skett tidigare i vinter, när det var riktigt svin-kallt, men effekten syns först nu så faller det hela på plats. Det har ju varit en sjusärdeles vinter´. Jag får väl sticka en liten luva till honom. En att knyta under hakan. Sött ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser